Reklam

 
Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 181

Ämne: OSD med RTH?

  1. #41

    Standard

    Jo men ska ju ha rvosd också, har för mig jag läste att den hade inbyggda fiter.

  2. #42
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    aha...men koppla in och testa, får du problem med video:n så vet du

    //Matte

  3. #43

    Standard

    Får testa när jag får sakerna, är riktigt sugen! Väntar på 6 paket varav 2 är i Stockholm

  4. #44

    Standard

    Med RVOSD så behövs sällan LC-filter då den har rätt så bra inbyggda filter.

  5. #45

    Standard

    Okej! du använder inget med din setup eller?

  6. #46

    Standard

    Nope, inga filter.

  7. #47

    Standard

    Har fått grejjorna nu plasten som sitter runt osd:n, ska den tas bort eller är det en skyddsplast? sen har jag ju en V8R7SP, hur funkar det att koppla in denna? läste något om att det bara räckte med 1 kabel osv?
    Senast redigerat av Timtimtim den 2012-08-04 klockan 00:01.

  8. #48

    Standard

    Har nu kopplat en PPM kabel till RVOSD och kalibrerat och kört inställningarna men får inte autopiloten att fungera, rvosd tar liksom inte över, vad har jag missat?

  9. #49

    Standard

    Har du läst manualen?

    Man behöver aktivera autopiloten i inställningarna.

  10. #50

    Standard

    Har läst den men strulade lite, hade missat kablaget. har nu kopplat alla servon från planet direkt till RVOSD och sen har jag bara 1 kabel mellan RVOSD->Mottagaren via PPM, det är så det ska vara va?

  11. #51
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Det låter ju rimligt..

    //Matte

  12. #52

    Standard

    Hur viktigt är det att osdn ligger horisontellt i planet? Det är ju nästan omöjligt att få det exakt

  13. #53
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Du får försöka montera det så gott det går, viktigast är väl rätt sida uppåt och rätt orientering. Sen så verkar det viktigt att försöka få den så vibrationsfri som möjligt. Tvärkollade i manualen, har ju ingen själv

    //Matte

  14. #54

    Standard

    Försök att placera den så gott det går. Det viktigaste är att den ligger horisontellt när planet flyger i planflykt. Exempelvis i min Ugglan som flyger med rätt så hög anfallsvinkel så hade jag initialt lite problem då RVOSDn är placerad plant i modellen när den ligger på marken. För att lösa detta kan man antingen placera RVOSDn så att den ligger plant vid planflykt, dvs motsatt anfallsvinkel eller genom att ställa in neutral AHI i inställningarna. Detta görs antingen i luften när du flyger planflykt eller kanske bättre på marken genom att höja nosen.

    Jepp det är viktigt med vibrationerna. En del verkar klara sig nästan helt utan dämpare medan andra inte ens lyckas med RV vibrationsfäste.

  15. #55

    Standard

    Jag får testa mig fram, skippar iallfall vibrationsdämparen från Rangevideo då den knappt får plats, går det att använda en tvättsvamp eller liknande för att dämpa vibrationerna? och så väntar jag ju på mottagaren utan den så funkar ju ingenting hehe. Tänkte lite på startproceduren, lägger jag planet på marken hyffsat rakt och sen väntar tills den ställt in "hem" och efter det går jag in i menyn och väljer neutral AHI?

  16. #56

    Standard

    Ja, en tvättsvamp går nog alldeles utmärkt.

    Neutral AHI ska du endast behöva göra en gång, inte varje gång du flyger. Startproceduren är väl någonting som nedan:

    1. Starta RC-sändare
    2. Starta RVOSD (rör ej planet mellan steg 2-7)
    3. RVOSD sensorerna kalibreras
    4. RVOSD GPS letar efter satelliter
    5. En hemposition fastställs "Setting Home" detta kan ta en stund särskilt om GPSen störs av ex 1.3GHz VTx.
    6. För bästa resultat kan man efter detta starta om RVOSD genom att välja "Restart OSD".
    7. Nu kan du flyga!

  17. #57

    Standard

    Tack! så jag ställer in den när planet ligger rätt både horisontellt och vertikalt och därefter sparar jag inställningarna?

  18. #58

    Standard

    Vertikalt spelar ingen roll.

    Jag tror att vi pratar olika saker. För att starta en vanlig flygning så är det enligt steg 1-7 som jag skrev. För det så behöver inte modellen vara helt horisontellt, men det kanske underlättar. När jag startar så vilar ofta modellen på ena vingen.

    Men för att ställa in AHI så måste modellen stå horisontellt och med sådan anfallsvinkel som krävs för normal flygning i planflykt. Men de flesta modellerna flyger nog sällan med så mycket anfallsvinkel vid planflykt, där räcker det med att man ser till att vingarna är horisontella.

    Man kan, mig veterligen, ställa in hur RVOSDn är placerad både i roll- och tippled. Eventuellt går det även att ställa in girled men jag är osäker. Detta står dock i instruktionerna, kolla vad som står för de olika menyvalen så löser det sig.

  19. #59

    Standard

    Okej då är jag med har fått mottagaren nu och har kopplat en kabel för RSSI (Från kanal 7 till aileron digital rssi output på RVOSD) och en kabel för PPM (Från kanal 8 till Elevator combined ppm1 input på RVOSD), men får inte rssi att funka. hur ska det kopplas? sen när jag går in i PPM config så piper det från mitt ESC, ska det göra de?
    Senast redigerat av Timtimtim den 2012-08-09 klockan 17:45.

  20. #60

    Standard

    Har du allokerat kanalerna korrekt i PPM-setup? Det är ju enkelt att kolla genom att röra på spalarna/brytare/pottar och se vilka värden som ändras. Jag kommer inte ihåg om motorn låter vid PPM-setup.

    Ang RSSI så borde det fungera automatiskt om du kopplat rätt. Du måste ju även ställa in korrekt RSSI på RVOSDn, tror att det var Packet1.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •