Reklam

 
Sidan 7 av 10 FörstaFörsta ... 2345678910 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 181

Ämne: OSD med RTH?

  1. #121

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    På balanskontakten är trådarna kopplade före, mellan, efter cellerna. På en 4S ack har du då alltså 5 trådar. En tråd på minus, 3 trådar mellan cellerna, en tråd efter. Kopplar du in dig på svart tråd (-) samt den näst sista tråden på ett 4s kommer du få ut "12V"=3S.

    Det finns fina balanskontaktsförlängare på HK, de är även smidiga att ha till laddarna så man kan ha acken i ex. lipo-påse. Limma balanskontakterna med lite smältlim, stiften har en tendens att lossna ur kontakten. Limmet blir även en bra dragavlastning.

    Obs!!! Mät innan du kopplar så att färgerna stämmer!

  2. #122

    Standard

    Den här tråden verkar nu handla mest om RVOSD.....men själv har jag ett problem med att välja utrustning. Så tillbaka till frågan från post nr 1....

    Vad finns det för alternativ idag ? (tråden startades ju för ett tag sen)....

    Jag tittar just nu på:

    Arkbird från: http://www.foxtechfpv.com/arkbird-os...ps-p-1009.html

    Dragon OSD + GPS från: http://www.dragonlabs.net/site/dragonosdplus

    och naturligtvis RVOSD från rangevideo....stor skillnad i pris där mellan dessa två.

    Om jag väljer Arkbird istället för RVOSD, vad kommer jag sakna då ? Det är ju svårt för en nybörjare att tänka på allt och ta ett beslut


    Kan ArduPilot Mega 2.5 från: http://store.3drobotics.com/products/apm-2-5-kit vara ett alternativ ?
    Senast redigerat av mickmick den 2013-05-10 klockan 09:04.

  3. #123
    _Nik_s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    184
    Jobb
    Industriarbetare
    Klubb
    Graninge MFK

    Standard

    APM2.5 systemet har inget osd system i sig överhuvudtaget utan är mer ett styrsystem för modellen men det finns en bra osd enhet att köpa till som kan kommunicera med det, denna http://store.3drobotics.com/products...nimosd-rev-1-1 och sen köra denna programvara http://code.google.com/p/minimosd-extra/ då har man ett mycket bra system. men det är ju mer än bara osd & rtl man får då utan även olika former av stabiliseringslägen och autonom flygning via waypoints.

    /Nik - som kör en apm2.5/minimosd i en fpvraptor...

  4. #124

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    På balanskontakten är trådarna kopplade före, mellan, efter cellerna. På en 4S ack har du då alltså 5 trådar. En tråd på minus, 3 trådar mellan cellerna, en tråd efter. Kopplar du in dig på svart tråd (-) samt den näst sista tråden på ett 4s kommer du få ut "12V"=3S.

    Det finns fina balanskontaktsförlängare på HK, de är även smidiga att ha till laddarna så man kan ha acken i ex. lipo-påse. Limma balanskontakterna med lite smältlim, stiften har en tendens att lossna ur kontakten. Limmet blir även en bra dragavlastning.

    Obs!!! Mät innan du kopplar så att färgerna stämmer!
    Tack för svar!

    Får jag någon groundloop om jag väljer att ansluta 2 kablar från balanseringskontakten till RVOSDn AUX batteri ingången?

  5. #125

    Standard

    uThere Ruby autopilot verkar ganska intressant...


  6. #126

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    uThere Ruby autopilot verkar ganska intressant...
    Ja, verkligen.....fler och fler alternativ dyker upp

    Inte lätt att välja för en nybörjare.....och synd att användarna av dessa olika system inte delar med sig av sina erfarenheter i den här tråden....får väl fortsätta googla och kolla andra forum

  7. #127

    Standard

    Kollade faktiskt på Ruby innan jag handlade min RVOSD, dock så verkar det ha stannat lite i utvecklingen av Ruby, har inte hört så mycket om den på ett år nu och sen saknar den väl OSD? (rätta mig om jag har fel)

  8. #128

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Kollade faktiskt på Ruby innan jag handlade min RVOSD, dock så verkar det ha stannat lite i utvecklingen av Ruby, har inte hört så mycket om den på ett år nu och sen saknar den väl OSD? (rätta mig om jag har fel)
    Japp osd måste man köpa till ruby, men jag tror att jag också ska slå till på en rvosd då jag hört att rth ska fungera mycket bra och säkert. Vilket jag tycker är det viktigaste av allt.

    Har just nu en Cyclops nova osd där rth inte ens fungerar över huvudtaget, hatar ir sensorer kommer aldrig skaffa nått liknande. Dock fungerar osd i säg ganska bra med hem position avstånd mm...

  9. #129

    Standard

    Jag tycker att polska Pitlab OSD verkar mycket intressant. Om jag nu inte hade en drös RVOSD skulle jag vara sugen att testa den.

  10. #130

    Standard

    Vad händer om man flyger med rvosd, så har man ingen eller dårlig gps signal och hamnar i failsafe rth?

    Läst om andra rth system som hävdar att de kan vända utan gps mottagning om de hamnar i rth. Med alla solstormar så hade inte det varit helt fel. Jag vet att hamnar man i rth med dji naza och inte har gps lock då är det: "Hej då koptern"...

  11. #131

    Standard

    Ingen aning vad som händer, dock så tror jag inte GPS-signalen försvinner såvida du inte flyger inomhus tex.. eller när försvann den när du flög med nazan?

  12. #132

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Ingen aning vad som händer, dock så tror jag inte GPS-signalen försvinner såvida du inte flyger inomhus tex.. eller när försvann den när du flög med nazan?
    Jag flög ute med nazan, den kan bli helt tokig när det är solstormar...

  13. #133

    Standard

    Hmm ok! är också intresserad av svar på denna fråga, någon som har svaret förutom Alex?

  14. #134

    Standard

    Finns det något sätt att fuska med RVOSD så man får waypoints i sverige? Hade varigt roligt att prova detta


    (med en som kan ta över och landa planet om något händer)

  15. #135

    Standard

    Det är redan möjligt att använda detta i senaste firmware.

  16. #136

    Standard

    RVOSD klarar inte av att flyga tillbaka utan GPS och jag är mycket skeptisk att det finns något system som klarar det. För att lyckas måste systemet då använda sig av tröghetsnavigering och en mycket exakt kompass.

    Aktivering av flygning mellan brytpunkter är, mig veterligen, endast möjlig efter uppdatering med FW från RV-forumet.

  17. #137

    Standard

    Förstår inte vad som menas med detta? Läste om hur man får rssi från ezuhf till rvosd.

    "Combined PPM means all the Rx channels come down a single signal wire. If you select combined PPM, then the elevator input is the only one you need to connect, as RVOSD will use this input for the combined signals. RVOSD decodes them and allocates to each servo output. You do this during the setup. If you are using elevons or Vtail, dont use any mixing on your RC Tx. During the RVOSD setup you tell the OSD if you are using elevons, and it does the elevon/vtail mixing itself."

    Behöver man enbart en servokabel ifrån Uhf mottagaren till rvosd? Verkar invecklat...

  18. #138

    Standard

    Jepp, och det är tvärtemot invecklat mycket enklare. Det minimerar även risken för vibrationer som kan komma via kablar samt trånga installationer så jag rekommenderar det. Det behövs alltså två kablar, en för PPM-sum och en för RSSI.

  19. #139

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Jepp, och det är tvärtemot invecklat mycket enklare. Det minimerar även risken för vibrationer som kan komma via kablar samt trånga installationer så jag rekommenderar det. Det behövs alltså två kablar, en för PPM-sum och en för RSSI.
    Låter kanon smidigt, varför är inte det standard

  20. #140

    Standard

    Det är väl nästan standard, men flesta system klarar PPM-sum eller någon annan variant av summerad signal.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •