Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Skillnad i cellspänning i ett LiPO-paket

  1. #1

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Skillnad i cellspänning i ett LiPO-paket

    Jag plockade fram mina grejor och visserligen har de legat. En av ackarna var ganska trött på motorn men eftersom jag bara tittade på watttmetern och konstaterade att spänningen låg över 9 volt så provkörde jag men fick ändå inte ut någon nämnvärd effekt ur motorn. Stoppade in acken i laddaren och konstaterade att en av cellerna låg vid 2V samtidigt som de andra två cellerna låg på 3.5V+.

    Ingen nämnvärd svullnad, kanske något lite lätt fjädrande ungefär som att klisterlappen eller tejpen/krympslangen inte är riktigt fastsatt. så jag tog och balansladdade acken med 0.1A till fullt.

    Men nu till det märkliga. När jag har laddat ur acken genom min laddare så är det cellen som låg vid två volt som håller spänningen uppe vid urladdningens slut. De övriga två stannar på 2,7V - 2,8V när cellpaketet har stannat vid 9V och levererat sina 2600mAh.

    Dels känns det inte riktigt nyttigt men varför blir det så här, fortfarande inte någon svullanad som jag skulle reflektera över.

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Stoppa inte in annat än fullladdad lipo i planet då du kan lura fartreglagets cutof att tro att det är 2S paket. 2V vid vila i en cell => sopstationen. Vad betyder "håller spänningen uppe vid urladdningens slut"?.
    Du bör ladda till lagring mellan varje flygning.
    Har inte din laddare lagringsladdning så får du köpa ny laddare.
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Lugn och fin nu, jag skulle provköra en setup med ett "oladdat" LiPO och hade en voltmeter för ögonen. Så Cut Off i fartreglaget var inget jag behövde. Men är cellerna obalanserade så spelar det ju ingen roll om Cut Off på fartreglaget tror att den drar ner cellerna till 3V per styck och det är där jag inser att jag inte kan köra med den här acken.

    Det som jag tycker är märkligt är att när urladdningen bryter för 3V så ligger den cell låg sämst till fortfarande på nästan 3.7V men dom andra har gått ner sig till under 3V. Men jag tycker att den cell som lig under 2V i början skulle vara svullen och inte kunna hålla spänning men den gör ingetdera.


    Nu när jag laddar ur ännu en gång, jag har cyklat acken flera gånger och nu när jag laddat ur 1860mA så ligger varje cell på 3,69V så nu kan jag titta på hur dom sjunker i spänning.

    Och jo mina laddare har lagringsladdning men flytt till lägenhet och lite annat i livet har gjort att jag inte kunnat ta hand om ackarna på rätt sätt. Utomhus på balkongen är inte optimal elmiljö på vintern....

  4. #4

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hmmm, nu vid senaste urladdningen så dök cellspänningen ned till 2,98 - 2,99 - 2,99 V i paketet. Kör uppladdning till förvaring så får den ligga några dagar så kollar jag igen.

Liknande ämnen

  1. FPV paket.
    Av Krålle i forum FPV Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 17:09
  2. Färdiga FPV paket??
    Av Utmanaren2002 i forum FPV Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-30, 11:17
  3. Posten kom med ett paket...
    Av Ken1 i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-06, 19:36
  4. Ett Paket
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 09:36
  5. Kom ett stort paket i dag.....
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-11-01, 19:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •