Reklam

 
Sidan 8 av 9 FörstaFörsta ... 3456789 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 173

Ämne: Gaui 500XT Quad bygge hjälp

  1. #141

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    15
    Jobb
    Mekanikkonstruktör

    Standard

    Nu har jag fixar ett par XT60 så nu är det bara att löda lite...
    Bra länk det där, verkar helt klart så att det är bättre att köra med en acc och separat spänningsregulator än att ha två batterier. Kan man plocka 5v från VUn eller skall man köra separat DC/DC? VUn borde ju lätt klara att leverera till FPV sändaren också tycker jag. Kameran har ju såklart eget batteri.

    Jag hajade att appen visade vibrationerna men det är ju bara lite peakar och ett värde, för att balansera dom måste man ju fysiskt justera massan/balansen på de roterande delarna och det gör man inte i en handvändning direkt, kräver tid & tur eller skicklighet & utrustning.

    Är det nån som provat att balansera propparna? Funkar de där små centreringsverktygen eller?

    Jag håller till i Göteborg förresten, missade att du frågat det.

  2. #142

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Det fungerar bra att balansera med vibrationsapp!
    Klart att en maskin är bättre, men den fungerar ju på ungefär samma sätt. Skillnaden är väl att man får fram vart man ska sätta vikt och kanske hur mycket, men känns lite overkill för en som kanske köper 10 motorer om året...

    Angående balansering av proppar så finns det bra videos på youtube. Kör själv med en dubro truspin balanserare och balanserar med tejp. Få inte för dig att köpa magnetbalanserare med gummikonor på hobbyking, det gjorde jag först...

  3. #143

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ett knep att ta till när man ska balansera en motor är att varva upp den litegrann när den är lös. Dutta försiktigt dit en spritpenna mot klockan, då ser du vart det tyngsta stället är och ska således vikta på andra sidan.

  4. #144

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    15
    Jobb
    Mekanikkonstruktör

    Standard

    Ja just ja, det sitter ju en tung kropp utanpå på dessa motorerna... Då håller jag nog med om att det finns en sportslig.
    Förstår inte riktigt vad man gör med appen dock, bara mäter man magnituden alltså?

    Förresten, hur krallig Acc måste man ha för en fotoquad? Sitter och funderar på att köpa några extra accar redan nu och sneglar på Turningly 5800mAh men dom är 25C istället för 40C som följde med i kittet. Behöver man den kapaciteten egentligen? Jag skall ju bara flyga omkring och åka så långsamt som möjligt i princip, inga konstflygningar direkt.
    /Mats
    Foto | Racing - Det gäller att välja billiga hobbys.

  5. #145

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ta det lugnt nu! Måste ha koll på hur mycket maskinen drar först.

  6. #146

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    15
    Jobb
    Mekanikkonstruktör

    Standard

    Hur får man det då? Borde ju rimligen bero en hel del på last. Finns det nån inbyggd mätkrets eller hur gör man?

    Pitchup själva säljer en Zippy Flightmax acc på 5800mAh och 30C som under specifikationen för GAUI 500XT har kommentaren "För dig som söker lång flygtid! Fungerar bra med tung last!"
    /Mats
    Foto | Racing - Det gäller att välja billiga hobbys.

  7. #147

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    15
    Jobb
    Mekanikkonstruktör

    Standard

    Lite mer citat...
    "Vi har mätt strömförbrukningen på vår fullmatade FPV quad, och den drar totalt 30W per motor vid hovring. Det motsvarar alltså 2,5A per motor och 10A totalt. Med andra ord, hela drivlinan arbetar mycket effektivt."

    gissningsvis inte med mer kamera än en GoPro men ett litet räkneexempel ger att max ström från 4000mAh 40C är 160A och för 5800mAh 25C är max ström 145A.
    ESCerna är rateade för 18A så 72A.
    känns väl rätt safe med 5800/25 då eller?
    /Mats
    Foto | Racing - Det gäller att välja billiga hobbys.

  8. #148

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ja, då klarar du dig.

  9. #149

    Standard

    Det känns lite med 10A, det klarar inte jag med mina små-quadar Men det kanske är jag som inte har rätt drivlina Jag ligger snarare runt 15A utan bus på både F450 och Discoveryn.

    Vid "normalt" FPV-busande drar min Disco runt 18-20 och när jag drar på runt 25. Detta med GoPro, FPV-utrustning och 4000mA Zippy Compact.

    Om jag inte minns helt fel

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  10. #150

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    15
    Jobb
    Mekanikkonstruktör

    Standard

    Åfan, då låter det ju toklungt att köra på 5800 accen då. Tack för det.
    /Mats
    Foto | Racing - Det gäller att välja billiga hobbys.

  11. #151

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    15
    Jobb
    Mekanikkonstruktör

    Standard

    Lödfest!

    Bra med riktiga verktyg, en Weller lödstation med aktiva spetsar är inte fel. Allt bara funkar (nästan då, det är ju ändå lödning vi pratar om).

    Skall dra på ytterligare lite krympplast på XT60iorna så det blir mer dragavlastning och en kant att få grepp om. Dom sitter ju så förbannat hårt ihop när man trycker dom i bott.
    XT60 mot accen och 3.5mm bananer mot ESCerna, sen lödde jag VU och matningen till FPV direkt på huvudströmmen så att säga.
    Om nån har några invändningar ang. detta så är det läge att säga till nu för jag trycker ihop allt ikväll och provar...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	lodfest-2.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	42,9 KB 
Id:	36871   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	lodfest-1.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	42,0 KB 
Id:	36872   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	lodfest-3.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	61,2 KB 
Id:	36873  
    /Mats
    Foto | Racing - Det gäller att välja billiga hobbys.

  12. #152
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Matning till FPV prylarna skulle jag ta från balanseringskontakten i stället för till ESC.
    Speciellt om du tänkt köra utan LC-filter.

  13. #153

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    15
    Jobb
    Mekanikkonstruktör

    Standard

    Ok, dom skryter järnet om sina fantastiska störningsfilter i FPV sändaren annars och att man kan stoppa in vafan man vill i den typ. Det är BS?
    Ferritkärna kanske? Vikt iof men väldigt lite.
    /Mats
    Foto | Racing - Det gäller att välja billiga hobbys.

  14. #154
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Foto Visa inlägg
    ...man kan stoppa in vafan man vill i den...
    I så fall är det ju lugnt.

  15. #155

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    15
    Jobb
    Mekanikkonstruktör

    Standard

    Strömsatt nu och det pep och blinkade som en clown-mobil.
    verkar iaf få ström på allt, tändes LEDar på alla enheter som hade LED så det är ju skönt. FPV enheten såg nöjd ut men det säger ju inget om signalkvaliteten när man flyger så vi får se.

    Nån som har tips på placeringen av VUn så man kan se LEDen är man flyger? Hade satt den på "kommandobryggan" först men då lyser den ju uppåt in i kupolen när man flyger, spelar det nån roll? Är det viktigt att man kan se blinket?
    /Mats
    Foto | Racing - Det gäller att välja billiga hobbys.

  16. #156

    Standard

    Var det Naza med GPS? I så fall så är det bra att kunna se "antalet" satelliter. De olika flyglägena som man också ser tycker jag inte är viktigt, det vet jag genom min "vippa" på radion.

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  17. #157
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Foto Visa inlägg
    Nån som har tips på placeringen av VUn så man kan se LEDen är man flyger? Hade satt den på "kommandobryggan" först men då lyser den ju uppåt in i kupolen när man flyger, spelar det nån roll? Är det viktigt att man kan se blinket?
    Jag har den på undersidan. Över den har jag en liten genomsynlig plast lock. Det är bra när man inte flyger FPV, då tittar jag på när det börjar larma för låg spänning och börja landa.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  18. #158

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    15
    Jobb
    Mekanikkonstruktör

    Standard

    Jahapp, nu tror jag bestämt allt är konfat och klart...

    Några frågor är oklara fortfarande dock.

    1. ESC-kalibrering. Jag har kört alla motorerna enligt inlägg #31 här i tråden. batteri ur, throttle max, i med motor 1 rakt i kanal 3 på mottagaren, batteri i, pip-pip, throttle min, lite mer pipande på lite olika sätt som övergår till ett stadigt pip - pip - pip osv med några sek mellan varje pip, Batteri ur. Upprepa på varje motor.
    Alltså, exakt vad är det som "kalibreras" när man gör så? Var sparas informationen? I ESCn? Mottagaren lär ju inte ha en susning om vilken motor jag har kopplat in och MCn har ju inget med processen att göra så hur vet man att det är klart?

    2. Flight Mode: Manuell - Atti - GPS Atti.
    Vad innebär dom olika lägena? Manuell t ex, innebär det att man inte får hjälp på nåt sätt av MCn förutom att mixa motorkanalerna? Den håller inte höjd osv? Står inte supertydligt i manualen tycker jag.

    3. Kan man inte få en treläges att vara OFF - Course Lock - Fail Safe? Om man nu vill ha Fail Safe på en switch så kan man bara offra Atti eller GPS Atti som jag har fattat det?

    4. Är det bara sju kanaler i Nazan? 4st på spakarna, U, X1 och X2? Hade ju varit smöget att ha en separat vippa för Fail Safe kanske?

    5. Om jag kopplar in Gimbalen och har Nazan i "gimbal off" så vrider den båda servon max åt ena hållet, byter jag till "on" så går den max åt andra hållet...
    Skall jag lossa armarna från servot och låta det "nolla sig" på "on" läget och sen sätta tillbaka grejerna på servona och låta det vara nolläget? Är det så man gör?

    6. Jag har köpt ett LED-kit till koptern, var kopplar jag in det? Ser ut som en vanlig servo/ESC-kontakt men det är helt omöjligt att hitta instruktioner hur jag kopplar in det..?

    7. GPSens monteringspinne, är det bara att bita ihop och limma allt eller? känns inte som om den inte skall kunna röra sig ett smack nånstans för då går det åt helvete med allt. Trist att inte kunna demontera bara.

    Skall man våga montera propparna snart då kanske.
    Körde en dubbelkoll förut med papper och tejpflaggor för att kolla att motorerna snurrade åt rätt håll, det gjorde dom ju inte såklart så det var ju bara att plocka ner och koppla om... Tur att man är nojjig i alla fall.
    /Mats
    Foto | Racing - Det gäller att välja billiga hobbys.

  19. #159

    Standard

    Spännande tråd!


    Jag har byggt ihop samma kit fast med en WKM istället för Naza. Det mesta borde dock vara snarlikt. Har flugit den en del utan gimbal och den flyger fint! Nu har jag äntligen tagit mig tid att montera gimbalen och ska göra flygtester med denna så snart jag har möjlighet.
    Svarar nedan på det jag kan av dina frågor.




    Citat Ursprungligen postat av Foto Visa inlägg
    1. ESC-kalibrering. Jag har kört alla motorerna enligt inlägg #31 här i tråden. batteri ur, throttle max, i med motor 1 rakt i kanal 3 på mottagaren, batteri i, pip-pip, throttle min, lite mer pipande på lite olika sätt som övergår till ett stadigt pip - pip - pip osv med några sek mellan varje pip, Batteri ur. Upprepa på varje motor.
    Alltså, exakt vad är det som "kalibreras" när man gör så? Var sparas informationen? I ESCn? Mottagaren lär ju inte ha en susning om vilken motor jag har kopplat in och MCn har ju inget med processen att göra så hur vet man att det är klart?

    Kalibreringen talar om för ESC vad som är radions högsta respektive lägsta värde, dvs vad motsvarar avstängd och vad motsvarar full gas. Kalibreringen sparas i varje ESC. Det finns även fler parametrar man kan ställa in i ESC't (se sidan 17 i Gauimanualen). T.ex bör du sätta batterityp till NiMH / NiCd trots att du kör Li-ion. Detta för att du inte vill att ESC'n stänger av sig för att skydda ditt batteri mot för låga nivåer. Valet mellan att i det fallet riskera att skada batteriet eller att sätta hela maskinen i backen pga att en motor stänger av sig borde vara ganska enkelt.




    Citat Ursprungligen postat av Foto Visa inlägg
    2. Flight Mode: Manuell - Atti - GPS Atti.
    Vad innebär dom olika lägena? Manuell t ex, innebär det att man inte får hjälp på nåt sätt av MCn förutom att mixa motorkanalerna? Den håller inte höjd osv? Står inte supertydligt i manualen tycker jag.

    Rätt uppfattat.


    Manuellt - Ingen hjälp med auto level eller position hold.
    Atti - Du får hjälp med auto level. Släpper du spakarna medans du flyger kommer den själv att räta upp sig och hovra. Den kan dock fortfarande driva i position beroende på vind osv.
    GPS - Samma som Atti fast med GPS-låsning av positionen, dvs den arbetar aktivt för att hovra på samma position och korrigerar för vind.


    Höjden däremot styrs alltid av din throttle.
    Spaken i mittposition = håll nuvarande höjd.
    Spaken över mittposition = stig i höjd
    Spaken under mittposition = sjunk i höjd




    Citat Ursprungligen postat av Foto Visa inlägg
    3. Kan man inte få en treläges att vara OFF - Course Lock - Fail Safe? Om man nu vill ha Fail Safe på en switch så kan man bara offra Atti eller GPS Atti som jag har fattat det?


    4. Är det bara sju kanaler i Nazan? 4st på spakarna, U, X1 och X2? Hade ju varit smöget att ha en separat vippa för Fail Safe kanske?

    På WKM kan man använda X3 som Go-home switch. Har man gimbal vill man dock använda X3 för tilt av kameran, och då verkar det som om man blir tvungen att stryka Go-home switchen. Dock kan du ju fortfarande ha Go-home funktionen aktiverad så den flyger hem om du tappar radiokontakt.




    Citat Ursprungligen postat av Foto Visa inlägg
    5. Om jag kopplar in Gimbalen och har Nazan i "gimbal off" så vrider den båda servon max åt ena hållet, byter jag till "on" så går den max åt andra hållet...
    Skall jag lossa armarna från servot och låta det "nolla sig" på "on" läget och sen sätta tillbaka grejerna på servona och låta det vara nolläget? Är det så man gör?

    Har inte pillat alls med detta än då jag precis skruvat dit gimbalen. Det blir att utforska nästa gång jag sitter ned med prylarna!




    Citat Ursprungligen postat av Foto Visa inlägg
    6. Jag har köpt ett LED-kit till koptern, var kopplar jag in det? Ser ut som en vanlig servo/ESC-kontakt men det är helt omöjligt att hitta instruktioner hur jag kopplar in det..?

    Jag har visserligen WKM och inte Naza men har min kopplad i X3, vilket funkar bra.




    Citat Ursprungligen postat av Foto Visa inlägg
    7. GPSens monteringspinne, är det bara att bita ihop och limma allt eller? känns inte som om den inte skall kunna röra sig ett smack nånstans för då går det åt helvete med allt. Trist att inte kunna demontera bara.

    Den bör limmas fast i rätt position. Jag har ärligt talat själv valt att inte limma den än utan bara lagt på lite tejp för att skapa ett tillräckligt motstånd för att den inte ska vrida sig så lätt.


    Visst är det ett spännande projekt!
    Senast redigerat av Lundberg den 2013-02-18 klockan 12:34.

  20. #160
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    1. Info sparas i Naza'n. Om du uppdaterar Naza's firmware måste du kalibrera om ESC-arna.
    2. GPS mode enbart för GPS Naza's modul (kör den inte inomhus ). ATTI den behåller höjden enbart, av vad jag vet.
    3. Jag har en 3-läge knapp för flygmode (Man/ATTI/GPS), en 3-läge knapp för FAIL-SAFE/ATTI/FAIL-SAFE och en 3-läge knapp för HOME-LOOK/COURSE-LOOK/OFF. Jag tror inte du kan blanda in de på samma knapp.
    4. Ja, och X3 som är ämnat för VU.
    5. Om du ska köra med den som OFF så måste du skruva ut den, precis som du misstänker.
    7. Jag limmade fast den på pinnen iaf.


    Citat Ursprungligen postat av Foto Visa inlägg
    Jahapp, nu tror jag bestämt allt är konfat och klart...

    Några frågor är oklara fortfarande dock.

    1. ESC-kalibrering. Jag har kört alla motorerna enligt inlägg #31 här i tråden. batteri ur, throttle max, i med motor 1 rakt i kanal 3 på mottagaren, batteri i, pip-pip, throttle min, lite mer pipande på lite olika sätt som övergår till ett stadigt pip - pip - pip osv med några sek mellan varje pip, Batteri ur. Upprepa på varje motor.
    Alltså, exakt vad är det som "kalibreras" när man gör så? Var sparas informationen? I ESCn? Mottagaren lär ju inte ha en susning om vilken motor jag har kopplat in och MCn har ju inget med processen att göra så hur vet man att det är klart?

    2. Flight Mode: Manuell - Atti - GPS Atti.
    Vad innebär dom olika lägena? Manuell t ex, innebär det att man inte får hjälp på nåt sätt av MCn förutom att mixa motorkanalerna? Den håller inte höjd osv? Står inte supertydligt i manualen tycker jag.

    3. Kan man inte få en treläges att vara OFF - Course Lock - Fail Safe? Om man nu vill ha Fail Safe på en switch så kan man bara offra Atti eller GPS Atti som jag har fattat det?

    4. Är det bara sju kanaler i Nazan? 4st på spakarna, U, X1 och X2? Hade ju varit smöget att ha en separat vippa för Fail Safe kanske?

    5. Om jag kopplar in Gimbalen och har Nazan i "gimbal off" så vrider den båda servon max åt ena hållet, byter jag till "on" så går den max åt andra hållet...
    Skall jag lossa armarna från servot och låta det "nolla sig" på "on" läget och sen sätta tillbaka grejerna på servona och låta det vara nolläget? Är det så man gör?

    6. Jag har köpt ett LED-kit till koptern, var kopplar jag in det? Ser ut som en vanlig servo/ESC-kontakt men det är helt omöjligt att hitta instruktioner hur jag kopplar in det..?

    7. GPSens monteringspinne, är det bara att bita ihop och limma allt eller? känns inte som om den inte skall kunna röra sig ett smack nånstans för då går det åt helvete med allt. Trist att inte kunna demontera bara.

    Skall man våga montera propparna snart då kanske.
    Körde en dubbelkoll förut med papper och tejpflaggor för att kolla att motorerna snurrade åt rätt håll, det gjorde dom ju inte såklart så det var ju bara att plocka ner och koppla om... Tur att man är nojjig i alla fall.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

Liknande ämnen

  1. Gaui 500xt fördröjning vid gaspådrag
    Av Jimpen82 i forum Quad
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 17:16
  2. Hjälp...problem med gaui.
    Av pioon i forum Quad
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 19:56
  3. Quad-bygge nybörjare
    Av hagil i forum Quad
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 11:01
  4. Quad bygge
    Av Palmen80 i forum Quad
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 19:22
  5. Flygning med Gaui 500x quad, inkl krash :/
    Av dezent i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 03:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •