Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: krascha min heli. nu vobblar den.

  1. #1

    Standard krascha min heli. nu vobblar den.

    Krascha min heli igår. Saken där uppe på rotorbladet. Balanspinnen eller nu vad den heter. Den blev sne. Och ska man kunna vicka på hela motoraxeln upp o åt sidan? Glappar typ 3mm. Den vobblar vid start men när jag väl är i luften så går den o köra fast den vibrerar ganska mycket.

    Vad behöver jag skruva/byta? Hjälp mig

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Hej!
    Byt alla axlar, rotoraxel, spindelaxel (där fäster bladhållarna), samt flybar "balans pinnen".
    Nu vet jag inte vad för helikopter du har, att den glappar 3mm är lite för mycket. Helst skall den inte glappa alls.
    Testa att trycka till drevet lite uppåt på axlen när du byter.

  3. #3

    Standard

    Måste jag byta allt de där fast jag kan flyga.med den utan problem? Tänkte köpa ny flybar bara.

  4. #4
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    låter som huvudaxeln har fått sig en smäll så den är nog inte rak längre. Annars så får vi hoppas på att du har ballanserat rotorbladen och tittat efter så at de trackar som de ska
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  5. #5

    Standard

    Hur trackar o balanserar jag rotorbladen? Det är en rtf amax 3019 4ch

  6. #6

    Standard

    Hej,

    Jag krascha min helikopter för nån dag sedan, flybaren blev lite sne men lyckades böja tillbaka den lite grann hehe. sen så gick ena vingen där bak som sitter under tailrotorn av. Gör det något? Ska limma tillbaka den med snabblib/loctite lim.

    Sen så tror jag nått annat är lite fel, då den vobblar vid låga varvtal innan jag ska lyfta, men när jag är i luften så vibrerar den bara (synligt). Själva huvudaxeln som går ner till drevet glappar, kan flytta drevet/axeln upp o åt sidan några millimeter. Verkar som om huvudaxeln är av? Heter det huvudaxel eller rotoraxel?

    Den går att köra men verkar vara lite svårare, kanske bara jag som inbillar mig vet inte riktigt.

    Det som hände när jag körde den på en åker på kvällen (vindstilla) att den bara for åt vänster så den åkte ner, såg ut som om jag skulle göra en roll, fast det går ju inte ens med 4ch haha. Vad hände egentligen?

    Är helt ny med rc heli så ursäkta mig.

    Har en AMAX 3019 4ch.

    Så frågan är alltså. Vad bör jag byta? Är huvudaxeln sne tro? Och är ena vingen där bak viktig, eller ska jag ta bort båda då ifall man bara har 1 vinge där bak så bör det bli obalans.

    Mvh

    EDIT: Tog en tur nu igen, den förlorar typ kontroll, den drog iväg åt vänster o krascha. När jag tar upp varvtalet lite så börjar dom där aileron o rudder servon skaka/arbeta, upp o ner jätte fort, men dom slutar göra så när jag kommer upp i luften. Nu vibrerar den ännu mer efter denna krasch, sen så funkar inte den som den ska. Kan inte åka frammåt fullt ut, ibland så hovrar den fast jag har full fart frammåt, då måste jag släppa spaken o göra om på nytt frammåt.. Måste jag köpa en ny heli eller vafan? Så jävla less asså.

    Behöver verkligen er hjälp.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    byt axlarna så vet du att dem är raka.. det är viktigt på en kopter.. du vill helt enkelt inte ha vibrationer när du flyger, då bl.a gyrot kan balla ur, eller sliter på motor etc. Rotorblad kollar du genom att varva upp motorn och kolla hur bladen ligger , är ena bladet ovanför andra så behöver du ställa in trackingen = dvs att dem går i samma spår.

    Antar du menar vingen som sitter på bommen?, den horisontella går att flyga utan. Mer dekorativ idag skulle jag tro, än att ha någon egentlig funktion. Den andra vertikala fenan räddar däremot rotorbladen där bak bl.a så den behövs. Går dock att ersätta med en pinne i värsta fall.

    I ditt fall skulle jag kontakt affären du köpte den ifrån och be om hjälp från dem. Leta även upp en flygklubb i närheten av dig, så går det säkerligen få hjälp där med.

    Lycka till!

  8. #8

    Standard

    Ok. Jag byter hela skiten som sitter på själva metall axeln och själva axeln.
    Någon som vet varför den drar iväg sådär? Är det gyrot eller?

  9. #9

    Standard

    Ok. Jag byter hela skiten som sitter på själva metall axeln och själva axeln.
    Någon som vet varför den drar iväg sådär? Är det gyrot eller?

  10. #10

    Standard

    Byt flybar om den är sned.
    Huvudaxeln och spindelaxeln kan du plocka ur och rulla på en spegel/glasskiva, som ska rulla tyst och fint. Om inte, byt. Även stjärtrotoraxeln kan vara sned.

    Helisarna kan vobbla vid uppvarvning vid start om man inte har rotorbladen rakt ut, vilket dom kan vara, men dom ska inte vara så tajt fastsatta att dom inte av egen vikt kan räta ut sig (centrifugalkraft).

    Vilken vinkel har bägge rotorblad i spakändlägena? De ska ju helst vara lika på bägge och trackingen vara fin fast du inte justerat nåt stag. =) Motstående stag skall vara lika långa (utgångsläge).

    Ibland blir ju även rotorbladshållar"armarna" sneda, knappt synligt med ögat, märks när man korsmäter med skjutmått. Ju mer metall, desto mer snett brukar det bli. =) Plast går av.

    Att flyga en heli som vobblar, skakar och vibrerar slutar med att lagren mm går slut förr eller senare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Vilken modell är det?
    http://m.alibaba.com/products/amax_r...elicopter.html
    Var har du köpt helin?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Alanthor,
    Tror att det bästa du kan göra är att leta lite på Internet och plugga lite hur helin fungerar - det finns hur mycket som helst skrivet runt t ex T-Rex helikoptrarna. Nån Heli-flygare här kan säkert också ge dig nån bra länk att börja med.
    Sen är det väldigt bra att ta kontakt med en klubb där det finns heli-flygare så kan dom hjälpa dig med bl a intrimning av helin.
    Det är mycket att lära sig om man skall komma igång med heli och det finns tyvärr inga genvägar.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Hexa vobblar kraftigt wookong
    Av Danne76 i forum Hexa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-16, 22:16
  2. Spitfire - svår att flyga, lätt att krascha?
    Av Kennerdahl i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-12-25, 14:08
  3. Krascha när man inte flyger
    Av sundqvistjohan i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 20:28
  4. Att krascha utan att flyga!
    Av Utmanaren2002 i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •