Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Rädda roder - hur fästa?

  1. #1

    Standard Rädda roder - hur fästa?

    Hej, hallå!

    Jag har i dagarna knåpat ihop El-Lajban, och idag klätt det. Nu när jag skulle fästa roderna med tejp så inser jag till min förfäran att jag gjort en tabbe: jag har inte fasat av kanterna till något av roderna vilket gör att det inte går att tejpa (mig veterligen) på något vettigt sätt. Se bild så ser ni hur fina räta kanter jag fått till... Roder och stabilisator är 3 mm balsaflak.

    Vad göra? Jag har sökt lite på nätet, och det enda lösningen (tror jag) jag hittat som kan fungera är att köpa s.k. mylar eller CA-gångjärn och skära försiktigt in i respektive del. Tror ni det kommer att fungera? Finns det något alternativ? Hjälp!? :-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WP_000036.jpg 
Visningar:	220 
Storlek:	64,5 KB 
Id:	30754
    Senast redigerat av dap den 2012-07-30 klockan 00:28. Anledning: Stavfel

  2. #2

    Standard

    Hej "dap" hur många milimeter tjockt är rodret?

  3. #3

    Standard

    Båda är av 3 mm balsaflak. Klädsel är vanlig Oracover.

  4. #4

    Standard

    Ok om du tar mylar gångjärn eller plast med pianotråd och limmar dit! Du sparar ca 2 - max 3mm glipa i rodret med extra kontroll och mätning under limning så det blir lika över hlea rodret. (rita upp två linjer på ett papper eller liknande) sen limmar du dit de och efter det kan du använda tejp för att öka roder verkan.

    Det bör kunna funka enligt min teori

  5. #5

    Standard

    Gångjärnen jag tänker på ser ut såhär: http://bit.ly/Q23Ggh (Kavans hemsida)

  6. #6

    Standard

    OK, låter lovande. Fast jag är inte riktigt med på vad du menar med plast med pianotråd?

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dap Visa inlägg
    Gångjärnen jag tänker på ser ut såhär: http://bit.ly/Q23Ggh (Kavans hemsida)
    Ska funka! Har du en glipa på 1,5mm bör det också gå rent geometriskt om jag inte är ute och cyklar

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dap Visa inlägg
    OK, låter lovande. Fast jag är inte riktigt med på vad du menar med plast med pianotråd?

    Finns gångjärn där det är två "plast" bitar med en piano tråd mellan som bildar ett gångjärn. Användes mycket förut men inte allt för ofta nu kanske!

  9. #9

    Standard

    Aha, "vanliga" gångjärn alltså.

    OK, tack för snabb respons! Jag ska lägga en beställning bums! :-)

  10. #10

    Standard

    Här är en liten bild!

    Var noga med att gångjärnen hamnar i mitten bara!

  11. #11

    Standard

    Har gjort en skiss! Om du mailar mig på vanlig e post kan jag skicka den då det inte funkar att ladda upp den här!

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du behöver inte fasa av rodren på båda sidorna utan fasa t ex höjdrodret på undersidan. Sen kan du endera klä över "fasningen" med en stripp film eller bara tejpa över fasningen. Sen sätter du ihop rodren med tejp på den sida där du INTE fasat. Vill du förstärka med tejp även på andra sidan så vrid ut rodret lite mera än maximala utslag på sidan du INTE fasat och sen kan du tejpa även den andra sidan. Låter nog svårare än det egentligen är. För att skapa fasningen kan du endera skära med en vass kniv eller hyvla med en balsahyvel.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du får en springa på 1-2mm så bör du tejpa över den med packtejp eller vanlig genomskinlig hushållstejp, för då tar rodren bättre. McRegors tips om hur man gör fungerar utmärkt.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Fasa av kanter på roder
    Av freak174 i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 18:05
  2. limma roder..
    Av kenneth67 i forum Bensinmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 00:29
  3. Hur fäster ni era roder på depronisar?
    Av Krille i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 12:08
  4. Löstagbart roder
    Av Vismund i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 13:19
  5. Roder, vilket håll är rätt?
    Av Hamilton i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 21:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •