Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Vilket lim till bixler?

  1. #1

    Standard Vilket lim till bixler?

    Äntligen har min lilla bixler kommit, men nu funderar jag vilket lim jag ska använda och om jag ska ha samma lim på hela modellen eller tex ett lim för kropp och ett för vingarna. Jag har div olika lim:

    CA lim foam safe
    hk 30 min epoxy
    UHU Por

    Såg på utube att någon föreslog hk epoxy men de låter väl fel? Jaja ni proffs vet väl hur jag ska göra


    Om någon har något annat "bra att tänka på vid limmning" så är det väldigt välkommet...

    Tack på förhand, Defuncta

  2. #2
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Epoxy skulle jag använt till det mesta. Blir hårt och fint. Ca kan du använda till skarvarna.
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fartygsingenjör/IT
    Klubb
    MFK Stratos

    Standard

    Jag kör mest med UHU por för de flesta ingreppen, förutom typ förstärkningen av kolfiber-röret genom vingarna som jag limmade med epoxy. Det som skall vara styvt, epoxy, resten UHU... typ!

    //

    Tapatalk'd

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Flexibla fogar är oftast bättre på de flesta ställen så UH por skulle bli mitt förstahandsval. CA lim fogar blir åt det sprödare hållet men funkar. Epoxylim är visserligen starkt men väger mer så använd det bara där det verkligen behövs extra styrka som t ex till motorfäste och liknande.

    /Bo

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    UHU Por helt klart men det är enklast att "våtlimma" en kärra som Bixler. Då limmar du som med ett vanligt lim - lägg på limmet och sätt ihop bitarna och fixera med tejp el likn. Det tar visserligen några timmar innan det torkat men det blir en bra fog. Visst kan du också kontaktlimma men då blir det mera kritiskt att sätta delarna absolut rätt på första försöket så jag föredrar oftast att våtlimma. En aningen flexibel fog är absolut att föredra när man har skumplast-material.
    //Roger

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Bixlern är tillverkad av EPO-skum (Expanderad Polyolefin). Till sånt brukar det rekommenderas att använda sig av gap-filling CA samt acceleratorspray. Epoxy brukar släppa från EPOn eftersom limmet blir för hårt i förhållande till den lite gummiartade plasten. Tänk på att använda vanlig CA, inte Foam-safe!

    Multiplex rekommenderar exempelvis CA till sina modeller gjorda av Elapor (också Expanderad polyolefin eller mycket likt material).
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Korrekt. jag trodde jag va smart som använde epoxy , men som sagt så släppte det , hade även satt fast höjdroderhornet med epoxyn , den släppte , märkte det efter landning. tyckte den va konstig i luften
    nu sitter allt med ca och nu sitter det.

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    Bixlern är tillverkad av EPO-skum (Expanderad Polyolefin). Till sånt brukar det rekommenderas att använda sig av gap-filling CA samt acceleratorspray. Epoxy brukar släppa från EPOn eftersom limmet blir för hårt i förhållande till den lite gummiartade plasten. Tänk på att använda vanlig CA, inte Foam-safe!

    Multiplex rekommenderar exempelvis CA till sina modeller gjorda av Elapor (också Expanderad polyolefin eller mycket likt material).
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har "våtlimmat" olika modeller av EPO och liknande material med UHU Por och det har som jag nämnde suttit ihop alldeles utmärkt. Jag vet också att Multiplex rekommenderar CA-lim men det ger en hårdare fog samt att det dessutom inte är speciellt hälsosamt - inte minst därför föredrar jag UHU Por. Men givetvis fungerar CA också. Sen är det lättare med ihop-passningen om limmet inte hugger mer eller mindre direkt.
    //Roger

  9. #9

    Standard

    Nu limmas de för fullt, men hur funkar detta fästet till motorn?
    http://www.flickr.com/photos/78627225@N03/7632238416/

    Ska jag skruva på det svarta propeller fästet med insexnyckel, och varför är det en silver pinne på andra sidan? Känner mig lite dum men outrunner motorer var ju lite knepigt.

    Sen var det en fundering till, måste jag verkligen limma fast vingarna? Jag har ju liknande konstruktion på min radian och där skjuter jag bara ihop vingarna när ja ska flyga...

    Kan jag använda smältlim till roderhornen?

    Mvh defuncta
    Senast redigerat av Defuncta den 2012-07-24 klockan 11:51.

  10. #10

    Standard

    Tror ni att jag kan limma en liten platta 4mm furuplywood på det gammla motorfästet och sedan skruva fast motorn?

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Tror ni att jag kan limma en liten platta 4mm furuplywood på det gammla motorfästet och sedan skruva fast motorn?
    Det är precis vad jag har och det har funkat ca 20 hårda flighter.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Det är precis vad jag har och det har funkat ca 20 hårda flighter.
    Då känns det som en smidig lösning, provar detta... Men ska man skruva upp insexskruvarna å fästa svarta skruven på motorn å varför är det en lång stål pinne bakom motorn.. Är lite svårt å förklara..

    Med vänlig hälsning, defuncta

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Då känns det som en smidig lösning, provar detta... Men ska man skruva upp insexskruvarna å fästa svarta skruven på motorn å varför är det en lång stål pinne bakom motorn.. Är lite svårt å förklara..

    Med vänlig hälsning, defuncta
    Det är väl motoraxeln du pratar om ?

    bara att göra ett hål i trädbiten ..

    Den axeln är till för den silvriga propphållaren. hur montaget av den andra går till vet jag inte . borde vara gängade hål i motorn som du skruvar fast den i.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Det är väl motoraxeln du pratar om ?

    bara att göra ett hål i trädbiten ..

    Den axeln är till för den silvriga propphållaren. hur montaget av den andra går till vet jag inte . borde vara gängade hål i motorn som du skruvar fast den i.
    Japp motoraxeln mena jag okay då vet ja .. Vilket lim ska jag ha till just roderhornen? Ska jag ta något av de lim jag nämner vilket inte verkar så bra enligt er proffs dock rekommenderar hk epoxy :S jag har smältlim också... Eller bör jag vänta ills jag får tag på vanligt ca?

    Med vänlig hälsning, defuncta

  15. #15
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Eller bör jag vänta ills jag får tag på vanligt ca?
    Epoxy funkar bra. Annars finns ju CA på Biltema till bra pris, om du har dom i närheten..?
    http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemika...perlim-364831/
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #16

    Standard

    Jag har loctite superlim med men de e väl inte samma som ca? Epoxy blev väl för hårt soch släppte från epo matrialet?

  17. #17
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Jodå, Loctite superlim är ett CA-lim. Bixlern är väl i EPO?, så då bör det funka. Kolla bara genom att limma en liten klutt på ett "okritiskt" ställe, så att limmet inte smälter foamen. Vanlig CA smälter nämligen vanlig cellplast/frigolit, då måste man ha "foamsafe-CA".

    På stora skarvar är väl inte epoxy idealiskt, pga sin hårdhet/sprödhet, men ffa är det mycket tyngre än andra limsorter.
    Men till roderhorn funkar det utmärkt, har det på flera av mina kärror, har hållit bra i många år, inga tecken på utmattning/sprickor..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  18. #18
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Till min Bixler använde jag mig av Clear Foam Glue (Medium Cure)
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=17535

    Runt om till allt limmande (motorfästet var redan limmat). Trevligt segt och återflexande för att följa med rörelsena.

    Ta gärna en kik på vad jag har gjort med min Bixler än så länge

  19. #19

    Standard

    Vad är det för skillnad på vanlig CA och CA foam safe? tror min är limmad med foam safe...

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Ja. Foam-Safe är blandad för att utveckla mindre värme vid härdning om jag inte missminner mig. Det var någon jag träffade för ett tag sedan som var insatt i kemin bakom CA-lim och han förklarade att CA i sig inte påverkar cellplast, men temperaturen som blir när den härdar i sin tur smälter plasten. Därav blandar man limmet för lägre aktivitet eller nåt sånt. Resultatet är väl egentligen bara ett långsammare lim, tror jag.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Liknande ämnen

  1. Propeller till Bixler
    Av cyberpete i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 13:33
  2. Vilket lim till HobbyKing EPP-FPV 1,8 m
    Av sundqvistjohan i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 18:59
  3. Vilket lim till EPO-foam?
    Av sundqvistjohan i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 13:50
  4. Vilket lim till glasfiberkropp?
    Av spitfireIX i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 22:11
  5. Vilket 12v-agg till Imax B5?
    Av jeppe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •