Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: LiPo-brand förstörde villa

  1. #1

    Standard LiPo-brand förstörde villa

    Viktigt meddelande till Sveriges modellflygare!

    Fredagen den 20 juli innebar en katastrof för en av Vallentuna mfk:s medlemmar, som bor centralt i Vallentuna. Då gick något snett vid laddning av en LiPo-ack i källaren till familjens hus och rök och brand spred sig från källarvåningen upp i huset. Vår medlem klippte gräset utanför villan och hans hustru befann sig också i trädgården så de märkte inte genast branden.
    Nu måste hela villans inre stomme rivas och familjen har mist i stort sett alla ägodelar på grund av rök- och brandskador. Vi förstår alla vilken påfrestning detta är för vår medlem som varit med sedan klubben bildades.

    Vi har länge betraktat LiPo-cellerna som säkra efter den första generationens batterier, som till och med kunde explodera. Det finns anledning att tänka om.

    Huruvida det är laddaren som gått sönder eller acken som det blivit fel på i detta fallet är inte klarlagt. Men det finns anledning att se över våra rutiner vid laddning och förvaring av LiPo-ackar.

    Viktigast! Lämna aldrig en laddning av en ack obevakad!
    Kan du sköta laddning och förvaring t ex i ett garage eller på en balkong så välj detta alternativ!
    Skaffa s k brandpåsar eller säkerhetspåsar som finns i hobbyhandeln (t ex hos HAB http://www.hab.se/ackar--batterikont...l-c-152-1.aspx ) (samt hos Söders Hobby i Stockholmsregionen) att förvara LiPo-ackar i och använd gärna dem vid laddning. Kostar kring hundralappen. RC Flight i Skövde ( www.rcflight.se ) har också säkerhetspåsar.
    Se över dina ackar så att kabelanslutningar och kontakter inte är halvdåliga och kan förorsaka kortslutning.
    En bra lösning är också att ladda på fältet.

    För övrigt:
    Gör upp en förteckning över familjens ägodelar och placera en kopia på annan plats än hemma.
    Skaffa en handbrandsläckare som ska vara lätt tillgänglig.
    Skaffa brandvarnare och se till att dess batterier är OK.

    /Bosse Gårdstad
    Senast redigerat av Bosse G den 2012-07-25 klockan 12:23.

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Försök att ladda accarna på fältet är mitt tips
    Tobbe

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Så trist att höra,beklagar..Oavsett orsaken så är det en otroligt jobbig händels..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4

    Standard

    Viktigast är nog ditt råd om att inte lämna laddningen oövervakad.
    Har själv varit med om "glappig" balanskabel/kontakt som inte varit avbrott; mer typ "avledning" och laddaren har försstås mätt fel och laddat på.
    Ett tips till: de flesta laddare har ställbar timer, laddar man på 1C tex. så ställ den på en timme (räcker då man inte kör helt slut på acket)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #5

    Standard

    Man blir ju lite skraj när man läser detta, får en helt annan respekt för dessa accar..
    Hur gör ni när ni förvarar dom, nu tänker jag om man ska ha dom liggandes några veckor. Nu har jag alla mina liggandes i en aluminumlåda (hobbylåda). Men kan det avra någon risk att något händer om man bara "förvarar dom". Alltså ingen laddning eller belastning av något slag?

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Finns det mer info?
    Vilken laddare?
    Vilket lipo?
    Vilket program i laddaren?

    Det vore bra information för att förstå orsaken. Anledningen till att jag frågar är min tråd i andra forumet om lipobrand. Huvudorsaken till brand är i den tråden felhantering vid laddning, så att man fått överspänning i acken.

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...2&replypage=99

    mvh //Fredrik
    fredrik

  7. #7
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Mycket tråkig händelse.
    I princip är alla typer av ackar starkströmsanläggningar. Dvs att de är kapabla att lämna så mycket energi att de kan ta fyr. Jag har sett själv sett en kompis dansa regndans med ett kortslutet 4,8 Volts NiMh-batteri i fickan...:-)
    Vi tänker oftast inte på det faktum. Ett bilbatteri har man ju respekt för. Den som råkat kortsluta ett bilbatteri vet vilken energi man släpper lös. Ett LiPobatteri kan också lämna hundratals Ampere och då slår det rejäla gnistor även där.

    Jag tycker dock inte man ska ha en överdriven rädsla för LiPo's, med enkelt sunt förnuft klarar man sig bra: Förvara och ladda ackarna på en brandsäker plats. Tegelstenar eller brandtåliga tallrikar/kärl är bra att lägga/förvara batterierna på/i. Skulle olyckan vara framme begränsas skadan till röken. Tyvärr är det oftast felkopplingar, laddkablar och laddprogrammen som orsakar bränderna. Det är enligt min erfarenhet sällan ackarna i sig själv som är problemet. En skadad ack ska man dock vara mycket försiktig med.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Mycket tråkig händelse. Själv hade jag turen att både jag och sambon stod i samma rum när det hände här.
    då laddade jag inte ens utan hade en acc på bordet som jag flugit med 30 minuter tidigare , vi vände oss om och såg en rökpelare, jag lyckades kasta ut accen
    ur huset på bara några sekunder med bara ett brännmärke på bordet som resultat.

    Efter denna händelse så är jag enormt noga med vart jag förvarar accar och övervakar laddningar.
    Förstår inte att man inte kan göra säkrare saker.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #9

    Standard

    Tack alla som skriver och bidrar med tips!

    Och tack och lov för att RCFF finns, där man snabbt kan få ut information om viktiga ting. I den andra organisationen (alla vet vad jag menar....) finns inga som helst möjligheter till detta.

    Det är riktigt att vi inte ska sprida panik - jag har själv hanterat LiPo i minst 8 år utan problem. Omsorg om ackarna så de inte skadas, uppmärksamhet under laddningen och förvaring på någorlunda brandsäkert ställe, gärna i säkerhetspåsar, räcker långt.
    /Bosse Gårdstad

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    En fråga till Bosse G.Vad menar du att man inte kan få ut viktiga ting i den andra organisationen.Alla har väl rätt även du att skriva likadant där som du gjorde här på forumet
    MVH
    Tobbe

  11. #11

    Standard

    Jo, jag menar att om jag försökt få fram denna information via riksförbundet så har de ju inget Forum. Den kanal till medlemmarna som de har är ju Modellflygnytt och den proceduren hade tagit ett par månader om man har otur. Det finns teoretiskt en kanal genom att det införs under rubriken "Nyheter från förbundet", men jag känner ingen som regelbundet läser där. Den nyaste informationen där just nu är valberedningens förslag till årsmötet, daterad den 19 mars....
    Jag jobbade i många år för att SMFF skulle modernisera sig och bli ett förbund i tiden, men jag kan inte se någon ändring, snarare tvärtom. Tråkigt. Jag har varit med både i styrelsen och på andra sätt medverkat till att SMFF skulle bli den folkliga institution det en gång var, men jag tror det är svårt att vända den skutan.
    /Bosse G

  12. #12


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tack för att du varnar för detta Bosse. Visar på ansvarskännande.
    Jag vill föreslå moderatorn att klistra denna tråd, dels för att det tillkommer nya läsare, dels för oss gamla. Det går så lätt slentrian i vårt hanterande av dessa saker.

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det vore också bra om någon kunde utreda orsaken. Jag tycker inte om att inte veta orsaken. Eftersom jag har arbetat med incidenthantering så jobbar jag systematiskt på att ta bort alla risker. Jag tror själv att sedan jag övergick till att balansladda, så kan inte obalans i ett batteri få det att brinna.
    Själv har jag minimerat mina risker:
    1) min laddare vägrar att ladda med fel program så kan jag inte överladda (iCharger 208B).
    2) Jag balansladdar nästan alltid (Jag har ställt in laddaren så att normalladdning balanserar på slutet)
    3) jag slänger skadade batterier efter krash så inget kan hända med skadade batterier. Jag har en glassburk med sand i bilen för hemtransporten av skadade batterier, så de inte kan sätta fyr på bilen.
    4) jag laddar på en trähylla klädd med klinkers så en brand får begränsad omfattning. Väggen bakom är hålbetongsten.
    5) jag har brandvarnare i rummet för laddning så jag uppmärksammas på fel
    6) Jag lagrar mina batterier på samma trähylla klädd med klinker. Tyvärr får brand i ett batteri antagligen spridning så en grupp av batterier förstörs för det finns bara 5 "brandceller" med klinker emellan.
    6S // 3S 3000 // 3S 2000 // 3S 1000 // 2S 500

    mvh //Fredrik
    fredrik

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    OK.Jag trodde att du menade det andra forumet Svenskt modellflyg.För där har du inte skrivit eller?
    Tobbe
    Senast redigerat av Tobbepostis den 2012-07-26 klockan 14:52.

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bosse G Visa inlägg
    ...
    För övrigt:
    Gör upp en förteckning över familjens ägodelar och placera en kopia på annan plats än hemma.
    Skaffa en handbrandsläckare som ska vara lätt tillgänglig.
    Skaffa brandvarnare och se till att dess batterier är OK.

    /Bosse Gårdstad
    Måste skriva en liten kommentar här, till de självklara råden från Bosse, speciellt #1
    Ett råd jag fått en gång tidigare men då när det gällde inbrott och uppklarande efteråt.
    Ett mycket enkelt sätt är att ta en videokamera, filma varje rum och kommentera/beskriv alla sakerna efterhand som de filmas, öppna skåp och filma innehållet, plocka ur om det behövs så att det syns.
    När du gått igenom hela huset så plockar du ur bandet/för över filmen på stabilt media och placerar den sen på ett annat ställe (hos dina föräldrar/barn, bankfack motsv.)
    Ett mycket enkelt och effektivt sätt att få en bra dokumentation.

    Mina LiPo förvaras i dubbla lerkrukor, enkelt och billigt, du har säkert någon hemma som inte används till blommorna längre.

  16. #16

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Mycket tråkigt det som hände och det är bara att hålla med i tidigare inlägg att man inte kan vara nog försiktig med lipo´s, men för den skull ska man inte vara rädd att använda dom.

    På modellflygets dag i Södertälje 2010 hade vi en incident med ett lipoförsett flygplan som gick i backen med kortslutning och brand av batterierna som följd. Den rök som som uppstod i samband med branden är nog inget som någon skulle vilja ha i sitt hem. Lukten som spred sig över fältet var med all säkerhet inte särskilt hälsosam och det luktade förförligt illa och vi som var i närheten kände en stark stickande lukt i röken. Nu valde vi att låta batterierna brinna ut eftersom det var utomhus och branden dog ut efter ett par minuter och röken låg dessbättre åt rätt håll från publiken.
    Det var en nyttig upplevelse och har man en gång sett det är man nog mera vaksam om hur man bör förvara dom.

    För någon vecka sedan var jag hos en av mina flygarvänner och vi stod och samspråkade utanför hans garage. Efter en stund kunde jag i ögonvrån se att det var ett konstigt sken i garaget, och när jag vänder blicken så ser jag en öppen låga på ung 20-25cm på en batteri- och motorförsedd dunk för tankning av rökolja.
    Nu var vi i närheten och kunde kasta ut både dunk och batteri , men det kunde gått riktigt illa.
    Nu var det "bara" rökolja i dunken så den kunde inte antändas, men hade det varit bensin är jag säker på att branden fått ett annat förlopp. Nu slutade det hela med en delvis nedsmält dunk, havererade batterier och en förstörd pumpmotor.
    Kan tillägga att jag personligen alltid laddar mina lipo´s utomhus, och förvarar dom i verktygsboden på tomten. Bättre att den stryker med istället för huset om det skulle gå åt pipsvängen..

    Bosse skriver att ha en brandsläckare till hands och det ställer jag upp på, men jag är ändå säker på att lipos är oerhört svårsläckta. Rätta mej om jag har fel, men jag tror mej veta att en lipobrand utvecklar eget syre och då är det egentligen bara kvävning med torr sand eller cement som gäller, och det är väl matriel som man normalt inte har i hobbyrummet. Ett annat tips är att också ha en brandfilt i hobbyrummet och då helst av ylle.
    Kanske någon batterigrossist här på forumet kan ge ytterligare besked.

    Flyg och ladda säkert.
    /Lelle

  17. #17

    Standard

    Bosse!

    Bra information, kan du tänkta dig att skriva en liten mini guide på detta som vi går ut med till alla via mail och som klistrad tråd? Skriv gärna i denna tråd så kan vi alla hjälpas åt att få den bra!!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  18. #18
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Utvecklar eget syre vet jag inte, men energin och den värmeutveckling man får gör det väldigt svårsläckt. Metallbränder går i regel inte släcka utan att man kväver dom ordentligt. Kastade på en hel del vatten på metallbrand i våras och det blev som ett fyrverkeri då vattnet träffa. Nåt man kan tänka på är att lägga accarna på något som man kan förflytta om det skulle hända nått, så att man får ut dom i händelse av brand. Skulle en brand inträffa och det får fäste i nått brännbart material så brukar man räkna 2-3 minuter tills ett normalstor rum är övertänt.

    Den här filmen har nog alla som jobbar med brand sett, men det är ju inte så dumt om ALLA ser den.
    http://www.youtube.com/watch?v=ZPdJ34vQtnM

    //Matte

  19. #19

    Standard

    Köpte en stor påse från hobbex för 120 spänn, helt ok försäkring

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har funderat på om nån form av s k säkerhetsskåp skulle fungera att förvara ackarna i hemma. Vi är ju inte på jakt efter ett skåp som skall skydda innehåller från brand utanför skåpet utan tvärtom. Sådana skåp kostar inte många hundralappar hos Jula, Biltema, Classe m fl affärer men dom verkar hyfsat stabilt uppbyggda. Det kanske t o m skulle fungera med en låsbar plåtbrevlåda för även en sån borde ju hindra spridning av ev ack-brand....
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Li-po brand!!!!
    Av Pelleflygare i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 22:59
  2. Brand på Kvarnlanda
    Av ture72 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •