Reklam

 
Sidan 19 av 37 FörstaFörsta ... 9141516171819202122232429 ... SistaSista
Resultat 361 till 380 av 734

Ämne: Rangevideo flygande vinge

  1. #361

    Standard

    Jo jag tänkte ha antenn till UHF där men den väger nog inte 30g, får väl balansera och limma på något som ger jämvikt bara. Ser fram emot RVJET men av ren slump så beställde jag en Skyhunter i väntan på RVJET

  2. #362

    Standard

    Haha, det är rätt. Flest modeller när man dör vinner.

  3. #363

    Standard

    Allt är ihop byggt, propstop på plats samt broms på esc. Bara att våga ta steget att kasta iväg modellen :/... Är det några speciella inställningar som ska göras på rvosd innan man kastar iväg den?

  4. #364

    Standard

    neutrals och ahi ska du lägga tid på annars kan de bli tokigt, sen starta utan AP och känn på modellen och håll bra höjd innan du börjar mixtra med inställningarna i RVOSD.

  5. #365

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    neutrals och ahi ska du lägga tid på annars kan de bli tokigt, sen starta utan AP och känn på modellen och håll bra höjd innan du börjar mixtra med inställningarna i RVOSD.
    Vad är ahi antar att ja får läsa igenom manualen ... Läst att stock inställningarna ska funka hyffsat bra till rvjet. Kan man starta med ap?

  6. #366

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Då allt är injusterat och klart så går det nog bra men jag skulle inte rekommendera att göra maiden med AP. Det läge SM är bäst sedan för start är nog FBW.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  7. #367

    Standard

    Maiden med AP = nästan garanterad krasch. RVOSD är ett mycket kapabelt system men man MÅSTE lära sig hur den fungerar och den är inte plug'n'play.

    Som jämförelse med exempelvis ETOSD PRO + Guardian tycker jag att RVOSD är både enklare och mycket bättre, jag har testat bägge ganska omfattande. Bägge system kräver kunskap om hur de fungerar för att göra korrekta inställningar etc. Det som kan göra RVOSD mer komplicerat kan eventuellt vara den mer komplicerade (fler inställningar) och mer kapabla autopiloten.

    Även om jag nu har kört RVOSD sedan 2010 så har jag en utskriven manual med mig för säkerhets skull och jag följer anvisningarna steg för steg varje gång jag ställer in en ny modell.

    OBS: Aktivera inte AP vid första flygningen. Dvs låt failsafe vara failsafe och inte RTH.

  8. #368

    Standard

    Har lite frågor angående dom här http://www.shapeways.com/model/99710...-dhook-x8.html
    Finns dom att köpa av dej boppidoo och är det mycket jobb att fästa dom
    Uffe

  9. #369

    Standard

    Jg har nog några stycken prototypexemplar liggandes. De har dock inte samma kvalitet som från shapeways men definitivt tillräckligt för den minimala kraft som behövs i den riktningen.

    I den här posten visar jag lite bilder och beskriver hur man kan göra:http://www.rcgroups.com/forums/showp...&postcount=497

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a5761161-151-130508-3.png 
Visningar:	74 
Storlek:	45,8 KB 
Id:	39201 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a5761162-56-130508-2.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	42,4 KB 
Id:	39200 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a5761163-213-130508-1.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	42,5 KB 
Id:	39199

  10. #370

    Standard

    Okay då ska jag skriva ut manualen, starta utan ap och vara på ganska bra höjd innan ja ändrar på nått.. Men väljer man olika vred och sånt på radion för att bläddra i menyn vid flygning?

  11. #371

    Standard

    OSDn navigeras med en trelägesbrytare och styrspak. Bläddra sida med brytaren och navigera menyval med styrspak.

    Trelägesbrytarenfungerar med ett neutralläge i mitten och två ändlägen, ett av dessa aktiverar/avaktiverad autopilot och det andra ändläget bläddrar sidor. Då styrspaken bläddrar i menyn är det otroligt viktigt att du inte försöker flyga samtidigt som du gör menyändringar, dåvida du inte är på god höjd och har mycket god kontroll över situationen.

  12. #372

    Standard

    Är det inte så också att om man går in i inställningarna under flygningen så låser OSDn roderutslag/gas som man har vid tillfället? Dock så verkar detta bara fungera om man inte har tex FBW aktiverat

  13. #373

    Standard

    Givetvis låses roderutslag, vore svårt att navigera i menyn annars om styrspaken både sköter meny och flygning samtidigt. Mycket viktigt att känna till så att man kan undvika obehagliga överraskningar. Känner man till det är det inga problem.

  14. #374

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Om FBW är aktiverad och du går in i meny så låses inte rodren. oSDn kommer att hålla planet i level flight tills du går ur menyn igen
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  15. #375

    Standard

    Hur går det med era byggen?

    Jag hoppas att några dyker upp med sina RVJET på RFK Fyris i Uppsala den 29/6?

  16. #376

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Jag skallhlpa Uffe idag att drifta hans RVJET. Han kommer dock inte på träffen pga fiskeresa
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  17. #377

    Standard

    Jag har som sagt byggt färdigt, men inte vågat starta än. Har monterat allt men har svårt att få till cg. Med 2 st 4ah 3 s accar samt gimbal & gopro 3 blir rvjet lite framtung trots att batterierna är tryckta så långt det går i original acc facket. Ska man skära bort lite i fomen så accarna kommer lite längre emot mitten eller ska man lägga någon liten vikt vid esc facket för att få rätt cg?

    För cg är väl precis där de 2 rodren möter vingen? Upptäckte att den var ganska tung med allt i. Ska man försöka hålla i ena vingen och kasta den med motor på eller hålla i handgreppet utan motor och kasta sen slå på motorn?

    Aldrig startat en vinge förut...

    mvh Defuncta

  18. #378

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Att få till CG och valmöjligheterna att köra Foamnos, PT med vanlig Cam, PT med Gopro var en riktig utmaning. Vill man köra GoPro i PT så är det mindre accpaket som gäller eller så stuva om i utrymmet och ha OSD monterad annorlunda så att man kan labba med batterier i både främre och bakre utrymmet i kroppen.

    CG skall ligga 0-10 mm fram för fenan möter vingen på vingens undersida. brukar bli bra om man lägger fingrarna precis framför fenan mot vingen.

    SÄkraste startmetoden är bungy i kroken på undersidan, annars med lång vinge så går det att hålla i framkante på ena sidan och dra på gas samtidigt som man släpper iväg den i 45 graders lutning uppåt frammåt.

    Jag kör oftast med handgreppet på vingens undersida vilket funkar bra.

    Motor på vid start är att rekomendera. ca 50-60 % trottel eller mer.

    Har du någon som kan kasta så ta hjälp och att kasta över högt gräs på äng eller liknande är bra för det sparar kärran om du har för mycket dyktrimm etc innan du trimmat in den. Alltid bra att ha händerna på spakarna redan vid första flygningen så att man kan korrigera


    MVH / Kajaken

  19. #379

    Standard

    Som kajaken skriver så är nog det bästa sättet bungy men även hålla i ena vingen och kasta funkar också.

    Du kan programmera en switch med ca 10grader på höjdrodret som du aktiverar varje gång innan du flyger för att undvika att den går i backen om du känner dig osäker, detta har iallfall underlättat för mig! Dock så bör du trimma in modellen innan du börjar pilla med för mycket

  20. #380

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Att få till CG och valmöjligheterna att köra Foamnos, PT med vanlig Cam, PT med Gopro var en riktig utmaning. Vill man köra GoPro i PT så är det mindre accpaket som gäller eller så stuva om i utrymmet och ha OSD monterad annorlunda så att man kan labba med batterier i både främre och bakre utrymmet i kroppen.

    CG skall ligga 0-10 mm fram för fenan möter vingen på vingens undersida. brukar bli bra om man lägger fingrarna precis framför fenan mot vingen.

    SÄkraste startmetoden är bungy i kroken på undersidan, annars med lång vinge så går det att hålla i framkante på ena sidan och dra på gas samtidigt som man släpper iväg den i 45 graders lutning uppåt frammåt.

    Jag kör oftast med handgreppet på vingens undersida vilket funkar bra.

    Motor på vid start är att rekomendera. ca 50-60 % trottel eller mer.

    Har du någon som kan kasta så ta hjälp och att kasta över högt gräs på äng eller liknande är bra för det sparar kärran om du har för mycket dyktrimm etc innan du trimmat in den. Alltid bra att ha händerna på spakarna redan vid första flygningen så att man kan korrigera


    MVH / Kajaken
    Okay detta ser jag som ett klart minus, då min tanke från början skulle vara en långdistans vinge med gopro :/.... Men borde de inte funka att fästa vikter i baken av planet. Vill inte flytta på rvosd då detta är den bästa platsen, vill även kunna flyga med 8 ah batteri totalt. Får väl använda foam nosen och gopro i värsta fall... Nu i efterhand kanske tbs zephyr hade varit ett bättre val?

Liknande ämnen

  1. FPV flygande vinge. Byggdagbok Del 1
    Av kajakmannen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 08:59
  2. Elmotor till flygande-vinge
    Av adent i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 22:45
  3. Bygga STOR flygande vinge?
    Av Cringer i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 22:16
  4. vinge flygande +skada :-(
    Av Daniel L i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 13:40
  5. Flygande vinge.
    Av Fot i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •