Reklam

 
Sidan 4 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 173

Ämne: Gaui 500XT Quad bygge hjälp

  1. #61
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Tackar! Kunde inte låta bli, så jag la filmen på youtube. En bra "dålig" exempel på hur man ska inte filma. Och alltid rensa linsen innan .


  2. #62
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Kopplade idag Gimballen, uppdaterade i Naza och drog igång.
    Så fort den kom upp så började den gunga kraftig vä-hö. Det gick inte att göra nåt.
    Tog ner den, kopplade bort kameran och flög den med enbart gimbalen på. Inga problem alls. Flyger som det ska.

    Hur monterar ni kamerorna? Bilden nedan var med kameran på:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2012-08-05_Quadcopter_02s.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	44,2 KB 
Id:	30881

  3. #63

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av remsan Visa inlägg
    Kopplade idag Gimballen, uppdaterade i Naza och drog igång.
    Så fort den kom upp så började den gunga kraftig vä-hö. Det gick inte att göra nåt.
    Tog ner den, kopplade bort kameran och flög den med enbart gimbalen på. Inga problem alls. Flyger som det ska.

    Hur monterar ni kamerorna? Bilden nedan var med kameran på:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2012-08-05_Quadcopter_02s.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	44,2 KB 
Id:	30881
    Om det det blir väldigt stor viktskillnad måste man justera gainvärden.
    Får även ändra när jag byter mellan slowflyer proppar och andra proppar trots samma storlek och pitch.

    min kamera hänger just nu itan gimball ganska långt fram med accar som motvikt på andra sidan.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #64
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Satt och lekte idag med xcopterCalc (http://www.ecalc.ch/xcoptercalc_e.htm?ecalc).
    Fick denna varning: * max. power over the limit of the motor. Please check the limits! *
    Är det nåt man ska oroa sig för?
    La i attachment hur jag fyllde mina värde i xcopterCalc. Dock är osäker på "Controller". Jag har Gaui 500X-18A som ESC men vet ej vilken värde ska välja.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MinQuadCalc.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	106,0 KB 
Id:	30986

  5. #65

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Du borde nog byta till mindre proppar. Throttle (linear) kan du ligga ligga på runt 60-70%. Det fungerar bra för mig.

  6. #66

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Vänta nu! Du har angett "4blades" på propparna. Du har nog bara 2... Gör om gör rätt!

  7. #67
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Tackar, ska ändra det!

    Igår var det dags för en provtur för Canon med en YCopter gimbal. Det tog 1 och 1/2 min att få upp den i luften pga vibrationer.
    Jag har tagit ner på gain till 90% för atti. Jag borde säkert ha tagit ner till 90% på Vertical också. Hur som helst, fick upp den.
    Canon väger 800g, Quaden med gimbal 1900g. Så det blev ungefär 2700g uppe i luften.
    På pitchup's hemsida står att denna modell ska kunna klara av att lufta upp till 2400g. Menar de den totala vikten?
    Eller enbart kameran? Kommer snart byta ut kameran mot en GoPro 2.

    Senast redigerat av remsan den 2012-08-08 klockan 08:28.

  8. #68
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Vänta nu! Du har angett "4blades" på propparna. Du har nog bara 2... Gör om gör rätt!
    Jag gjorde ändringen, men varningen fortfarande kvarstår. Förstår inte riktigt hur "illa" det kan vara .
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MinQuadCalc.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	74,1 KB 
Id:	31014
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MinQuadCalc.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	66,1 KB 
Id:	31013  

  9. #69

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Då ska du nog byta till mindre proppar. Motorerna kan ta skada. Kommer antagligen få en bättre flygande maskin också.

  10. #70
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Tackar! La in 9 inch istället för 10 och fick man en bättre räkning på xcopterCalc!

  11. #71

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    7
    Jobb
    Service Tekniker Telekom
    Klubb
    ingen

    Standard

    Hej.
    Jag har samma kitt som dig och är också nybörjare och har läst den här tråden med största intresse.

    Det jag gjorde fel det var att läsa båda manualerna (GAUI 500X och Naza) och kombinera lite mellan båda.
    Kolla så du har motorerna enligt Naza manualen som du ser på sidan 36. (Det skiljer hur Naza vill ha motorerna och hur GAUI vill ha dem).

    Sen en sak till som jag misstänker du gör fel (jag gjorde) är att du har inte kalibrerat dina fartreglage.
    Efter att jag kalibrerade mina så startar alla samtidigt och den är stabil i luften.

    För att veta hur du ska kalibrera dem så kan du läsa inlägg #31 av SteffeB (jag missa de inlägget)

    Hoppas det går bra.

    //Rebbas

  12. #72
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Tackar! Du har absolut rätt. Jag har inte kalibrerat fartreglagerna. Anledningen var att jag har inte nån speciell batteri för en enda motor. Jag har en LiPo 4000mA som jag kör med. Ska köpa en mindre batteri i så fall där jag kan koppla en motor enbart.

  13. #73

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    7
    Jobb
    Service Tekniker Telekom
    Klubb
    ingen

    Standard

    Jag gjorde kanske fel, men jag gjorde så att jag hade alla motorer inkopplade till batteriet, men bara en motor i taget till mottagaren.
    Det verkar fungera på min i allafall..

    Är du i sthlms regionen så kan du få låna ett 3S 2200mA batteri av mig om du vill.

    Lycka till

    //Rebbas
    Senast redigerat av Rebbas den 2012-08-10 klockan 14:30.

  14. #74

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Remsan: Dra ur alla servosladdar till fartreglagen. Kopplan in EN av sladdarna i taget direkt på trottelkanalen i mottagaren. Då kan du ha hur mycket ström du vill på de övriga 3 motorerna. Enklast är om du kan dra ur motorkablarna på de andra 3 du inte kalibrerar, det blir då lättare att höra så att det fartreglage du kalibrerar piper rätt. Plocka av propparna innan!!!

  15. #75
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Tackar, ska prova det.

  16. #76
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Trodde att det ska gå snabbt... men neee....
    Kopplade loss sladdarna från MC och Futaba's receiver. Därefter kopplade jag in en sladd från MC till Futaba's receiver (port 8) batteri ingång (för att få ström till receiver). Kopplade Esc1 till Futaba's receiver throttle (port 3). Transmitter på, throttle på 100%, sedan koppla batteriet. Då hörs 3 korta beep sedan en lång beep. Tänkte att det gick bra. Tog ner throttle till 0%, då gick den motorn igång. Hm... gjorde sen likadant med de andra... Alla startade sen i throttle 0%. Därefter kopplade jag alltihopa igen och.. inga förbättringar . Vid "arming" startar 2 motorer, de andra 2 startar vid "mera" throttle.

  17. #77

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Vad har du för fartreglage?

  18. #78
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    GUEC GE-183 18A. Har försökt leta efter nån manual men har inte hittad för 18A.

    Det jag misstänker är att i normal läge min throttle command är REV i Naza. Men när man inte använder det (dvs i kalibrerings läge) då blir Throttle command tvärtom för kalibrering. Ska kolla i Futaba om jag kan ändra läge på den för kalibrering enbart.

    Edited: Ändrade Throttle i Futaba till REV. Gjorde igen, funkade klockrent!!!!
    Tackar alla. Nu ska jag sätta upp det, installera kameran, ladda batteriet, flyga och filma .
    Senast redigerat av remsan den 2012-08-11 klockan 06:06.

  19. #79
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Alla motorer startar fint nu. Drog igång det, filmade och kollade efter filmen. Dessvärre syns i bilden YCopter's gimballen. Får se hur man löser detta. Jag filmade med GoPro Hero2 med medium öppning (127 istället för 170 grader). Vibrationerna verkade inte störa så mycket. Under kameran la jag en 2mm mjuk självtejpande isolering. Men jag har mycket kvar att lära mig styra den fint och mjukt i luften. Tack alla en gg till för all hjälp man fick.


  20. #80

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Bra jobbat!

Liknande ämnen

  1. Gaui 500xt fördröjning vid gaspådrag
    Av Jimpen82 i forum Quad
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 17:16
  2. Hjälp...problem med gaui.
    Av pioon i forum Quad
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 19:56
  3. Quad-bygge nybörjare
    Av hagil i forum Quad
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 11:01
  4. Quad bygge
    Av Palmen80 i forum Quad
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 19:22
  5. Flygning med Gaui 500x quad, inkl krash :/
    Av dezent i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 03:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •