Reklam

 
Sidan 1 av 9 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 173

Ämne: Gaui 500XT Quad bygge hjälp

  1. #1
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard Gaui 500XT Quad bygge hjälp

    Hej!

    Jag är en hel nybörjare.
    Jag köpte följande paket:

    Gaui 500XT Quad flier (inkl motorer, esc)
    - DJI NAZA Flightcontroller / Gyro
    - Kamerastativ - ONE d-DRIVE 170
    - Quad Propeller APC 10 tum - 500X Heavy Lift


    Laddare: SKYRC E6560 12/240v LiPo laddare
    Batterier: ZIPPY Flightmax 4000mAh 4S-14.8V 20C - 500XT Photoflier
    Futaba T8FGS 2,4GHz FASST - 8 till 14 kanaler

    Har byggt upp helikoptern, dock är osäker på en hel del grejer.

    1 - batteriet verkar behöva en adapter XT60 till 4mm bananstick för att den ska laddas.
    2 - Laddaren säger att den ska välja nån 2.0 A eller nåt för laddning... har ingen aning hur man ställer in den för min batteri.
    3 - batteriet ska hängas på helikoptern på nåt sätt och sedan kopplas in nånstans . Det finns 2 sladdar som jag har tagit ut från motorerna som ska in till batteriet. Antagligen med nån sorts ny adapter.
    Är riktig osäkert om DJI Naza eller RC32608 receivern från Futaba behövs kopplas till batteriet.

    Som sagt, är hel ny i detta. Jag var otrolig ivrig när jag fick hem grejerna men sakta blev jag mer o mer orolig

    Är det nån snäll som kan förklara till en nybörjare hur batteriet ska kopplas?

    Tack i förhand,
    Remus

  2. #2
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Hej

    Batteriet eller accen som den kallas kopplas in på esc strömsladdar som du på något sätt måste löda ihop så du kan koppla ihop dem med accen med lämplig kontakt som finns på accen , du kopplar även in Nazan på accen via den boxen som kallas VU , det finns en ganska bra bild på sidan 7 i Naza manualen , mottagaren ( recivern ) får ström via Nazan , om du läser i rutan Escs motors kanske det klarnar något , du ska även kalibrera varje esc innan du kopplar ihop dem

    Vad gäller laddaren brukar det finnas knappar man bläddrar framåt och ställer in strömstyrka och storlek på lipon ( accen ) i ditt fall ska den stå på 4S 4.0 A och du ska balans ladda , det följer väl nån manual med , det brukar följa med lite olika kablar för laddning annars måste du fixa sådana som passar till din acc och ett balans uttag

    Verkar som du köpt dina prylar hos pitchup och det är säkert bra grejor du köpt , bor du i närheten gå in så får du hjälp eller ring
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  3. #3

    Standard

    Om nu så, så är kanske pitchup inte det stället jag skulle rekommendera, speciellt om du är nybörjare..
    kass support och bara att få tag i dom, get inget seriöst intryck!!

    I övrigt så fick du en bra förklaring i tidigare svar samt att manualen är väldigt enkel att förstå, Nazan brukar funka bra. Från start utan massa gain inställningar osv

  4. #4
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Tackar!

    Då är det bara VU som saknas vid inkoppling .
    Sen kalibrera o allt annat innan första testen.

    Pitchup är det, det stämmer. Mycket nöjd med de faktiskt. Har fått svar via emajl varenda gång.

    Tackar för alla svar.

  5. #5
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Om nu så, så är kanske pitchup inte det stället jag skulle rekommendera, speciellt om du är nybörjare..
    kass support och bara att få tag i dom, get inget seriöst intryck!!
    vet inte vad du baserar ditt uttalande på , jag har handlat en del av dem och alltid blivit seriöst behandlad och känt att de är kompetenta , svarat snabbt på mail osv. det är min erfarenhet iaf
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  6. #6

    Standard

    Baserar mitt uttalande på erfarenhet då jag handlat av dom, långsamma svar och bara en mailadress. Har även läst på ett annat forum om deras beteende, inte snyggt.
    har handlat av många andra svenska leverantörer som alla är bättre på support, leverans och pris.. Även de utländska..
    min erfarenhet och min uppfattning..

  7. #7
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Ok. Lite tråkigt kanske för din del, jag kan inte säga det samma för min del.

    Hur som helst... Idag satt jag ihop VU'n o batteriet. Har använt Naza's assistant för att kalibrera och sedan skrivit till den.
    Sen tänkte jag dra igån lite, se den snurra lite. Vred på alla spak, hänger inget. Fattar inte riktig ännu vad gör alla spakar på en Futaba . Till sist, gick jag in i servo menyn och ändrade lite, råkade hamna på "moving" o plötslig började propellern dra igång. 2 av de flög i rummet (drog de inte hårt). Rusade fram o drog av kontakten. Satte tillbaka de och imorgon ska börja med att läsa manualen till Futaba. Nu ska jag sova lite o hoppas på fina flygdrömmar åtminstone .

  8. #8
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Sitter och funderar om jag har kopplat allting rätt.
    Det finns en bild i Naza's manual där man ritar flera ingångar in i Naza än jag har i min.
    Det finns nåt som heter 2(3 channel mode switch som jag inte riktigt förstår.
    Finns det flera som kör Naza + RS32608?

    Här är en bild på hur jag har kopplat det ihop.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	NazaFutaba_small.jpg 
Visningar:	286 
Storlek:	122,9 KB 
Id:	30565

    Tackar, Remus

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Du skall ha kanaler för alla riktningar och gas + en kanal för att ställa den i safe/atti/manuellmode
    har du inte det ?


    Citat Ursprungligen postat av remsan Visa inlägg
    Sitter och funderar om jag har kopplat allting rätt.
    Det finns en bild i Naza's manual där man ritar flera ingångar in i Naza än jag har i min.
    Det finns nåt som heter 2(3 channel mode switch som jag inte riktigt förstår.
    Finns det flera som kör Naza + RS32608?

    Här är en bild på hur jag har kopplat det ihop.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	NazaFutaba_small.jpg 
Visningar:	286 
Storlek:	122,9 KB 
Id:	30565

    Tackar, Remus
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Vad gäller att starta motorerna så måste du ställa cut off type i assistenten och välja vilket combination stick command du väljer för att starta motorerna , man kan säga det är en säkerhetsfunktion.

    Som Simon säger måste du ha en switch för flyglägena (själv använder jag den till gear som är en 2 läges då jag inte har nån 3 läges då jag använder bara atti och gps) och konfigurera detta i assistenten samt koppla in den kanalen switchen finns på i Nazan på U ( du kan behöva laborera med ändlägen och mittlägen i radion mm. ) kanske inte helt enkelt om man aldrig blippat runt i en rc sändare innan
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  11. #11
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Du hara absolut rätt . Det är inte lätt alls, men roligt är det iaf .
    Ska koppla in U på channel 5 också och gå in i Naza's assistent.

  12. #12
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Hm, hittar inte riktigt "cut off" i assistenten. Får nog kolla vidare...

  13. #13
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Mitt råd är att läsa igenom manualen framlänges och baklänges ett antal gånger , varje gång fastnar och klarnar saker och ting undan för undan , cut off type hittar du i menyn TX cali - monitor
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  14. #14
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Tackar!!

  15. #15
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Kopplade upp enligt bilden nu, de andra kanalerna.
    Gick in i Naza's assistant, och control mode försvann helt. Alla "modes" var grå markerade.
    Det ser ut att jag måste börja om från början, slita ut alla sladdar från Naza förutom motorerna
    och börja med en ny heli configuration.

    Det gick inte ens att testa motorerna (i Server menyn i Futaba)..... gör om, gör rätt
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	NazaFutaba_smal.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	174,7 KB 
Id:	30596  

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Varför skall du slita ur alla sladdar?
    Om nazan av nån anledning faktiskt hamnat i safemode så händer ingenting oavsett hur mycket du drar i spakarna.
    testa motorer i servomenyn är inget du skall göra. om rätt kanal är kopplad på rätt ställe så ska du ju få ut samma
    signal om du drar i spakarna.
    Börja om med setupen men låt alla sladdar sitta i . men för allt i världen ha inga proppar monterade.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #17
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Allt verkar fint i Naza assistent, men när jag pluggar helikoptern ur dator o försöker starta motorerna med nån av CSC commandot händer inget. Det enda som rör sig är pitchen från Gimballen. VU blinkar 2 ggr (rött?) när jag lägger spakarna i en CSC mode, sen blinkar den en gång var tredje sekund. Roligare än så blir inte :|.

    Får nog ratta mera i Naza assistent.

    /Remus

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Varför skall du slita ur alla sladdar?
    Om nazan av nån anledning faktiskt hamnat i safemode så händer ingenting oavsett hur mycket du drar i spakarna.
    testa motorer i servomenyn är inget du skall göra. om rätt kanal är kopplad på rätt ställe så ska du ju få ut samma
    signal om du drar i spakarna.
    Börja om med setupen men låt alla sladdar sitta i . men för allt i världen ha inga proppar monterade.

  18. #18
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Äntligen fick man start på motorerna.
    Mappade fint i Naza assistent control mode, calibrerade o sparade, startade om och den gick igång.
    Men nu ser man att samtliga motorer snurrar åt fel hål (inte som det står i boken altså).
    Ska man:

    1. Fixa rätt propeller för rätt varv (tvärtom som det står i manualen för Gaui bygget)?
    2. Skruva isär den och kolla varför de snurrar tvärtom?

  19. #19

    Standard

    Du bör nog se till så dom snurrar åt det håll som naza-manualen visar.

  20. #20
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Tackar!!

Liknande ämnen

  1. Gaui 500xt fördröjning vid gaspådrag
    Av Jimpen82 i forum Quad
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 17:16
  2. Hjälp...problem med gaui.
    Av pioon i forum Quad
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 19:56
  3. Quad-bygge nybörjare
    Av hagil i forum Quad
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 11:01
  4. Quad bygge
    Av Palmen80 i forum Quad
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 19:22
  5. Flygning med Gaui 500x quad, inkl krash :/
    Av dezent i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 03:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •