Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Walkera radio till flygplan..?

  1. #1

    Standard Walkera radio till flygplan..?

    Tänkte ju köpa nu radio, men innan jag får tummen ur.... Hittade min gamla Walkera rtf heli..
    Nån som vet om det går att använda radion å sändaren för att flyga methanol plan med..

    Ja vet att det är en gammal radio men planen jag tänkte flyga med är ju ca 20 år äldre så..

    Vad jag kan förstå så har rx inbyggd fartreglage men det borde ju inte vara något hinder.
    Det är 6 kanaler + ström in och 2 ström ut till varsin motor.



    Så nu till min fråga.... Hur ställer jag in alla dip brytarna (bifogar länk till walkera manualen http://www.walkera.com/en1/fileDown....expe.pdf&la=en) så att det fungerar som en vanlig reciver.

    Har försökt mig på detta men inser att bättre att låta nån som vet vad de håller på med hjälpa mig istället.

    Mvh nybörjarn

  2. #2
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Använda den går säkert men tittade lite på radion och du har en hel del fördelar med att helt enkelt köpa en annan. Speciellt om du väljer en med mikroprocessor styrning. Allt blir enklare. Inställningarna går enkelt och snabbt, du har en störningsfri teknik med 2.4Ghz, strömförbrukningen går ner och rent allmänt en bättre radio. Walkera kan absolut bygga grejer (deras Devo serie är fin) men din är såpass till åren kommen att det kan vara idé att investera i en ny (om inte annat för att undvika oxid etc).

    Vad du ska välja? Ja det är ett "hett" ämne inom flygare. Du kan få en för några hundralappar från hobbyking men jag skulle inte rekommendera det om du inte är van då de kan behöva lite... hmm.... självservice. Vill du lägga en tusenlapp så är den här faktiskt helt ok:

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1965

    Skulle det finnas mer resurser öppnar sig världen av prestigemärken såsom Spektrum, Graupner, Futaba, Sanwa etc. Skulle budgeten tillåta ca 1500 kr finns det flera att välja på från dessa. Bara och söka lite här på forumet. Alla har sina åsikter men ingen av dem är dålig. Faktum är att Wfly radion är inte dum heller.

    Skulle du ändå vilja använda din egen radio skulle jag göra ett räckviddstest på den först så att den faktiskt klarar det den skall. Sedan slår du av helikopterfunktionerna; CCPM etc på switcharna enligt manualen. Du kan inte direkt förstöra något utan ställ det som du tror och prova rodren helt enkelt.
    - Zeitgeist -

  3. #3

    Standard

    Ja får nog ta och prova mig fram då.... Skönt då va ju kvällen räddad...

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sändaren är ju vår kontakt med planen så min högst personliga åsikt är att man inte skall snåla in på den. Det finns funktioner som är bra men som kanske kostar lite extra, det finns kvalitetsskillnader och inte minst har vi olika personliga preferenser som gör att du trivs bättre med t ex en Spektrum och jag med en Futaba.
    Så låt valet ta lite tid, känn på de sändare du funderar på och, om det behövs, vänta hellre lite så att du hinner spara till den sändare som känns bäst för dig och köp inte bara första bästa.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Sändaren är ju vår kontakt med planen så min högst personliga åsikt är att man inte skall snåla in på den.
    Håller helt med. Det kan ju faktiskt ske olyckor om kontakten tappas och radion saknar fail-safe t ex. Ett 4kg metanolplan i 70 km/h i ansiktet är inte en bra idé. Det är värt en slant att känna sig trygg och bekväm med radion. Det kanske låter som vi är "pryltokar" men det är faktiskt inte så i det här fallet.
    - Zeitgeist -

Liknande ämnen

  1. Radio till Tricopter?
    Av Cronhauer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 09:10
  2. Flygplan till OS 55 Ax?
    Av Dawson i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 09:40
  3. Usb-kabel till E-sky 6ch Radio?
    Av JohannesL i forum Helikopter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 14:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •