Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Emotec DPSI Micro - RCS problem

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard Emotec DPSI Micro - RCS problem

    Tjenna.
    Har en DPSI Micro RCS som jag fått något problem med. Har prövat med två olika ackar men med samma resultat.

    När man sätter igång mottagaren så blinkar den till 5 gånger därefter slocknar den 3 sek och sedan blinkar den konstant hela tiden. Som jag fattar det så betyder de första fem blinken att den står inställd på NiMh ackar och den konstanta blinken är failsafe? men varför går den direkt i failsafe, den har fungerat klockrent hela tiden innan och ingenting är ändrat.

    Här är en länk till den engelska manualen http://shop.rc-electronic.com/downlo...cro_RCS_EN.pdf



    /Martin

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Mät spänningen - en dålig cell kan dra ner prestandan i batteriet. Då enheten ska lämna 5 volt blir det lite över om man matar med ett 5-cells NiMh. Voltregulatorn behöver gärna 1.5 till 2 Volts överspänning för att trivas riktigt bra.

    Kompisen vågade inte flyga då en TowerPro ackvarnare blinkade rött då han drog runt alla servon. Men det visade sig att mellan alla gröna LED tända och rött var det endast 0.4 Volt. Spänningsfallet kom av servon som tillsammans momentant drog ca 2,5 Amp. Vad händer om du byter till ett 2S LiPo? (Högre matningsspänning).

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    7
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Hej
    Tyvärr har det varit en del problem med dessa killswitchar. Jag hade samma problem med en ny men fick en annan som fungerade. En kompis hade en som gick i failsafe vid uppstart, den hade fungerat ett tag.. Byte av den var det enda som hjälpte.
    Kolla var du köpt den och om du kan få en ny på garantin.

    Mvh
    Pär

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag har några stycken,funkar felfritt för mig EFTER att man har proggat dem rätt..
    Vad har du för ackar in i den?
    Det är ju för mig det intressanta...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Nimh ack. Har testat med två olika, båda har fungerat felfritt innan. Det är det som är det konstiga, ska göra ett försök med en tredje ack och se om det hjälper. Eller så byter jag till LiPo ackar om inte de skulle hjälpa.

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Säger mig inte så mycket..Hur många celler? Läs det som Ove skriver om 5-cells nimh,det funkar taskigt om den inte har något o reglera..Och har du programerat den för 5-cells?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Har inte programmerat något det var fixat när jag köpte planet, samma typ av ack som sitter i som när jag köpte det. 5 cells niMh, men får väl ta och kolla igenom programmeringsdelen och se hur det är programmerat. Det första fem blinken vid uppstarten betyder väl 5 cell NiMH? Iallafall om man får tro manualen på sid 19
    Senast redigerat av Sigun den 2012-07-27 klockan 00:15.

  8. #8
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Försökte lite senare att programera om DPSI:n först för att låsa om servosignalen till min gearswitch gick bra hela vägen men när man sedan slår av mottagaren och startar om så blir det samma problem. Prövade även att programera om den till 5cell NiMh och det gick fint men fortfarande samma strul så till slut hamnade DPSI:n i en låda och nu sitter det en ny killswitch på plats i planet. Kanske inte bästa lösningen men det fungerar iallafall

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    7
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Hej
    Hör med där du köpte den, du ska ha en ny på garantin om den inte är för gammal.

    Mvh
    Pär

  10. #10
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Köpte den med ett plan, och jag antar att den har passerat gränsen för garantin i vilket fall som helst. Ska testa den ihop med en annan mottagare när man får lite mer tid över i höst.

    /Martin

Liknande ämnen

  1. Problem med Parkzone Ultra-Micro spitfire
    Av toktommy i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 14:26
  2. DPSI Micro
    Av Trollet98 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-18, 13:10
  3. HJÄLP med att programera DPSI.n
    Av mds i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 13:24
  4. Problem med HET Typhoon Micro
    Av hakank i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 15:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •