Reklam

 
Sidan 8 av 10 FörstaFörsta ... 345678910 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 181

Ämne: OSD med RTH?

  1. #141

    Standard

    Behöver hjälp med rvosd!

    Jag upptäckte att min vtx inte starta när jag hade kopplat allt till min rvosd, jag kontrollerade voltage pinen och den satt på 12v som den skulle. Efter mycket felsökande tog jag fram min mulitmeter och mätte + å - på videoout porten och den visar bara 4,8V så varför levererar den inte 12v? Jag matar allt med ett 3s.

  2. #142

  3. #143

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Kolla så alla jumpers sitter rätt http://www.rangevideo.com/downloads/...osd_manual.pdf
    Har redan kollat detta. Jag satte kamera jumpersen på 5v och videoout jumpersen på 12v sen mätte jag med multimeter. Båda platserna var 4,8V alltså ingen levererar 12v oavset jumper inställning.

    Är det nått jag missat?

  4. #144

    Standard

    Då får du nog kolla över så du verkligen har satt dem rätt

  5. #145

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Då får du nog kolla över så du verkligen har satt dem rätt
    Jag blir galen, nu har jag ändrat då båda jumpersena står på 12v men ändå får jag bara 5v när jag mäter...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rvosd.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	88,6 KB 
Id:	39142

  6. #146

    Standard

    Konstigt! så här ska de se ut iallfall om du ska ha 12V till VTX och 5V till kamera http://boopidoo.com/fajlz/rc/05-Main...m5V_Vtx12V.gif

  7. #147

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Konstigt! så här ska de se ut iallfall om du ska ha 12V till VTX och 5V till kamera http://boopidoo.com/fajlz/rc/05-Main...m5V_Vtx12V.gif
    Såg att jag hade glömt att koppla in voltage sensor så nu funkar de

  8. #148

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Såg att jag hade glömt att koppla in voltage sensor så nu funkar de


    Ibland felsöker man "i fel ände"... Då kan man hålla på länge. Bra att det löste sig.

  9. #149

    Standard

    Kan man se när man startar rvosd vilken version man har om det är 5.0 eller 5.1 ,vilken är den senaste som är testad?

  10. #150

    Standard

    När du startar så meddelas firmware version för videoboard samt mainboard. Vad står det där?

  11. #151

    Standard

    Kollade det står 5.03

  12. #152

    Standard

    På vilken, main eller video?

  13. #153

    Standard

    Det står
    Video 5.03,,,sensor 5.06

  14. #154

    Standard

    Ok då har du en G5.0: http://www.rangevideo.com/forum/show...n-for-your-OSD

    Det är även den senaste officiella firmware som finns till den versionen. Det finns en nyare 5.07 men den kräver en lite speciell installation om du inte har gjort det tidigare kanske det är bäst att låta bli, iaf tills du har lärt dig den nuvarande versionen.

  15. #155

    Standard

    Det finns nu även en nyare firmware för både RVOSD 5.0 och 5.1. Den största skillnaden är att man kan ansluta ett vred som ett extra reglage på AUX2. Med det vredet kan man mycket enklare ändra AP-läge. AUX1 fungerar fortfarande som vanligt.

    This is how it works:
    -Flash the main board only with this new firmware.
    -On the PPM configuration you have to assign a channel to Aux2. This channel should be assigned to a knob on your transmitter.
    -PWM values for changing stabilization modes are:
    *1.00 - 1.23mS = RTH
    *1.23 - 1.35mS = Level plane
    *1.35 - 1.47mS = Heading hold
    *1.47 - 1.59mS = Position hold
    *1.59 - 1.71mS = FBW
    *1.71 - 2.00mS = Waypoint sequencer
    Det är dock en experimentell version och man måste ha uppdaterat med 5.07 som kräver både uppdatering av grafik/video kort och huvud kort. Lite strul alltså och jag skulle inte rekommendera det till en ny RVOSD-användare.

  16. #156

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Det finns nu även en nyare firmware för både RVOSD 5.0 och 5.1. Den största skillnaden är att man kan ansluta ett vred som ett extra reglage på AUX2. Med det vredet kan man mycket enklare ändra AP-läge. AUX1 fungerar fortfarande som vanligt.



    Det är dock en experimentell version och man måste ha uppdaterat med 5.07 som kräver både uppdatering av grafik/video kort och huvud kort. Lite strul alltså och jag skulle inte rekommendera det till en ny RVOSD-användare.
    Just nu har jag aux på en 3 vägs spak är detta de smidigaste utan att uppdatera fw. Hade varit najs att skillja rth med de andra. Och kan man bara välja en i taget mellan fbw å rth, vill kunna byta med en spak liksom...

  17. #157

    Standard

    Det är enkelt att göra och det går nog att lösa på flera sätt men jag har gjort det genom att ha en extra brytare och en throttlemix i radion. Den extra brytaren aktiverar mixen som "ökar" throttle till 120% och på så vis lurar RVOSD att RCRx har gått in i FS.

    Jag har pga ovan aldrig RTH som valt AP-läge på min tre-lägesbrytare utan använder oftast FBW på den. Jag har testat de flesta men återkommer oftast till FBW. Den är mycket användbar när man vill landa i bökig vind samt vill flyga runt och titta omkring, exempelvis cirkla ovanför något man vill titta på utan att behöva oroa sig för om modellen dyker eller stiger.

  18. #158

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Det är enkelt att göra och det går nog att lösa på flera sätt men jag har gjort det genom att ha en extra brytare och en throttlemix i radion. Den extra brytaren aktiverar mixen som "ökar" throttle till 120% och på så vis lurar RVOSD att RCRx har gått in i FS.

    Jag har pga ovan aldrig RTH som valt AP-läge på min tre-lägesbrytare utan använder oftast FBW på den. Jag har testat de flesta men återkommer oftast till FBW. Den är mycket användbar när man vill landa i bökig vind samt vill flyga runt och titta omkring, exempelvis cirkla ovanför något man vill titta på utan att behöva oroa sig för om modellen dyker eller stiger.
    Det låter bra, ska försöka mig på de med x9r krångel radion... Fbw verkar riktigt kul, om de fungerar bra. Min orange stabilisator ifrån hk var ju lite sådär. Men hoppas att denna funkar bättre

  19. #159

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Den här tråden verkar nu handla mest om RVOSD.....men själv har jag ett problem med att välja utrustning. Så tillbaka till frågan från post nr 1....

    Vad finns det för alternativ idag ? (tråden startades ju för ett tag sen)....

    Jag tittar just nu på:

    Arkbird från: http://www.foxtechfpv.com/arkbird-os...ps-p-1009.html

    Dragon OSD + GPS från: http://www.dragonlabs.net/site/dragonosdplus

    och naturligtvis RVOSD från rangevideo....stor skillnad i pris där mellan dessa två.

    Om jag väljer Arkbird istället för RVOSD, vad kommer jag sakna då ? Det är ju svårt för en nybörjare att tänka på allt och ta ett beslut
    Så har även jag kommit till steget att leta reda på vilken OSD/Autopilot/RTH mojäng jag ska satsa på. Mycket att välja på är det...

    Inga kommentarer/erfarenheter från Arkbird?? Har läst en del på RCGroups men det är så förtvivlat med sidor i den aktuella tråde. Men efter vad jag förstår är den ganska lik RVOSD till ett behagligt pris (i jämförelse). Saknar RSSI info och inte lika anpassningsbar i gränssnittet (om jag har fattat rätt), fungerar ändå så att folk är väldigt nöjda.

    Lite sugen att köpa grisen i säcken på vinst och förlust är jag men ska läsa in mig i tråden lite mer först

    Någon här som kan sammanfatta sina inhämtade kunskaper hade ju varit mycket trevligt=)

    // P

  20. #160

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Så har även jag kommit till steget att leta reda på vilken OSD/Autopilot/RTH mojäng jag ska satsa på. Mycket att välja på är det...

    Inga kommentarer/erfarenheter från Arkbird?? Har läst en del på RCGroups men det är så förtvivlat med sidor i den aktuella tråde. Men efter vad jag förstår är den ganska lik RVOSD till ett behagligt pris (i jämförelse). Saknar RSSI info och inte lika anpassningsbar i gränssnittet (om jag har fattat rätt), fungerar ändå så att folk är väldigt nöjda.

    Lite sugen att köpa grisen i säcken på vinst och förlust är jag men ska läsa in mig i tråden lite mer först

    Någon här som kan sammanfatta sina inhämtade kunskaper hade ju varit mycket trevligt=)

    // P
    Jag köpte från början en billig osd med rth cyclops nova. Men jag fick inte rth fungera, efter ett tag så gick osd:n sönder. Nu har jag köpt en rvosd och jag kommer inte byta märke på många år verkar det som. Är riktigt nöjd med den. Känns lite som att den spelar i en egen division

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •