Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Dubbelkrach...

  1. #1
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard Dubbelkrach...

    Min polare hade en P-51 Mustang, som han inte hade tordas flyga på 5 år. Jag bad att få testa, och flög kärran i typ 30 minuter. En helt underbar och lättflugen kärra. Min polare repade mot till sig. Jag tog upp den på hög höjd under planflykt... han tog över... 30 sek senare såg den ut som nedan... Vi har aldrig garvat så hysteriskt någonsin...



    Dock så pajade min kärra oxå. Jag har inte mer än kanske 3 flygtimmar med den, och har aldrig satt ner den på nosen. Ändå lossnade motorn under helt lugn flygning under planflykt. Motorn är nämligen fastsrkuvad i en träskiva, men skruvarna verkar ha varit dåligt åtskruvade, så * pang * lossnade motorn. Jag lyckades dock nödlanda planet, så det går ju att repa.

    Men någon vidare kvalité var det ju inte på min FW190 från ST Models ... kan man tycka ... pajar saker när man kraschar, må det ju va hänt, men så här helt oprovocerat under planflykt? Det var ju bara tur att jag kunde ta ned kärran, så att den inte blev mos av den... nu kan jag nog ändå laga den.
    Senast redigerat av Evert den 2012-07-28 klockan 22:59.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Inget missljud innan krash? Ofta kan man med vana öron bedöma om något är på väg att ge sig.
    fredrik

  3. #3
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Nej, den gick rent och fint, drog inte ens snett (vilket ju kan hända om några skruvar till motorn rallar upp) inga missljud osv. Sen var det som att ett brittiskt luftvärn fick in en klocka på min stackars tyska FW190. Satan vad det small. Men det var när propellern sköt iväg framåt och sedan snurrade rakt in i vingen.

    Men som tur var var elektroniken intakt osv. så det gick bra att landa, trots att motorn hängde och slängde i kablar ca 30cm under flygplanet. Dock lite udda CG.,, :-)

    Har kollat, och det verkar vara träplankan som var av dålig kvalité i kombo med för korta skruvar. Det främre laminatet har helt enkelt lossnat och i dom satt skruvarna.

    Funderar på att kontakta St Models, jag kan ju inte vara den första som råkat ut för detta. Men jag antar att det är en sport där man helt eneklt får räkna med missöden. Nästa gång ska jag köpa en kärra av lite bättre kvalité. På tal om det är jag i köpartagen igen.

    Innan nödlandningen hade jag verkligen fått till flygegenskaperna på FW190, som ju i grunden är extremt lättfluygen. Negativa loopar, hänga i propellern osv, fungerar galant och så fort man hamnar i trubbel, kan man dra sig ur situationen. Men det känns ändå som att jag kanske borde köpa en kärra enkom för den typen av flyging och använda FW190 för mer skön "söndasflygning". För söndasflygning är ju faktiskt det ljuvligaste som finns, en varm sommarkväll, men fågelsång (och myggsång) i bakgrunden...
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det behövs så otroligt lite obalans - och man tar det inte så allvarligt som man borde.

    Måste säga att chackrutorna ser väldigt mjuka ut i formen ;-)
    Det fina med "skummodeller" är att de är rimligt snabba att laga - man ställer inte lika stora krav som man gjort på ett balsabygge av en skalakärra.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Förresten... om jag nu ska byta propeller på min kärra, kan jag ju lika gärna sätta på en bättre, jag antar att den trebladiga orginalpropeller inte är "optimal" utan är tillverkadd så av estetiska skäl.

    Men hur ska man gå tillväga för att välja "rätt" propeller till min kärra. Jag antar (utan att kunna något om det här) att det finns en trejdoff mellan å ena sidan acceleration (korta/tjocka blad?) och fart (långa tunna blad) eller nått sånt? Och beroende på flygstil, så väljar man det ena eller det andra?

    Jag gillar när man har drag i kärran, alltså mer acceleration/drag än toppfart. Vad kan man då tänkas välja på...

    Jag har försökt hitta specifikationer i manualen osv. over motorns kapacitet, men det framgår märkligt nog inte... men den är ju rätt ... tja ... kraftfull... typ...

    (Ååååå så flummig fråga ... ni måste ju tro att man här helt bakom flötet ... beklagar ... )
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    kolla en onlinekalkylator. Du väljer med utgångspunkt från den gamla propellern. Om du har trebladig t.ex. 10x7 så ska du kanske ha 11x6 tvåbladig. Du ska inte ha högre effekt en originalpropellern, då går något sönder.
    Ett bra tips är att väga motorn, och leta upp en annan motor med ungefär samma vikt, alla 140grams motorer tål t.ex. cirka 500W. Sen är några lågvarviga och ska ha stor propeller, andra är högvarviga och ska ha liten propeller.

    Mycket drag liten fart betyder stor propeller med liten stigning. Till slowflyer t.ex. 11x4,7

    En kalkylator:http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp
    fredrik

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Din propp är 10x6 trebladig, du kan använda 11x5.5 eller 11x6 tvåbladig t.ex. APC-E eller en fällbara aeronaut cam.

    originalpropeller
    http://www.sloughrc.com/default.asp?...00-010-220-080

    propeller
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=138
    http://www.der-schweighofer.at/artik...-carbon_11x6_2

    tråd på rcgroups om ditt plan http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1437988
    fredrik

  8. #8
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Wow, coolt!! Det där ska jag beställa på en gång!

    Vad är fördelar/nackdelar med en fällbar propeller? Är det om man landa utan landställ?

    Jag antar att jag oxå måste beställa en special grej, för att fästa den vid motorn.

    Tuuusen tack för hjälpen!!
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  9. #9
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Sådär, nu ligger den gröna propellern från RC-flights på posten. Ska bli intressant å se skillnaden mot gamla!!
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    APC kan behöva balanseras innan användning bara.
    fredrik

  11. #11

  12. #12

  13. #13
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Aj, jäklar, då ska jag ta och mejla rcflights och hoppas på att dom inte hunnit skicka grejer. Dom borde väl ha balanseringsutrustning.

    Tack får påpekandet !!!
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  14. #14

    Standard

    Fast jag har aldrig behövt balansera APCpropellrar inte ens dom som HK säljer. Brotscha upp till rätt diameter med tre/fyrkantig fil istället för borr och det blir perfa.
    http://www.biltema.se/ProductImages/...e/19-996_l.jpg

  15. #15
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ok, det ska jag se till att göra!!

    Åhhh, nu har jag abstinens att flyga igen... Men det känns faktiskt riktigt skoj att mecka lite med modellen. Sånt är ju nästan lika skoj, som själva flygandet.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  16. #16
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Jag hörde med http://www.mft.nu/ och dom har inte haft några problem med andra st-Models kärror. Det var nog bara min, där dom glömt dra in skruvarna i motorn.

    Jaja, bara att bita i den sura pungen. När man köper via internet har man egentligen rätt stor fördel som konsument, eftersom de första 6 mån är företaget som måste bevisa att det var handhavandefel som orsakade felet och inte konsumenten som måste bevisa att felet var där från början. Men ... äh ... skit samma, det hör som sagt till sporten. Nu ska jag iväg å köpa lite trälim å skruv !!
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  17. #17
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ok, för er som ska köpa en FW190. Ett tips är ju att byta till längre träskruvar redan från början:

    Motorfästet lossnade alltså och originalskruvarna drog bara in ca 1,5mm i första (av tre) laminatskivor:


    Bytte till dessa längre träskruvar som drar igenom alla tre laminatskivor:


    Och skruvade sedan, samt limmade fast med Polyuretan


    Nu väntar jag bara på ny propeller, så ska kärran upp igen !!
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg
    Fast jag har aldrig behövt balansera APCpropellrar inte ens dom som HK säljer. Brotscha upp till rätt diameter med tre/fyrkantig fil istället för borr och det blir perfa.
    http://www.biltema.se/ProductImages/...e/19-996_l.jpg
    Samtliga är det obalans i. I t.ex. min Acromaster struntade jag i balanseringen av en 12x6 APC-E propeller som skakade sönder plasten i fronten i stället. Balansera varje propeller.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Samtliga är det obalans i. I t.ex. min Acromaster struntade jag i balanseringen av en 12x6 APC-E propeller som skakade sönder plasten i fronten i stället. Balansera varje propeller.
    mvh //Fredrik
    Det vet ju alla att Multiplex Acromaster bara är skit, Fredrik Nä skämtåsido visst är det rätt och viktigt att balansera så att det går skakochdurrfritt samt att propellern spårar (alltså att den inte skevar) genom hela varvtalsregistret speciellt i epo/friggomodeller där motorspantet sitter inlimmat. Viktigt att brotscha rakt och rensa bort grader som annars kan få proppen att dras snett. Sen finns det ju måndagsex. Har själv fått såna som är omöjliga att brotscha rätt(ja så säger jag fast jag egentligen är närsynt och bär glasögon Då MÅSTE man balansera. Jag kastar dom istället..
    vh/R
    Senast redigerat av multipass den 2014-01-12 klockan 15:27.

  20. #20
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Jah, jag har beställt en balansmojäng oxå. Lika bra att ha. Tror nog jag kommer att hålla på med detta till jag blir pensionär. Så jag hinner nog paja en och annan propeller... :-)
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •