Reklam

 
Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 173

Ämne: Gaui 500XT Quad bygge hjälp

  1. #21
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Alla motorer snurrar enligt boken nu.
    Fast sladdarna var tvärtom bruksanvisningen av nån anledning.

    Batteriet full-laddat, fint väder, ute på gräset.
    Drar igång motorerna. Startade 3 i början, sen 4. Ökar lite, sen plötslig den ena drar igång snabbare och vips Quaden gör en bakåt volt och landar på ryggen i gräset. Ska försöka kalibrera igen och läsa lite runt.

  2. #22
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Hm, i Naza's assistent la jag in x=-7 och y=-1 (trodde att man menade GPS'n).
    Naza's MC sitter i 0x0, så nu har jag uppdaterat och kalibrerat igen. Snart kommer testen...

    /Remus

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Propparna ska snurra enligt NAZA manualen, inget annat! Du skiftar håll på motorerna genom att byta plats på 2 av 3 motorkablar. Alltså de kablar som går ut ifrån fartreglaget.

    Du verkar vara helt grön på det här. Tänk efter vad du håller på med. Står det barn i närheten där du flyger kan du vanställa dem för resten av livet med din "leksak". Tänk på att sladdriga proppar kan gå sönder "i luften", ha därför aldrig motorerna i huvudhöjd på dig själv eller andra.

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

  4. #24
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Tack för svar! Det stämmer, är hel grön på detta .
    Inga barn runt om mig, plats finns det, jag testar i min trädgård, nästan 2000 kvm tomt så det är bara jag som kan bli skadat.
    Proppen hoppade ur, precis som du sa. Ska leta imorgon i gräset efter skruven .



    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Propparna ska snurra enligt NAZA manualen, inget annat! Du skiftar håll på motorerna genom att byta plats på 2 av 3 motorkablar. Alltså de kablar som går ut ifrån fartreglaget.

    Du verkar vara helt grön på det här. Tänk efter vad du håller på med. Står det barn i närheten där du flyger kan du vanställa dem för resten av livet med din "leksak". Tänk på att sladdriga proppar kan gå sönder "i luften", ha därför aldrig motorerna i huvudhöjd på dig själv eller andra.

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har du skruv till proppen?? inte mutter? Jag kör med vanliga låsmuttrar. De lossnar inte!
    Har som vana att känna efter att propparna sitter fast innan flygning eftet att de lossnat för mig en gång.

    Känner du att du har koll på inställningen av Naza? Har du fått till failsafen? Kalibrerat fartreglagen?

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

  6. #26
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Nu ersatte jag den med en mutter. Hittade inte den originella svarta rundformade mutter. I Naza har jag kört TX Calib på GPS Atti, Atti och Man mode, sparat varenda gång. Har tagit bort gimballen och sparat även det i Naza. Som mounting har jag haft 0, 0, 0 på xyz koordinaterna. Allt sitter i mitten förutom GPS'n, som är (-7cm, -1cm) ungefär från mittpunkten.
    Failsafen har jag inte kalibrerat i Naza med TX calibration. Var osäkert på om man ska göra det, men det låter på dig att det är ett måste. Kalibrera fartreglajen, tänker du på Throttle i TX Calib? Allt ser fin o grön där i de 3 modes.

    Försökte imorse få upp den , men så fort man trycker på gas så hoppar den på ryggen väldig kraftigt, man blir lite rädd att gps'n tar stryk för eller senare .

    Ska läsa på vidare, tack alla för era svar.

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Vad har du för fartreglage?

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

  8. #28
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Du behöver inte kalibrerara tx i varje mode däremot måste 2-3 lägesbrytaren vara i rätt fält ( blåmärkt ) när du rör switchen , har du fått till det ? startar du den ( försöker lyfta) i attimode ? är du säker att motorerna snurrar på rätt håll enligt bilden i Naza manualen och propellrarna sitter rätt på motorerna ? , har du ställt in rätt konfig ( tex Quad X ) ?
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  9. #29
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Ska göra nu en film med Naza inställningarna, med Quaden och själva försökningen. Det lär ta nån timma.

    /Remus

  10. #30
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Här kommer filmen i stora drag.
    Man ser hur jag har (inte) konfigurerat Futaba, DJI Naza o sedan crashen.


  11. #31

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Du ska ha radion i flygplansläge. Kanske därför det skiter sig?

    Med kalibrering av fartreglagen menar jag att du måste kalibrera varje fartreglage för sig. Det går vanligtvis till så att du kopplar in ett fartreglage direkt mot trottelkanalen, slår på radion och ställer trotteln på max. Därefter kopplar du på batteri på fartreglaget. När det piper ex. 2 ggr (läs om ditt reglage) drar du ner trotteln i botten. Upprepa med alla fartreglage. Du måste ha en motor i för att höra ljudsignalerna . Läs som sagt i häftet till ditt reglage.

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

  12. #32

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det går att köra radion i heliläge då kommer man åt lite andra funktioner som kan vara bra. men i ditt fall så skulle jag
    köra flygplansläge eftersom jag inte tror att du har riktigt koll på helifunktioner?

    tyckte att det stod swashtype hr3 ? om du går in på servomenyn ( utan att ha quaden ikopplad) så misstänker jag
    att mer än en stapel kanske 3 st rör sig när du drar i trotteln ?
    endast en eller två staplar får röra sig där. om inte jag minns fel så är det hr1 man skall använda.

    men gör ett nytt modellminne och låt bli heliläge det blir bara bökigt för dig.

    det bästa är att leta reda på någon som kan prylarna som hjälper dig. kan bli både dyrt och farligt för dig ,
    och läs igenom manualer m.m många gånger.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #33
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Tack så mycket allihopa!!! Ska ändra de grejer och läsa på .

  14. #34

    Standard

    Rekommenderar att du kör i flygplansläge, som det är nu har du någon av spakarna (roll) kopplad till kanal X1 på naza som sen är kopplad till Basic Gain - Pitch. Avaktivera X1 till Basic Gain - Pitch, så minskar felkällorna och leta sen i sändaren hur du kopplar isär kanalerna...

  15. #35
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Det ser hyfsat rätt ut i nazan även om jag inte kan se vad du gör på radion när saker ändrar sig i assistenten , förutom just heliläget i radion och den kan jag inte då jag inte har en futaba , ändra det till flygläget vilket de rekommenderar i Naza manualen , det som ser konstigt ut är att bara några motorer går , normalt ska alla 4 starta samtidigt men det kan vara heliläget som gör detta och swashtype som är fel och kanalerna styr fel saker därmed

    Annars kan jag bara hålla med
    det bästa är att leta reda på någon som kan prylarna som hjälper dig. kan bli både dyrt och farligt för dig ,
    Du har köpt bra hyfsat dyra prylar som bara kan bli skrot på ett ögonblick om du inte vet vad du gör eller prylarna inte är rätt inställda och det känns onödigt , har du aldrig flugit med något Rc flyg innan så är det många parametrar nog att försöka hålla reda på för att undvika krascha vilket du måste ha i beräkningen att du gör , Ska du komma rätt in i hobbyn måste du ha hjälp av någon som kan prylarna
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  16. #36

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlägg
    Det ser hyfsat rätt ut i nazan även om jag inte kan se vad du gör på radion när saker ändrar sig i assistenten , förutom just heliläget i radion och den kan jag inte då jag inte har en futaba , ändra det till flygläget vilket de rekommenderar i Naza manualen , det som ser konstigt ut är att bara några motorer går , normalt ska alla 4 starta samtidigt men det kan vara heliläget som gör detta och swashtype som är fel och kanalerna styr fel saker därmed
    kör man med en 3servos mix som h3 läget är om inte jag minns fel så är det inte konstigt att motorerna snurrar olika.
    det blir ju som om man styr höger vänster framåt samtidigt när man drar i trottlespaken och massa andra konstiga saker.
    en mix in i något som mixar saker kan aldrig bli bra.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #37
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Tackar för era svar.
    Jag har ändrat det till flygplansläge, tagit bort X1 från Gain i Naza och VEDD pekar inte på J3 heller så att Throttle inte blir påverkat av nåt annat.
    Det som jag har märkt nu är att efter man startar, alla motorer når en jämt rotation enbart i noll läge.
    Men innan dess startar antingen en eller 2 först. Detta gör att helicoptern hoppar på ryggen ganska snabbt. Antagligen för att jag har inte justerat fartreglajet som SteffeB har nämnt tidigare.
    Ska läsa på nu o se hur man gör det.

  18. #38
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Här är min första lyckade flyg.
    Vid andra flyget, försökte få den röra lite snabbare. Efter några åkningar fram och tillbaka, (kanske tog jag i lite för hårt) började den wobbla på 5 m höjd, sen störtade i fart mot jorden. Lilla plast lådan (9 kr på Obs) blev krossad och en proppellerblad gick sönder. Nu kommer jag skydda med en annan runt plast skål (lite hårdare).

    Jag har inte kalibrerat motorerna på nåt sätt, utan den flög så från början. Måste läsa på hur man kalibrerar motorerna/inställningarna i spakarna.


  19. #39
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av remsan
    Här är min första lyckade flyg.
    Vid andra flyget, försökte få den röra lite snabbare. Efter några åkningar fram och tillbaka, (kanske tog jag i lite för hårt) började den wobbla på 5 m höjd, sen störtade i fart mot jorden. Lilla plast lådan (9 kr på Obs) blev krossad och en proppellerblad gick sönder. Nu kommer jag skydda med en annan runt plast skål (lite hårdare).

    Jag har inte kalibrerat motorerna på nåt sätt, utan den flög så från början. Måste läsa på hur man kalibrerar motorerna/inställningarna i spakarna.

    YouTube Link: http://www.youtube.com/watch?v=aruGte8pRDo
    Ser ju fint ut nu!! Kör hårt och träna massor!

    /Callle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  20. #40
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Såg ju stabilt och bra ut
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Liknande ämnen

  1. Gaui 500xt fördröjning vid gaspådrag
    Av Jimpen82 i forum Quad
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 17:16
  2. Hjälp...problem med gaui.
    Av pioon i forum Quad
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 19:56
  3. Quad-bygge nybörjare
    Av hagil i forum Quad
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 11:01
  4. Quad bygge
    Av Palmen80 i forum Quad
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 19:22
  5. Flygning med Gaui 500x quad, inkl krash :/
    Av dezent i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 03:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •