Reklam

 
Sidan 21 av 37 FörstaFörsta ... 11161718192021222324252631 ... SistaSista
Resultat 401 till 420 av 734

Ämne: Rangevideo flygande vinge

  1. #401

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Detta är som sagt min första "riktiga" modell, bixlern räknar jag inte . Men ska man sjysstera endpoints i radion så rodren inte kan gå för långt? Eller är de bara att låta allt med endpoints vara förutom när man ställer in fs...
    Ja, jag rekommenderar att du ställer in endpoints enligt manualen för den korta vingen. För den långa vingen kan du behöva öka aileron samt minska elevator några mm.

  2. #402

    Standard

    upptäckt en annan sak nu som är galet... När jag skevar vänster och höger så blir de samma roderutslag när jag stiger och dyker alltså känns det som skev på både skev å elevator :S

    Vad kan vara fel då? Jag har ställt in flying wing i rvosd samt konfiguerat ppm så vänster höger är aileron och upp och ner är elevator....

  3. #403

    Standard

    Hmm, jag är inte säker på exakt vad som är galet men du kan ju testa lite olika saker.
    • Servo reverse i RVOSD
    • Byta plats på servokontakterna på RVOSD

  4. #404

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Hmm, jag är inte säker på exakt vad som är galet men du kan ju testa lite olika saker.
    • Servo reverse i RVOSD
    • Byta plats på servokontakterna på RVOSD
    Men ska en vinge bete sig likadant som ett flygplan med elevator och aileron på samma roder om du förstår hur jag menar. Om jag bara drar spaken mot mig ska båda rodrerna vinklas uppåt?

    Sen har jag problem med endpointsen eftersom radion är inställd på 6 kanal vanligt flyg och sen inställd på vinge i rvosd så verkar de bli lite konstigt med ändlägena. Men det kanske är för att något är fel?

    Jag har anslutit båda servona med en y kabel sedan in i rvosd på platsen aileron output men kanske inte ska ha y kabel?

  5. #405

    Standard

    Ah, nej, du ska inte ansluta bägge servon med en Y-kabel, kasta bort den!

    När man skevar ska rodrena röra sig så som vanliga skevroder. Dvs om du rollar åt höger så ska (sett bakifrån) höger roder gå uppåt (vilket minskar lyftkraften på höger vinge) och vänster roder gå nedåt (ökar lyftkraften på vänster vinge). Givetvis blir det det motsatta för roll åt vänster.

    För att stiga eller dyka så ska rodren röra sig som ett vanligt höjdroder på en stabilisator/stabilator. Dvs om du ska stiga så ska bägge roder gå uppåt. Om du ska dyka så ska rodren röra sig nedåt.

    Jag tror att det ska stå ganska tydligt i RVOSD-manualen hur man ska koppla rodren för en flygande vinge (dvs elevons). Ett av servona ska vara anslutet till aileron output och det andra till elevator output.

    Vad gäller ändlägen så borde det inte spela någon roll, ställ först in roderutslag på din radio så att det stämmer. Efter detta så kör du RVOSD-setup och följer alla instruktionerna.

  6. #406

    Standard

    Hallå Boopidoo lånar gärna en sensor tills jag får hem en ny,,ska du till enköping ?
    U

  7. #407

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Ah, nej, du ska inte ansluta bägge servon med en Y-kabel, kasta bort den!

    När man skevar ska rodrena röra sig så som vanliga skevroder. Dvs om du rollar åt höger så ska (sett bakifrån) höger roder gå uppåt (vilket minskar lyftkraften på höger vinge) och vänster roder gå nedåt (ökar lyftkraften på vänster vinge). Givetvis blir det det motsatta för roll åt vänster.

    För att stiga eller dyka så ska rodren röra sig som ett vanligt höjdroder på en stabilisator/stabilator. Dvs om du ska stiga så ska bägge roder gå uppåt. Om du ska dyka så ska rodren röra sig nedåt.

    Jag tror att det ska stå ganska tydligt i RVOSD-manualen hur man ska koppla rodren för en flygande vinge (dvs elevons). Ett av servona ska vara anslutet till aileron output och det andra till elevator output.

    Vad gäller ändlägen så borde det inte spela någon roll, ställ först in roderutslag på din radio så att det stämmer. Efter detta så kör du RVOSD-setup och följer alla instruktionerna.
    Jag såg det också när jag läste igenom rvosd manualen igen ...

    Men här är det som återstår som jag inte blir klok av:

    Vad menar du med roderutslag? Menar du throttle är trottle elevator är elevotor osv?

    Ändlägena får jag ingen ordning på det är throws va, det står följande i manualen throws aileron +25mm -13mm Menas detta att rodret ska vara upp åt 25 mm och nedåt 13mm? För de hänger ju ihop så när jag ändrar det neråt så ändras de ju på andra vingen motsatt om du förstår hur jag menar.

    Sen står det elevator trim +6 mm menas detta med att höjdrodret ska stå 6 mm uppåt hela tiden? Ska jag isf ändra detta på endpoints (limits) i radion, tycker 6mm verkar mycket.

    Detta är det som är kvar att göra, har fått i ordning på failsafe osv.

    btw: det jag kallar endpoints heter limits i min radio och det ändrar ändlägena på servo så de inte blir någon missuppfattning

    Mvh Defuncta

  8. #408

    Standard

    Om du först trimmar in +6mm så är det enkelt att få rätt endpoints/limits/throw på rodren.

    Med roderutslag menar jag att du ställer in ovanstående först innan du gör resten.

  9. #409

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Om du först trimmar in +6mm så är det enkelt att få rätt endpoints/limits/throw på rodren.

    Med roderutslag menar jag att du ställer in ovanstående först innan du gör resten.
    Tack nu har jag fått det ganska bra... Nu inväntas modet och flygvädret, kanske ska vänta tills bungeen kommer innan jag premiär startar . Det är just starten jag är nervös för, tror att jag fixar flygningen samt landning ganska bra....

  10. #410

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Har du foamnosen på och provar med högt gräs framför dig så är det nog lungt

    MVH / Kajaken

  11. #411

    Standard

    Nu är premiären äntligen genomförd

    Har inte varit så nervös som jag var på hur länge som helst, men sammanfattningsvis får man väl säga att det var en lyckad premiär.

    Första kastet jag gjord blev inte lyckat dock :/ den flög rakt ner i marken med nosen först, jag hade foam nosen som jag skurit ut en ruta i och tryckt in gopro:n en bit in. Kanske inte är de optimala, men jag bedömde att det var större chans att lyckas om jag hade en videolänk än utan .. Jag kontrollerade cg och flyttade bak batterierna lite. Bixlern kan man flyga ganska framtung men det funkade inte så bra med rvjet antar jag...

    Efter ytterligare ett kast gick det lite bättre men jag var lite feg och drog inte på gasen utan blev en liten nos landning även denna gång. Men sen tog jag lite sats och sprang med rv jet i högerhanden, rc kontroll med ezuhf i andra handen. Ja kastade iväg modellen skynda mig på med höjd och gas. Den lättar och sticker raskt iväg, blev lite förvånad över hur snabb den var. Dock gör jag alla jämföringar med min bixler vilket inte är mycket till jämföring.

    Efter jag klättrat 30-40 meter tar jag på mig mina fatsharks, alltså vilken kraft på motorn. Drar gasen i bott och stiger 85 grader vilket inte verkade vara nått problem. Jag upptäcker fort att mina flygskills kanske är mer anpassade min gamla bixler, verkade väldigt hetsig på rodren trots lite expo. När jag kommit upp på 200m höjd provar jag att slå på fly by wire. Det var en helt ny upplevelse och rvosd kommer jag hålla mig till härda efter. Det var som när min multikopter fick gps lock allt gick som på räls, min nervositet var nästan helt borta nu med fbw jag drog spaken dit jag ville och flygplanet flög typ.

    Den var lite seg med grundinställningarna på fbw när man svängde men antar att det bara är att ändra gainen. Nu kanske inte detta är att flyga på riktigt. Men jag flög större tiden med fbw på då jag kände mig mycket säkrare, sen kopplade man ur det i mellan åt när man gjorde lite dykningar. Men känns som en fantastisk funktion när man håller på att lära sig. Landningen gjorde jag med fbw, det var jätte lätt trots lite sidvind.

    Nu till de lite små incidenter jag råkade ut för:

    Vid start så hade jag fel cg samt kastteknik och nos dök i marken 2 gånger. Andra som hände var att rth gick in en gång när jag drog på full gas fast bara någon milli sekund sen började uhf systemet spöka lite då 2 st staplar började blinka kändes som att det hade något med trottle fs att göra. Men inget hände, drog av gasen lite så gick de tillbaka som vanligt. Ska konfigurera om fs tänkte jag. Sista saken som hände var när jag skulle stänga av modellen så störde vtx ut min uhf och failsafen rth gick in på marken och slog proppen i marken, men jag drog ut strömmen ganska fort och det enda som verkade hända var att propp muttern hade skruvat ur sig.

    Tycker ändå att det var ganska lyckat, det som ska göras nu är att fixa failsafe inställningarna. Limma lite extra i ving skarvarna då halva vingens lim släppte vid nos starterna. Sen skruva fast proppen.

    Som högst var jag 400m upp, längst bort 1400m total sträcka 10 km gillar min rvosd mest av allt tror jag

    Kan meddela att jag använde 8ah acc första flygningen så den kändes väldigt tung på marken, sen blev den väldigt smidig i luften.

    Kanske kommer ett litet gopro klipp sen...

    Till er som funderar på ett fpv plan, slå till på Rvjet direkt

    Tack Boopidoo och Kajakmannen för all hjälp!

  12. #412

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Whois ännu en nöjd RVJET pilot

    Jag har liknande issues med min Scherrer UHF då jag har sändaren väldigt nära planet. FS kan hoppa igång vilket ju Inter så lyckat. Skall man hålla på och konfigurering på backen så brukar jag ta bort antennen på min Scherrer vilket gör att man eliminerar risken för detta. Vet dock inte om EzUHFen mår bra av att vara på utan antenn då jag inte kan EzUHFen
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  13. #413

    Standard

    Ja, vi är ju flera som är på Alex att på något enkelt sätt kunna avaktivera RTH för att undvika aktivering på marken. Min Skywalker tuggade lite väl elakt på en väns parkettgolv vilket inte kändes särskilt lyckat.

    Jag är otroligt glad att du är så nöjd med modellen.

    Jag pratade lite med Alex (IBCrazy) tidigare och han var helt övertygad om att RVJET var en långsam och stabil modell att flyga, ungefär som Skywalker men oj oj oj vad han har fel.

  14. #414

    Standard

    Nu har jag ett par funderingar. Nästa gång jag ska flyga, kan jag starta med fbw på eller är det en dum idee?

    Min andra fundering var hur man gör vid bungee start, använder man nått upp roder tex?

    Med vänlig hälsning, defuncta

  15. #415

    Standard

    Jag använder aldrig FBW eller något extra roder upp vid start även om jag vet att en hel del föredrar det.

    Om man har korrekt CG och lite upp trim enligt manualen så smyger sig RVJETen lite svagt uppåt vid bungee-start. Numer när jag startar så lägger jag ifrån mig sändaren ditt jag ska dra modellen men någon meter bort så att TSLRS inte stör ut sig självt. Sedan är det bara att släppa modellen och lugnt sträcka sig efter sändaren, ingen stress.

    Jag kan iofs tänka mig att FBW skulle kunna fungera bra också om rodren står korrekt vid start.

  16. #416

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Nu har jag ett par funderingar. Nästa gång jag ska flyga, kan jag starta med fbw på eller är det en dum idee?

    Min andra fundering var hur man gör vid bungee start, använder man nått upp roder tex?

    Med vänlig hälsning, defuncta
    okay det är bara att invänta bungeen... Vilken hastighet stallar den långa vingen i? Tänkte att det är bra att ha en rikt hastighet som man inte ska gå under.. Sen förstår ja att det är svårt att säga..

  17. #417

    Standard

    Du borde få bungeen idag om du inte har otur, då får du den imorgon.

    RVJET har den trevliga egenskapen att den är otroligt snäll att stalla, den klipper inte och går inte in i störtspiral. Den sjunker liksom igenom, sänker nosen något och tar fart igen.

    Faktum är att man kan faktiskt landa i en stall med fullgod roderverkan, iaf med den korta vingen. Det är bara att gradvis sänka farten. När den börjar att stalla så drar man fullt höjdroder och håller fullt. Då sjunker modellen sakta. Jag har testat att landa på detta vis och det går rätt så bra, om man över och blir duktig så kan det nog vara en bra metod för att landa på riktigt korta landningsfält. Nu när jag tänker på det så bårde rent logiskt RVOSDns FBW fungera för detta men jag vågar inte rekommendera det.

  18. #418

    Standard

    Jääää ,,,la blåst , har ju fått låna en current sensor av Boopi och vill ju testa nu 😃 får hoppas att det lugnar ner sig till kvällen
    U

  19. #419

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Du borde få bungeen idag om du inte har otur, då får du den imorgon.

    RVJET har den trevliga egenskapen att den är otroligt snäll att stalla, den klipper inte och går inte in i störtspiral. Den sjunker liksom igenom, sänker nosen något och tar fart igen.

    Faktum är att man kan faktiskt landa i en stall med fullgod roderverkan, iaf med den korta vingen. Det är bara att gradvis sänka farten. När den börjar att stalla så drar man fullt höjdroder och håller fullt. Då sjunker modellen sakta. Jag har testat att landa på detta vis och det går rätt så bra, om man över och blir duktig så kan det nog vara en bra metod för att landa på riktigt korta landningsfält. Nu när jag tänker på det så bårde rent logiskt RVOSDns FBW fungera för detta men jag vågar inte rekommendera det.
    Ah va bra hoppas att blåsten som sagt lungnar sig, är rvjet vind tårlig? På tal om landningen så var de nästan så jag landa igår med fbw började komma ner på låg höjd sen se sista gav ja fullt stig roder och modellen flög förvånansvärt långt innan den landade mjukt och försiktigt..

  20. #420

    Standard

    Ja man kan faktiskt flyga relativt långsamt under landningvarvet. De flesta, inklusive mig själv, flyger alldeles för snabbt innan landning. Jo, jag tycker att RVJETen är rätt vindtålig, den har ju ingen dihedral som annars kan krångla till det.

Liknande ämnen

  1. FPV flygande vinge. Byggdagbok Del 1
    Av kajakmannen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 08:59
  2. Elmotor till flygande-vinge
    Av adent i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 22:45
  3. Bygga STOR flygande vinge?
    Av Cringer i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 22:16
  4. vinge flygande +skada :-(
    Av Daniel L i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 13:40
  5. Flygande vinge.
    Av Fot i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •