Finns det någon som kan förklara hur ett servos elektronik fungerar?
Jag har varit med om något märkligt...
Jag installerade 2st flaps servo i en vinge. Sedan drog jag klart alla kablar fram till mottagaren. Jag använde mig av y kabel till båda servona, lödde fast det ena servot och skulle test köra det men en servotestare. Då blev det kortslutning i kablarna så det blixtra till på andra sidan för jag inte lött dem ännu. Vet inte vilka kablar som kortslöts om alla 3st, plus, minus och signal blev kortslutna. Men jag skiljde kablarna åt och test körde igen och servot funkade. Sedan lödde jag fast andra servot också. Allt funkade jättefint båda servona sen grejade jag vidare. Några timmar senare skulle jag testköra alla funktioner med en servotestare igen. Allt gick fint sen kom jag till flaps servona och testade dem. De gick bra till en början men sedan märkte jag att de gick trögare och trögare, tillslut slutade BÅDA servona att funka? Jag lödde bort båda och anslut var och en för sig till en servotestare, Men det verkar som båda har gått sönder. Hur kan det bli så? Kortslutning i ena servot och sedan smittar det över sig till det andra också och går sönder. Hur i helskotta funkar elektroniken i dem? De är rätt dyra servon också. Det är Hitecs HS65HB som kostar cirka 200kr styck. Tack på förhand för ett klokt svar.. Vänliga hälsningar Jens Gustavsson