Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Gorilla glue...

  1. #1

    Standard Gorilla glue...

    Har läst i flera utländska byggtrådar, bloggar etc om gorilla glue. Finns det något motsvarighet till detta i Sverige ? Vad använder ni helst när det gäller att sätta foam delar ? Vissa påstår att CA är inte så bra i det fallet.....alla råd och tips tas tacksamt emot och gärna med länk till leverantörer.

  2. #2

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Det är polyuretanlim, finns i varenda byggshop med många olika varumärken. Casco har i mitt tycke ett av de bättre.
    Senast redigerat av Anders J den 2012-07-27 klockan 09:50.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Universallimmet för mig är numera UHU Por - ett kontaktlim som fungerar även på t ex depron och det går även utmärkt att "våtlimma" med men då måste du låta fogen torka några timmar. EPP och liknande material "våtlimmar" jag oftast.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    PU är svårt till depron då det sväller väldigt mycket så att det deformerar depronet. Det härdar typiskt på 24h. Kan du hålla svällningen i schack så fungerar det. Jag använder det hellre till EPP-plast, typiskt är att laga landstället eller motorbock någon annan plats där det saknas material. Då sväller PU och fyller. Det är framtaget för att sätta fast fönsterkarmar och dörrkarmar i hus. Det sväller, blir fyllt av hålrum som isolering och gör så dörren sitter väldigt bra. I och med att det ska isolera med öar av luft, så får vi egenskapen att det är lätt. Det är ett av de väldigt få limmen som fungerar på oljedränkt balsa. Perfekt till motorrummet i den gamla trainern.

    Jag använder precis som McRegor helst UHU-Por till depron.

    Åter till PU: Jag tycker Sikabond-545 är bäst, men Casco och Bostik fungerar även de. Härdare är vatten, fukten i luft räcker som härdare så var noggrann med att sätta på korken
    .
    fredrik

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    De enda gångerna jag använt polyuretanlim (samma som "Gorrilla glue) är till att planka cellplastvingar med balsa.
    Något annat duger det inte till!

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    De enda gångerna jag använt polyuretanlim (samma som "Gorrilla glue) är till att planka cellplastvingar med balsa.
    Något annat duger det inte till!
    Det gör det visst!!

    Jag hade en metanolkärra där motorspantet hade släppt. Det var dessutom lite anfrätt av gammal soppa, d.v.s. lite oljigt.
    I spantet satt nosstället, och det vek sig gång efter annan.
    Vad göra?
    Jo, fylla skarvarna med PU-lim!
    Nu sitter spantet som berget! Och nosstället är tillräckligt stumt...
    Retroholic!

  7. #7

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    PU-lim har fungerat utmärkt för mig också i samband med reparationer, både vid motorspant och i övrigt.
    Det biter bra även om det inte är helt rent, och fyller dessutom ut i springor och mindre hål.
    Dessutom tycker jag att det är lättslipat om det skummar över i skarvarna.
    Oldtimer!

  8. #8
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag använder det när jag skall limma stora depronytor. Framför allt av kostnadsskäl. En flaska räcker nästan hur länge som helst medan en tub UHU Por går åt snabbt.
    Så snål är jag:-)

Liknande ämnen

  1. Tack glue
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 08:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •