Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Hur monterar man motorn på en arf super sportster från great planes?

  1. #1
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard Hur monterar man motorn på en arf super sportster från great planes?

    Håller nu på att färdigställa det sista på min supersportster 40 arf från great planes. Dock förtäljer manualen inte hur man skall få fast motorn på motorbockarna. Den är ju plankad i underkant så man kan inte komma åt och skruva fast muttrarna under bocken. Hur är det tänkt att man skall fästa motorn i motorbockarna? Någon som byggt en likadan tidigare?

    MVH Anton
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  2. #2

    Standard

    alternativ en aluminium bock o gänga i eller en plastbock med fästskruv går nog o göra så man fäster muttrarna på nått vis med epoxi eller liknande men svårt o få de o sitta. eller borra 4 små hål underifrån som skruvmeseln/insexmeseln går in i o skruvar från det hållet.

  3. #3
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Vad exakt är fästskruv? Och känns som att det skulle varit med i sattsen om tanken var så väl?
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vilket material är det i motorbocken som sitter monterad ? Om du inte kan gänga så kanske du kan göra enligt ett av förslagen du fått nämligen borra upp 4 hål underifrån så att du kommer åt med en mejsel eller en tunn hylsnyckel (mejseltyp). Lacka gärna i hålen efter att du borrat för att skydda träet.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Standard

    fästskruv menade jag mer eller mindre plåtskkruv som drar fast själv använt det vid 1 tillfälle på en 10cc motor inte lossnat än 15 år gammal maskin

  6. #6
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Motorbocken är tillverkad i vanlig plast. Är denna bit jag inte får ihop:

    4. Remove the engine from the mount. Drill #43 (or 3/32"
    [2.4mm]) holes through the mount at the marks, then tap
    4-40 threads into the holes (this is most easily done if the
    mount is removed from the fuselage). Mount the engine to
    the mount with four 4-40 x 3/4" [19mm] socket head cap
    screws and #4 flat washers and lock washers.

    Har passat in motorn och borrat hålena. men sen får jag inte ihop hur fan motorn skall på plats.

    Hela manualen finns här: http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma1042-manual.pdf
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du skall borra och sen gänga men du lär väl få använda metriska borrar och gängtappar. Sen skruva fast motorn med skruv, bricka och låsbricka. Får du plats med t ex M4 i motorns fästhål så är ju det en lämplig dimension på skruven.
    //Roger

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Tror inte ens att du behöver använda gängtapp. Med rätt borr och skruv går det fint att direktskruva i plasten. Jag har en OS46LA monterad på det sättet i en MPX Magister utan problem. Har för mig att jag borrade 2,5 eller 2,6 nånting till M3 som bet direkt. Skruvarna sitter som bara den.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Tror inte ens att du behöver använda gängtapp. Med rätt borr och skruv går det fint att direktskruva i plasten. Jag har en OS46LA monterad på det sättet i en MPX Magister utan problem. Har för mig att jag borrade 2,5 eller 2,6 nånting till M3 som bet direkt. Skruvarna sitter som bara den.
    Körde på denna metod och verkar sitta som berget. Hällde även i lite loctite i hålet för att det skall suga fast sig bättre. Tack för alla tips! Problemet löst.
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Var försiktig med Loctite och plast, en del plaster tål inte Loctite eftersom plasten blir då spröd. Klassikern, som man inte skall göra, är att på servon med utgående drivaxel i plast låsa servoarmens skruv med Loctite - det kan vara det sista men gör med den modellen. Loctiten gör plasten spröd och så är det adjöss (efter ett tag) med den drivaxeln i plast - har man otur slutar det med en krasch.

    Om det är ett s k "glass filled nylon" motorfäste du har, sånt här, skulle jag vara försiktig med Loctite:

    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...&I=LXJ772&P=ML

    I värsta fall får du köpa nytt motorfäste.


    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-07-20 klockan 14:25.

  11. #11
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,

    Var försiktig med Loctite och plast, en del plaster tål inte Loctite eftersom plasten blir då spröd. Klassikern, som man inte skall göra, är att på servon med utgående drivaxel i plast låsa servoarmens skruv med Loctite - det kan vara det sista men gör med den modellen. Loctiten gör plasten spröd och så är det adjöss (efter ett tag) med den drivaxeln i plast - har man otur slutar det med en krasch.

    Om det är ett s k "glass filled nylon" motorfäste du har, sånt här, skulle jag vara försiktig med Loctite:

    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...&I=LXJ772&P=ML

    I värsta fall får du köpa nytt motorfäste.


    /Bo
    Okej, skall hålla ett vakande öga på detta. Var inte vanlig loctite jag hällde i, utan denna:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=10961
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  12. #12
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Kan väl medella att premiären inte blev så lång tyvärr. Lät en erfaren kille i klubben ta maiden. Taxade den på banan och nålade in, skakade maskinen och allt verkade frid å fröjd. Kompisen startar den. Maskinen börjar stiger brant å ja undrar vad han håller på med. Planet lägger sig på rygg och tvärdyker med motorn på fullt spett. Jag inser att nåt inte är rätt. Kompisen berättar att maskinen inte besvarade hans rörelser precis när den lyft från backen. Troligen så har strömförsörjningen ramlat ur Futaba mottagaren vid start. Resulterade i att maskinen inte hade nån ström över huvud taget. Detta trots att jag testtaxade maskinen noggrant. Resultatet blev att maskinen blev kaffeved.
    Känns rätt tungt nu.......

    MVH Speedo_4
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bara att bryta ihop och ta nya tag...
    Tråkigt när sånt händer speciellt när man inte ens hunnit flyga kärran själv. Men detta med att man inte vet hur saker är hopsatta i andras maskiner är också en orsak till att jag personligen ogärna flyger dessa maskiner - det är liksom lika jäkligt för den som kvddat en annans maskin som för ägaren. Men lyckligtvis så finns det kamrater som gärna hjälper andra med testflygningar !
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Speedo_4,

    Osis, känns tungt kan man förstå. Ta en paus och ta nya tag när lusten och ekonomin tillåter nytt försök. Är väl lika bra att satsa på samma modell igen väl? Du lär ju svänga ihop den betydligt snabbare andra gången. Blev det nåt kvar av modellen, nåt du kan återanvända av motor, radio och så?

    Så får man hoppas "haverikommissionen" kommit fram till mest troliga orsak till att det sluta fungera, känns väl lite kymigt att inte kunna vara helt säker då det kan ligga och gnaga länge framöver i synnerhet som du väl skall använda samma radio i nästa modell antar jag. Var försiktig att använda mottagare som varit med om en våldsam krash, även acc och servon kan fara illa om det var en riktig fet smäll.


    /Bo

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Mottagarbatteriet SKA kardborras fast eller fästas på ännu säkrare sätt (t.ex. buntband). Jag har aldrig varit med om att ett batteri bara lossnat utan orsak. Jag har däremot rollat så snabbt att batteriet kastats ut. Så nu har jag kardborre nedanför batteriet och buntband runt om som håller ner batteriet mot kardborrebandet.

    ps. frsky failsafe gjorde att planet kom ner helt.
    Allt neutralt utom full höjd, motor av.
    fredrik

  16. #16
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Speedo_4,

    Osis, känns tungt kan man förstå. Ta en paus och ta nya tag när lusten och ekonomin tillåter nytt försök. Är väl lika bra att satsa på samma modell igen väl? Du lär ju svänga ihop den betydligt snabbare andra gången. Blev det nåt kvar av modellen, nåt du kan återanvända av motor, radio och så?

    Så får man hoppas "haverikommissionen" kommit fram till mest troliga orsak till att det sluta fungera, känns väl lite kymigt att inte kunna vara helt säker då det kan ligga och gnaga länge framöver i synnerhet som du väl skall använda samma radio i nästa modell antar jag. Var försiktig att använda mottagare som varit med om en våldsam krash, även acc och servon kan fara illa om det var en riktig fet smäll.


    /Bo
    Den kraschade rakt ner i en rishög så den tog nog den värsta smällen, Nosen och motorn gick dock ner en bit i marken. Batteriet i sig har nog inte rört sig. Det troliga är att den hoppat ur mottagaren på något sätt. Alternativt var strömbrytaren glapp. Har en liten elkärra som jag ska flyga med. En i klubben skall fixa iordning motorn som inte fått några värre skador vad vi tror. Mottagaren är redan funktionskontrollerad och servona skall genomgås noga. Blir till att ta det lungt några dagar och eventuellt slänga iväg Zeron på nån flygtur framövers. Vissa grejer jag inte är riktigt nöjd med konstruktionsmässigt på great planes super sportster, Eventuellt blir det till att köpa en Calmato 40 sport i vinter och slänga i en saito 62 i den. Detta är om framtiden. Har iallafall en kärra kvar att flyga med sommaren ut, om än el. För övrigt satt batteriet fast med kardborre på batterimonteringsplats. Fanns dock inga möjligheter att säkra det med buntband. Vissa lösningar i denna maskin jag inte är helt nöjd med som sagt.
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  17. #17
    Josef Fs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    26
    Jobb
    Linjemontör
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG329.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	183,1 KB 
Id:	30782

    Förstår att det är jobbigt Anton. Du hann ju inte ens flyga din egen modell. Lite rättvist vore det ju om piloten iaf hjälpte dig att bygga ihop nästa modell

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kör en ordentlig test av mottagareacken. Ifall en cell har gått sönder kan du få den beskrivna effekten. Isåfall rekommenderar jag byte till LiPo och BEC.
    fredrik

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Kollade inte den som hjälpte dig flyga att allt var "riktigt" monterat.
    Att montera accen med kardborrband kanske inte är så bra då acc och mottagare bör monteras så vibrationer inte förstör elektroniken.
    Betydligt bättre att slå in både acc och mottagare i mycket skummgummi och låsa allt med en tunn plywoodplatta.
    Likaså bör strömbrytaren monteras antingen på flygkroppen men ännu bättre på en plywood platta inne i flygkroppen, på så vis kommer inte olja in i strömbrytaren. Av och På styr man med en tunn (0,75mm) pianotråd som dras ut genom kroppen.




    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC04866.JPG 
Visningar:	113 
Storlek:	43,2 KB 
Id:	30788Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC04865.JPG 
Visningar:	117 
Storlek:	56,2 KB 
Id:	30786Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC04867.JPG 
Visningar:	119 
Storlek:	47,6 KB 
Id:	30789Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC04861.JPG 
Visningar:	120 
Storlek:	19,3 KB 
Id:	30790Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Bussen. Servon i kroppen.JPG 
Visningar:	117 
Storlek:	69,6 KB 
Id:	30785

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Betydligt bättre att slå in både acc och mottagare i mycket skummgummi och låsa allt med en tunn plywoodplatta.
    Likaså bör strömbrytaren monteras antingen på flygkroppen men ännu bättre på en plywood platta inne i flygkroppen, på så vis kommer inte olja in i strömbrytaren. Av och På styr man med en tunn (0,75mm) pianotråd som dras ut genom kroppen.
    Jakas tips är ännu bättre. Skumplast mellan trä och batteri samt med kardborre eller plywood runt om.
    Strömbrytaren ska sitta på motsatt sida av flygplanskroppen mot avgasröret så att avgaserna inte kan leta sig in.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Great planes
    Av Tobbepostis i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 19:18
  2. great planes yak 54
    Av mikael 54 i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 21:59
  3. Great Planes Ultimate
    Av Glawe i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 12:08
  4. 2008-05-11 Premiär för Pete n Poke 40 från Great planes
    Av Sigun i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 23:16
  5. Great Planes Venus 40
    Av Larsa i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 09:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •