Reklam

 
Sidan 24 av 37 FörstaFörsta ... 14192021222324252627282934 ... SistaSista
Resultat 461 till 480 av 734

Ämne: Rangevideo flygande vinge

  1. #461

    Standard

    Hmm, det ska den inte göra. Har du tagit ur cf-remsorna? De kan eventuellt skapa spänningar i vingen som vrider den fel.

    Men elapor-soup metoden ska gå att återföra vingen till ursprungsform med lite bearbetning av sked (el mostv).

  2. #462

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Jag skulle nog försöka räta ut vinge till ursprungligt riktigt läge/form. Om det jag ser på bilderna är så illa som i verkligheten så kan det nog påverka flygprestandan.

  3. #463

    Standard

    Men ge inte upp, vingen verkar vara i rätt så bra skick ändå. Jag har sett högar av EPO uträtade och limmade till ursprungsform.

    Bara att fortsätta med hett vatten och sked för att massera vingen till rätt form igen. Du kommer nog att få leva med sk alligator skin (bubblig yta) även om det mesta kan slätas ut med sked.

  4. #464

    Standard

    Nu har jag hällt på ca 7 l kokande vatten och vingen har blivit bättre men inte helt 100. Lägger ut nya bilder i em. Nu är den ganska bubblig men rakare...

  5. #465

    Standard

    Vad bra, man kan ju försöka hjälpa den på traven och en del områden behöver mer bearbetning än andra.

    Hur var det med kolfiberremsorna, visst har du tagit bort dem?

  6. #466

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Vad bra, man kan ju försöka hjälpa den på traven och en del områden behöver mer bearbetning än andra.

    Hur var det med kolfiberremsorna, visst har du tagit bort dem?
    Provad görsta gången utan dem, men inte nu de sista. Det är så mycket lim så ja är rädd att hela vingen delar sig om ja tar bort dem...

  7. #467

    Standard

    Om du skär på varsin sida av remsorna innan så borde det i stort sett bara vara att plocka ur dem.

    Jag vet inte men det kan vara så att det blir svårt att fixa till vingen om de sitter kvar. Men om du inte vill ta ur dem så förstår jag. Det kan nog gå ändå.

  8. #468

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Om du skär på varsin sida av remsorna innan så borde det i stort sett bara vara att plocka ur dem.

    Jag vet inte men det kan vara så att det blir svårt att fixa till vingen om de sitter kvar. Men om du inte vill ta ur dem så förstår jag. Det kan nog gå ändå.
    Eftersom cf remsorna gick av båda 2 så har ja förstärkt med 3 extra remsor på olika håll.. Så blir en hel sel skärande isf... Men ska skålla den en gång till efter jobbet så lägger ja upp bilder sen...

  9. #469

    Standard

    Ah, ok. Jag förstår, då blir det i så fall en hel del extra skärande. Nu vet jag ju inte exakt hur vingen ser ut men det är ju inte helt orimligt att dina extra remsor skapar spänningar som gör att vingen inte återgår till sin ursprungsform.

    Hade det varit min vinge så hade jag vid detta läge försökt få den så bra som möjligt, vilket du redan gjort. Efter det skulle jag faktiskt testa att flyga med den men inte aktivera AP. Testa att flyga utan FPV och se hur den beter sig.

    Skriv sedan till Rangevideo support och försök att få tag på en ny vinge. Det är lika bra att göra det så snart som möligt då det eventuellt kan ta lite tid. Alternativt kolla med Pelle på Autopartner om han som återförsäljare kan beställa en ny vinge?

  10. #470

    Standard

    Nu har vingen blivit bättre, frågan är om det räcker. Den är inte identisk med den andra vingen men bra lika är de iaf...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	106,5 KB 
Id:	39604 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image[1].jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	94,8 KB 
Id:	39605 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image[2].jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	66,9 KB 
Id:	39606

    Vad tror ni, nu kan jag inte få den bättre. Ska provflyga när tillfälle ges så får vi se. Men aerodynamik är ju känsliga grejor så man vet aldrig...

  11. #471

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Det ser bra ut på bilderna. Kolla och jämför att du har skränkningen kvar på den lagade vingpanelen. Skränkning = större anfallsvinkel på vingspetsarna än längre in på vingpanelen. Ser det ut att vara lika så provflyg LOS.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  12. #472

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Jag behöver också gopro kabeln, kan man skapa sin egen med en iphone kabel?...
    Nu äntligen blev en RangeVideo-RVJET-dome-PT-paket beställt för Bormatec Majan. =)
    Men kabeln var fortfarande inte i lager. Fick du ordning på den kabeln på annat vis?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #473

    Standard

    Inga glada miner just nu.... Tror att jag inte kan flyga och det är inte meningen att jag ska få göra en lyckad start längre med rvjet... Kanske får börja på ruta ett igen flyga bixler och kanske investera i en pingvin, så kanske jag har en chans att lyckas. Med bixlern har jag iaf kunnat starta ordentligt varje gång.

    Jag lagade som sagt vingen och allt såg bra ut, var ju lite revansch sugen sen förra misslyckade starten så tänkte ge de hela en chans idag. Kom till mitt fält och ställde allt i ordning, kopplade in gs, fixade ihop vingarna förberedde bungeen mm.

    När jag väl fått allt klart för start så spänner jag bungeen och släpper modellen, första millisekunderna verkar allt fint. Men när modellen är rakt över bungee fästpinnarna där den i vanliga fall ska kopplas ur så fortsätter den i fullfart runt i en halvmåne. Det som såg så jävla sjukt ut var att de såg ut som att bungeen hjälpte planet runt, typ att centrifugalkraften pressade planet runt.

    Jag vet inte vad det var som var fel, kan vart att bungee ringen fastna i plan fästet, hade bytt ring till en större än den jag fick med. Det känns troligast med tanke på hur jag upplevde det hela när jag såg som 3dje person.

    Nu orkar jag snart inte mer, är inte meningen att jag ska få flyga nån rvjet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 1.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	129,8 KB 
Id:	39607 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 2.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	124,5 KB 
Id:	39608 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 3.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	112,6 KB 
Id:	39609 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 4.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	114,5 KB 
Id:	39610 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild 5.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	76,7 KB 
Id:	39611

    Skadorna då, ja den sprack lite här å där. Blir ett h**vete att limma ihop allt då de blivit lite deformerat.




    Är inte långt i från att ta ut elektroniken och gömma rvjet:en i garderoben och kanske tar fram den när jag kan flyga på riktigt.....

    Ursäkta att jag låter lite bitter men jag har tappat allt hopp nu...

  14. #474

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Faan också. Lider med dig låter och ser onekligen ut som att bungeen inte lossar utan istället drar ner vingen i backen men nytt kolfiberrör så har du snart ihop den igen även om jag förstår att det känns motigt.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  15. #475

    Standard

    Ah, troligtvis var det för stor nyckelring. Jag tror att det ska vara 15-25mm, den du fick av mig var 25mm tror jag.

    Misströsta inte... jag förstår att det verkar jobbigt men enligt bilderna verkar det helt klart vara relativt enkelt att laga med varmt vatten och CA+kicker. Trist att vi inte bor närmare, skulle gärna gjort ett försök att laga den åt dig.

  16. #476

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Ah, troligtvis var det för stor nyckelring. Jag tror att det ska vara 15-25mm, den du fick av mig var 25mm tror jag.

    Misströsta inte... jag förstår att det verkar jobbigt men enligt bilderna verkar det helt klart vara relativt enkelt att laga med varmt vatten och CA+kicker. Trist att vi inte bor närmare, skulle gärna gjort ett försök att laga den åt dig.
    Den nyckelringen jag använde igår var 30mm så de var alltså 5mm som ställde till allt . Ja synd att jag inte bodde närmare hehe...

    Men på många ställen verkar de bara som att limfogarna har släppt och oftast bara halva, ska man försöka dela på allt då så man kommer åt att limma. Eller ska man bara droppa på lite i sprickorna och hålla ihop fogen?

    Nu i efterhand känns det som att jag skulle använde uhu por till kroppen istället för ca, känns nästan som att ca blir för hårt för epo:n och bara sliter loss bitar av epo där ca har varit. Uhu por blir ju mer seg...

    Jaja, blir väl att börja limma efter jobbet.... Hatar just nu min nyckelring....

  17. #477

    Standard

    Den är inte vacker, den är väldigt ihoptryckt säkert några cm kortare. Men den FLYGER! Sen brukar väl fpv plan inte se så bra ut iaf ...

    Limmade ihop hela skapelsen och den flög väldigt bra, märker ingen skillnad emot när den var "hel"/ny men sen är jag ingen vidare expert heller för den delen... Kan säga ett å annat om rvjet, den tål stryk och det är inte lite, hade jag spänt fast min bixler i bungeen och skickat den runt rakt i backen skulle jag slängt det som blev över...

    När jag tittade närmare på skadorna var de inte så farligt som jag först trodde, de mesta var limfogar som hade släppt, de små cf stickorna i fronten blev lite mosade men de fyller fortfarande sin funktion. De stora cf rören hade ju klarat sig. Nu har jag förstärkt några fogar med ca och glasfiber tejp.

    Jag flög en ganska bra tur idag och modellen klättrade på bra, det enda negativa var att jag hade tappat "LUCKAN" antagligen när de gick lite för fort i en dykning 140km/h... Vet inte om man kan beställa en ny / flyga utan eller tillverka nått annat som lucka...


    Bild efter lagningen:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild-1.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	92,1 KB 
Id:	39619

  18. #478

    Standard

    Trist med luckan, du är den andra jag har hört om som har tappat luckan. Själv tycker jag att den sitter hur bra som helst. Det är dock viktigt att magneterna fäster perfekt mot varandra, om de sitter lite snett (ej parallellt) så sitter de mycket lösare. Men den vanligaste anledningen är nog att det är något som trycker från insidan, eventuellt om man någon gång flyger med negativa G.

    Men vad bra att den fortfarande går att flyga med! Det är den mest kraschade RVJET jag har sett hittills.

  19. #479

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Det är den mest kraschade RVJET jag har sett hittills.
    HAHAHHA de låter inte bra Men den tål mycket mer än va jag först kunde drömma om ...

    Ang luckan så var de mitt eget fel, flyger alltid med 2 st 4ah batteri och då har jag en kabel som kopplar ihop batterierna. Den kabeln ligger lite i vägen för luckan för mina batterier är så pass höga.

    Men kan man köpa en ny, ska jag strunta i å flyga utan eller ska man göra nått eget provisoriskt?

  20. #480

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Hade jag haft något på G att beställas från rangevideo hade jag nog försökt få loss en lucka åt dig men tyvärr.

    Att RVJETen är stryktålg har vi också reflekterat över.Vi har gjort en hel del ofrivilliga landningar med deom och de håller förvånandsvärt bra.

    MVH / Kajaken

Liknande ämnen

  1. FPV flygande vinge. Byggdagbok Del 1
    Av kajakmannen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 08:59
  2. Elmotor till flygande-vinge
    Av adent i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 22:45
  3. Bygga STOR flygande vinge?
    Av Cringer i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 22:16
  4. vinge flygande +skada :-(
    Av Daniel L i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 13:40
  5. Flygande vinge.
    Av Fot i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •