Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: UMX AS3Xtra och DX7 (inte S)

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    7
    Jobb
    kontorsaktigt
    Klubb
    AKMG Göteborg

    Smile UMX AS3Xtra och DX7 (inte S)

    För DX7 så behöver man i systeminställningarna ha alla vingtyper till OFF.
    Flap:SYSTEM
    FLAP TRIM:ACT

    I de vanliga inställningarna behöver du för DX7 kolla följande tre inställningar för att flytta Gear kanal 5 till trevägsswitchen flap istället:

    FLAP SYS
    NORM UP 100%
    MID 0%
    LAND DN 100% allt som är till höger som gäller ELEV är NOLL!
    AUTO INH


    sedan går du till PROG.MIX1
    GEAR - GEAR ON
    RATE: -100%
    -100% (den når du genom att slå switchen till pos.2
    SW:ON
    OFFSET:0

    sedan går du till PROG.MIX2
    FLAP-GEAR ON
    RATE: +100%
    +100% (samma här, nås genom att slå switch till pos.2)
    SW:ON
    OFFSET:0

    Då har du flyttat kanal 5 till 3-vägs flapswitch på DX7.
    Kolla på servodisplayen så ser du att FLAP i läge 0 visar längst ut till höger på displayen.
    FLAP läge 1 i mitten och läge 2 längst till vänster.

    Jag kontaktade Seth Arnold på Horizon för att fråga HUR man kan testa planet så att man ser hur de olika mode´n verkligen yttrar sig i planet. Hålla planet och ha trottel på till 30% (så att AS3X går igång) är lösningen. Så här skriver han:
    *********************************

    The best way to test the airplane is to run the throttle to about 1/3 and leave it there. In hover assist mode, the elevator, rudder and ailerons will try to hold the airplanes heading. If you move the airplane's heading in pitch, the elevator will move to counter that, and will not return to center until the heading is back to where it was (or you change modes, lower throttle). Same for rudder and ailerons.

    Knife Edge assist works the same way.

    Standard AS3X should counter the motion, but only initially when the airplane has moved. Once the airplane has stopped moving, so will the surfaces.

    General flight is a combination of the two. Elevator and rudder react like standard AS3X, and ailerons respond like Hover assist.

    Hope this helps!
    **********************************************

    Hoppas dessa rader är till hjälp för några av er "därute" !

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    7
    Jobb
    kontorsaktigt
    Klubb
    AKMG Göteborg

    Standard

    12 jan 2014 och jag har testat den nya AS3Xtran. Den flyger mkt kontrollerat och fint, även i låg fart. Jag följde manualens uppgift om CG (tyngdpunkt) som skall ligga 81mm räknat från bakkant av den inre delen av skevrodret och framåt.
    Mina batterier är tyvärr gamla och slitna sedan något år och därför orkade de inte leverera tillräckligt för att hovra modellen. Mina nya ackar 45-90C är på väg i posten och skall bli kul att testa.
    Planet behöver helt klart bra batterier.
    Jag testade General Flight mode som jag har i läge 0 på trelägesswitchen. Jag testade också Standard AS3X Mode som jag har i läge 1. På läge 2. har jag lagt den särskilda Torque Hover Assist Mode, som i varje fall verkar fungera när jag håller modellen i handen. Sidoroder och höjdroder ger fullt utslag så fort jag lutar planet ur hoverposition. Skeven däremot skall tillåta rörelse i roll-led då planet skall tillåtas rotera när det hovrar.

    Jag fick vid några enstaka tillfällen att planet tappade bindningen till sändaren när jag bytte batterier. Inte i flygning alltså. Varför detta händer vet jag inte, än.

  3. #3

    Standard

    Har haft samma problem med min As3Xtra. Den vill binda igen, men jag har turen att umgås med en initierad heli-kille som vet hur man ska stryka ett gyro medhårs.
    338federal har lärt mig att när jag sätter i batteriet så måste planet stå plant och stilla för att gyrot inte ska få spunk! Testa det, mina problem löste sig!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-01-12 klockan 22:48.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •