Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Nybörjarfrågor ang el

  1. #1

    Standard Nybörjarfrågor ang el

    Jag ska bygga ihop mitt första flygplan snart och undrar lite ang elsystemet. Behöver jag något mer än esc,motor, 3c lipo, servo och motagare för att allt ska fungera?

    Sen undrar jag om jag enbart kan flyga med höjd och skevroder på bixlern(fpv kärra)?

    Lite töntiga frågor men ja har enbart flygit RTF innan så känner mig inte helt 100 på alla komponeneter.

    Mvh defuncta

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Visst kan du flyga enbart skev och höjd med bixlern men varför? Känns lättare att flyga fpv med mer roder än skev för min del iallafall.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard

    Okay tänkte att man sparade lite plats med servo i vingarna, men kanske bara ska köra med sido roder då.

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Skevroder ska du nog ha på kärran. Förstår inte riktigt varför du ska lämna bort något? Känner du dig osäker på användningen av vänsterspak är det bara att styra med höger (skev och höjd). Gas på vänster spak, sidrodret kan du strunta i till en början, men tids nog då du får flygvana kommer du att börja använda sidrodret också.

    Du kan alltså flyga hur bra som helst med skev, höjd och gas men sidrodret ger dig många nya möjligheter då du blivit van med spakarna.

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det tog ett tags övning innan jag använde sidoroder. Men speciellt i låg fart greppar skevroder dåligt, då kan sidoroder hjälpa speciellt om motorn är igång och strömmar luft över rodret. Speciellt dubbeldäckare och cubbar behöver sidoroder för att komma runt i svängen.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Okay då ska jag installera båda rodren.

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Okay då ska jag installera båda rodren.
    Klart du skall, annars blir det ju som att köpa en bil utan bakhjul bara för du är osäker på hur man backar... näe :-/
    Superhero

  8. #8

    Standard

    När använder man sidrodret svänger man med båda rodrer a samtidigt eller vill någon förklara hur de ska samspela?

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    När använder man sidrodret svänger man med båda rodrer a samtidigt eller vill någon förklara hur de ska samspela?
    Läs sundqvistjohans svar en bit upp i denna tråd. Sen är det bara att testa för med en sån kärra lär det inte bli nån större katastrof om du gör lite fel.
    //Roger

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    När använder man sidrodret svänger man med båda rodrer a samtidigt eller vill någon förklara hur de ska samspela?
    Jag flyger den precis som jag flyger min helikopter, dock inte alla som gör det.
    rodrar åt ett håll och skevar mot det andra, håller då upp den mer rakt i luften fast svänger fortfarande bra och kontrollerat.

    På en helikopter gör man så för att kunna göra en bra sväng , så jag gör mest så för att inte lyckas få till två
    flygstilar som inte funkar ihop. men tycker det funkar riktigt bra iallafall.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Simon - det är inte alla kärror som det fungerar att göra "plattsvängar" med och många fungerar det väldigt dåligt med t o m så var lite försiktig och prova med små utslag. Inomhuskärror är ju typexemplet när man kör "plattsvängar" men det är inget som jag gör med de flesta av mina utomhuskärror.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Du har garanterat rätt. flygplan är inte mitt expertområde, dock tyckte jag att det snackades bixler
    och den fungerar det perfekt på ,

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Simon - det är inte alla kärror som det fungerar att göra "plattsvängar" med och många fungerar det väldigt dåligt med t o m så var lite försiktig och prova med små utslag. Inomhuskärror är ju typexemplet när man kör "plattsvängar" men det är inget som jag gör med de flesta av mina utomhuskärror.
    Hälsningar
    Roger
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Men man kan gott använda sidoroder åt motsatt håll för att få planroll (undvika tunnelroll). Fast då kommer sidorodret lite senare

    1) Skevroder - bibehåll om du ska rolla hela tiden, pumpa om du ska ha snygga stopp i rollen
    2) Sidoroder först när planet ligger lodrät, sätt roder så nosen pekar upp en aning
    3) Skevroder (igen om du pumpar)
    4) Dykroder när du ligger uppåner
    5) Skevroder (igen om du pumpar)
    6) Sidoroder åt andra hållet
    7) Skevroder (igen om du pumpar)
    8) Nu ligger du i planflykt igen.

    Detta är dock billigare/snabbare att först öva i simulatorn än i verkligheten.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jodå - det fungerar ibland men inte jämt och har man då otur kan det bli dyrt...
    Men som jag sa tidigare - på en Bixler kan man testa både det ena och det andra utan större risk.
    //Roger

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Sen om man av ena eller andra anledningen måste välja bort en funktion så är det absolut inte sidrodret på en bixler. Kärran rollar utmärkt med bara sidroder nämligen och skeven gör inte mycket väsen av sig. Bixlern är väl nya tidens "Park-Lajban"
    Superhero

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan tänka mig att Henke har helt rätt för förlagan Multiplex Easystar fungerar ju utmärkt att flyga med sida/höjd. Möjligen bör man förstora sidrodret lite (i alla fall på Easystar) men det är ju lätt åtgärdat.
    //Roger

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kan tänka mig att Henke har helt rätt för förlagan Multiplex Easystar fungerar ju utmärkt att flyga med sida/höjd. Möjligen bör man förstora sidrodret lite (i alla fall på Easystar) men det är ju lätt åtgärdat.
    //Roger
    Förstora sidrodret på bixlern är ingen dum idé själv limmade jag bara på ett plastkort ( typ passerkort/visa)
    inte ett dugg snyggt men helt klart bättre styrning med roder nu.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  18. #18
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Bixlern är ett kul och trevligt plan out of the box. Den flyger väl, lättflugen och tål en hel del stryk.

    Dock är det en del saker som man ganska snabbt blir sugen på att fixa till med, det tog mig en veckas flygning och några krasher innan jag kommit dit jag ville med min Bixler. Två saker som definetivt är värt att göra är;
    1. Större propeller (6x4 är en bra storlek)
    2. Förstora sidorodret, original är rätt liten och gör inget nämnvärt utslag på flygningen.

    Övriga rekommendationer så småningom
    3. Styva upp vingar och kropp för att flyga stabilare på lite blåsigare dagar

    Mina modifikationer

  19. #19

    Standard

    Hur tror ni att bixlern kommer att fungera med denna motorn?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Kv%5F875w.html

    700w 1800kv, ska ha fpv utr på planet... Och hur tror ni batteritiden blir med ett 3c 2200 mah?

    Mvh defuncta

  20. #20

    Standard

    Jag tar ut 500W+ på en easystar, ett par minuters flygtid på 3S2200... kV ~3500 o liten propp. Satsa på lite mindre motor kV2200-2500 om du ska ha orginal (6" propp är det väl) och ett reglage på c:a 30A då (eller vad som ev. är rek för motor du väljer). Tror du hamnar på outrunner 50-80gram ungefär, inrunner blir tyngre förstås.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. En bunt nybörjarfrågor ;)
    Av Rabo i forum Elmodeller
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 13:03
  2. Nybörjarfrågor om bensinmotorer
    Av frerut i forum Bensinmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •