Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Wobblande KDS 450

  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard Wobblande KDS 450

    Tjo, var ett år sedan jag hade kärran i luften och då var jag inte särskillt bra på det heller.

    Fick för mig att gå igenom länkaget, balansera bladen, kolla trackingen så att bladen gick jämt etc.

    Då helikoptern gått hårt i backen några gånger har det blivit lite reparationer etc, men kunde inte hitta något som var knasigt nu.

    Kan tillägga att det är en riktigt klen motor på den som jag överväger att uppgradera om jag skall fortsätta på denna helikoptern.

    Den lyfter fint, hovrar lite vibrerande men OK. Men efter man flugit runt lite så kommer kroppen i vobbling och enda jag kan göra för att häva det är att sätta ner den, varva ner och starta om.

    Kan det vara något knasigt med paddlarna eller annat i huvudet som ställer till det?

    Alla tips välkomna

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Börja med att kontrollera så allt ser rakt ut och att allt löper fint så inget kärvar nånstans.

    Vobblar den i vad ska man säga aileron/pitch vinkel eller är det tailen som vobblar ?
    Inget servo som låter konstigt eller så ? , ibland kan dom ju bli lite skumma vid krasher.

    Om det är en kds 450s så rekomenderar jag helt klart en ny motor, s motorn är inget vidare drag i.
    sv har en betydligt bättre motor.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Börja med att kontrollera så allt ser rakt ut och att allt löper fint så inget kärvar nånstans.

    Vobblar den i vad ska man säga aileron/pitch vinkel eller är det tailen som vobblar ?
    Inget servo som låter konstigt eller så ? , ibland kan dom ju bli lite skumma vid krasher.

    Om det är en kds 450s så rekomenderar jag helt klart en ny motor, s motorn är inget vidare drag i.
    sv har en betydligt bättre motor.
    Den vobblar i ail/pitch axlarna runt och runt. Verkar som det blir bättre med varvtal, men kan inte få hur mycket varvtal som helst med den lilla 26mm snurran. Allting ser rakt ut, huvudaxlar har jag flera av och det är inte den typen av vibration (har böjt en handfull), paddelstången verkar rak men kanske är lite off (har ingen reserv att kolla med tror jag)?


    För uppgradering,

    Vad tror du om denna Turnigy motorn;
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...50_class_.html

    Har en 13T Pinion i dag, kanske växla ner till 11T med ovan nämnda motor för att få jämnare headspeed?

    Det sitter en 40A KDS ESC i maskinen. Samt mina 2200mAh LiPo börjar bli trötta, för söndagsflygning så borde Zippy 25C funka bra?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...3S1P_25C_.html

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Ang vobblandet hade jag inga problem med det i dag tack och lov, högre headspeed och fäste canopy'n tightare verkar ha löst det.

    Dock behöver jag mer eller mindre ha 100% throttle för att hovra stabilt känns det som. Funkar ovan nämda kombo bra tro?

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Ang vobblandet hade jag inga problem med det i dag tack och lov, högre headspeed och fäste canopy'n tightare verkar ha löst det.

    Dock behöver jag mer eller mindre ha 100% throttle för att hovra stabilt känns det som. Funkar ovan nämda kombo bra tro?
    Kommer inte ihåg vad det satt för motor orginal men lite slö är den allt.

    Men har du kalibrerat fartreglaget ?
    har för mig jag låg någonstans runt 85% idl kurva , då va den som bäst.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Kommer inte ihåg vad det satt för motor orginal men lite slö är den allt.

    Men har du kalibrerat fartreglaget ?
    har för mig jag låg någonstans runt 85% idl kurva , då va den som bäst.
    Jag har inte reflekterat över att kalibrera ECS'n, det var ett RTF paket som jag köpte.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Rtf är inte riktigt som det låter
    borde stå någon förklaring i en manual hur du kalibrerar escen . inte alls säkert att det är problemet men skulle kunna
    vara en bidragande orsak. hade inga som helst problem med vobblingar i min 450s
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •