Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Gasen tar långt fram på min Futaba 6EX

  1. #1
    jesse78
    Guest

    Question Gasen tar långt fram på min Futaba 6EX

    Är ute på semester och har inte manualen till min Futaba 6EX med mig, och undrar hur jag gör för att gasen ska ta tidigare än vid 30% pådrag på spaken? Är det throttle curves eller hur var det nu? Det var längesen jag behövde göra detta.

    Det är en borstlös motor till ett segelflygplan.

    Tacksam för hjälp ute i solen!

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Trottlecurves är det , men kommer du åt den menyn i flygplansläge?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3
    jesse78
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Trottlecurves är det , men kommer du åt den menyn i flygplansläge?
    hm.. tveksamt men finns det inget enklare sätt? jag har dåliga erfarenheter av att använda heli-läget..

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Kan du läsa PDF filer där du är? Här är manualen (svensk):

    http://www.minicars.se/service/manua...X_2_4G_SWE.pdf


    Det borde vara ändlägesjustering du skall göra på trottlekanalen, sätt den till exempelvis 100% och se om det blir som du önskar dvs att gasen börjar bli aktiv redan vid kanske ett snäpp på gasspaken (med spaken längst neråt skall motorn inte snurra, en säkerhetsgrej) men du kan finjustera med trimmen för throttle också. Kanal 3 är throttle på din radio. På Futaba måste man ha throttlekanalen reverserad när man använder fartreglage och borstlös motor.

    EPA (End Point Adjustment) – ändlägesjustering
    OBS: Ändlägesjusteringen ändrar även utslagen i Dual Rate. Därför skall ändlägesjusteringen göras före inställningen av Dual Rate.
    EPA funktionen är framtagen för att kunna ”finjustera” utslagen där inte installationen av stötstänger
    medgett korrekta utslag. För att erhålla önskade utslag skall stötstängerna först anslutas till
    servoarmar och roderhorn. EPA används sedan för att fi njustera till önskade utslag. Gör installationen
    så att EPA-värdet blir så nära 100 % som möjligt. Om EPA värdet närmar sig 70 % eller 120 %
    för att få önskat utslag, rekommenderar vi att stötstängernas anslutningar ändras så att EPA värdet
    hamnar närmare 100 %. (Med EPA värdet satt till 100 % rör sig servot för kanalerna 1, 2, 3 och 4 ca
    40° och ca 55° för kanalerna 5 och 6.)
    Inställning av ändlägen:
    1. Gå in i programmeringsmod och stega med hjälp av ”MODE” knappen fram till ”EPA” funktionen.
    Kanalnumret visas till vänster i fönstret och ”%” tecknet blinkar.
    2. För att ställa in HÖGER skevroderutslag, för högerspaken full åt höger och ställ in önskat roderutslag
    med hjälp av ”DATA INPUT” knappen.
    3. För spaken fullt åt VÄNSTER och ställ in önskat roderutslag med hjälp av ”DATA INPUT” knappen.
    4. Använd ”SELECT” knappen för att stega fram de andra kanalerna och ställ in värdena för dessa.
    När spaken (eller omkopplare) förs från ena läget till det andra ändras det visade värdet och de
    små pilarna visar åt vilket håll spaken (eller omkopplare) står.

    /Bo

  5. #5

    Standard

    Räcker det inte med att kalibreraa reglaget mot sändaren/mottagaren? På med radio, full gas, på med mottagaren, beepbeepnåt, nollgas, bekräftelsebeep så har du gasen i hela spannet - om du inte har nåt ruskigt billigt reglage...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #6

    Standard

    Om föreslagna kalibrering inte hjälper prova med "subtrim" eller "travel adjust" för throttelkanalen tills den går igång så fort du rör spaken.

  7. #7
    jesse78
    Guest

    Standard

    tack för alla svar, det var såklart kalibreringen av fartreglaget som det berodde på!
    Och nu är det fixat. Trevlig flygning åt alla!

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-05-04, 18:14
  2. Landningsställ fram men bak då?
    Av Tricket i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 21:44
  3. Små servon till gasen
    Av mds i forum Metanolmodeller
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 14:35
  4. Störningar på gasen med Zenoah 26cc
    Av js_ i forum Bensinmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 08:48
  5. Minska servo utslagen till gasen
    Av Casimir_rc i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 15:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •