Reklam

 
Sidan 6 av 10 FörstaFörsta 12345678910 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 181

Ämne: OSD med RTH?

  1. #101

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard Sv: OSD med RTH?

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Köpt ifrån ebay? länk?
    Köpte den för nån hunka när Clas Ohlson reade ut den för några år sedan... På ebay lär det finnas gott om lcd, spelar väl inte så stor roll vad man köper.

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  2. #102

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard Sv: OSD med RTH?

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    @flunk
    Om du inte redan är med i RFK Fyris så kan jag rekommendera den klubben. Mycket bra fält och trevligt folk!
    Har varit medlem där och flugit mkt helikopter, dock inte senaste åren.

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  3. #103

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Tänkte höra med dig angående FRSKY, hur ofta får du FS inom 300meter avstånd? idag testkörde jag igen, efter jag flyttat så mottagaren är cirka 40cm ifrån både vtx samt kamera och kom inte längre än 400meter innan RTH. skumt som tusan har nu inhandlat ett lågpassfilter så ska se om det blir skillnad med detta.. använder du det? och hur långt avstånd har du mellan komponenterna? sitter med beställningsidan för ett UHF system hehe,,.
    Har du någon bild på hur du har installerat komponenterna samt antennerna till FRSky?

    Avstånd till videosäändantenn är otroligt viktigt, det lägsta avståndet jag har fått innan FS var ca 70m men då satt 1.3GHz videoisändarantenn och FRSky mottagarantenn bara någon dm från varandra. Det var även utan lågpasfilter. Efter att ha monterat detta samt ökat avståndet mellan antennerna så kan man flyga minst en km.

    Alex @ rangevideo har flygit över 80km med FRSky så visst går det att flyga långt.

  4. #104

    Standard

    Jo jag vet, jag flög cirka 1.5km i för några månader sen utan några problem, men tänkte att jag skulle öka avståndet och se om det blev bättre men icke hehe! får se vad som är galet senare idag, kanske har någon av antennerna åkt av eller något. ska se om jag kan fixa en bild. hur är bäst att placera antennerna? dom ligger i kroppen på bixlern nu

  5. #105

    Standard

    Ett vertikalt-V (vänster) eller Drunken rabbit (höger) är ganska bra placeringar av antenner tycker jag. Har man RVOSD så kan man dessutom installera 2st mottagare och på så vis kunna montera den andra mottagarens antenner för ännu bättre räckvidd.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a3249570-139-jarda_9654.jpg 
Visningar:	300 
Storlek:	123,0 KB 
Id:	33168Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	plane_V_LR.png 
Visningar:	307 
Storlek:	20,0 KB 
Id:	33169

    Alex har gjort så och har faktiskt riktade mottagarantenner. Ofta är detta inte så smidigt men med 4st mottagarantenner så går det ganska bra. Men det är ju lite överkurs i min mening.

  6. #106

    Standard

    Får testa det och se om det blir någon skillnad tillsammans med lågpassfiltret också, nu väntas bara ännu en solig dag hehe! hur går det med ditt funjet-projekt?

  7. #107

    Standard

    Det tragglar vidare, byggde häromkvällen om min Parkmaster 3D för FPV-bruk. Gjorde en tråd om detta, kommer förhoppningsvis bli en rolig buskärra även om den inte är vidare snabb.

  8. #108

    Standard

    Vad kör ni med för failsafe? +125% eller -125%? finns det någon fördel samt nackdel med vilken man använder?

  9. #109

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    kör +125%

    Finns vissa som tycker att det känns obekvämt med att failsafe gör att trottel går upp till 125% och hellre vill att den drar ner till -125 men i och med att RVOSDn går in och kapar vid den failsafe signalen så anser iallafall jag att det bara är hjärnspöke att tänka så. Kör på +125% du

    MVH / Kajaken

  10. #110

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Kom föresten på att om du programerar upp en switch så att du kan få 125% trottel utan att ha tappat signalen (typ om du vill testa RTH utan att gå in i OSD menyn för att ändra autopilot typ) så är det bättre med +125%. Har du -125% så måste du dra ner trotteln först och sedan flippa switchen då den tar bort eller lägger på en viss % på trottelspakens aktuella läge. Bättre att ha +125% så att när du flippar switchen så lägger den på 25% och går in i RTH och när du går tillbaka så hamnar du på full trottel istället för motorn avstängd.

  11. #111

    Standard

    Ja det låter bätrre med +125%, blir lättare med throttle cut också, om jag har FS på -125% hur fungerar det då med throttle cut egentligen, då borde ju den switchen bli FS istället. Har du den exakt på 125% eller någonstans mittemellan?

  12. #112

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Trottle cut? Kör du Glow Power??

    Jag kör med precis 125%
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  13. #113

    Standard

    har lite funderingar bara! får testa lite när jag har tid, kanske lika bra att ta det lite lugnare med planerna så man hinner flyga också

  14. #114

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Jag kör failsafe +125%. Som sagt, eftersom rvosd sitter emellan och tar över spelar det ingen roll.
    Jag har en spak programmerad som skickar på 125% trottel = return to home.
    Dessutom har jag en annan spak programmerad som throttle cut, den håller trottel på 0% och är överordnad rth-spaken så jag inte kan råka få på motorn av misstag på marken.

  15. #115

    Standard

    Det löste sig fint! nu har jag en annan fråga angående RVOSD om man ska köra 4S batteri och har kamera samt vtx som drivs på 12V så finner jag bara två lösning, antingen använda ett separat 12V batteri och koppla till RVOSD eller använda sig av en regulator, vad är bäst och enklast? finns det vettiga regulators för detta? vill helst slippa pilla med flera olika batterier...

  16. #116

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Se till att dubbelkolla detta men RVOSDn tror jag ger 12 eller 5 volt ut om jumprarna sitt rätt. oavsett om du kör 4s eller inte. Se dock till att dubbelkolla det.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  17. #117

    Standard

    Vad jag jag kan se enligt manualen så måste man förse 12V via AUX battery ingången med ett separat batteri och flytta en jumper. Verkar inte som att RVOSD omvandlar volten till 12 annars.

    Använder ni http://www.rangevideo.com/airspeed-kit.html ?

  18. #118

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Då hade jag fel
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  19. #119

    Standard

    Det stämmer som timtimtim skriver, RVOSD omvandlar endast 5V och då om jumprarna står så. 12V är samma sak som batterispänning, dvs det är 12V (ungefär) om man använder 3S. Om man vill använda 12V utrustning (ex kamera och vtx) och har 4S batteri så ska man förse 12V separat till AUX ingången och ställa in detta med jumprarna.

    Detta görs antingen med separat batteri, användning av 3S från balansporten på 4S-batteriet eller en regulator. Eftersom det är så lite strömuttag det handlar om så skulle jag ha använt mig av balanskontakten.

  20. #120

    Standard

    Tack för svar! hur menar du använda 12V från ett 4S batteri? hur får jag det från balanskontakten menar du? Förövrigt nu i efterhand när jag läst igenom hur tråden började så ångrar jag inte ett öre med att jag investerade i en RVOSD istället för någon billigare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •