Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: färsk pilot

  1. #1

    Standard färsk pilot

    Har nyligen skaffat en enklare RC kopter som inte var så dyr ca 600. Ej Micro modell. Kul leksak även för en vuxen Jättesvårt att flyga tycker jag, men man lär sig väl med tiden. Bäst går inomhus i en stor vindstilla jympa Hall.
    Vad händer om man kommer för långt bort från sändaren när man flyger utomhus? Drar den iväg okontrollerat och krashar någonstans?

  2. #2

    Standard

    Beror på vilken helikopter du har, men dom mer avancerade helikoptrarna eller dom med rikta system, dom tappar du kontakten med efter att du inte ser den längre, det som hänt mig är att den bara slutar svara på kontrollerna fast man kan ju ha failsafe etc

  3. #3

    Standard

    Hej.
    Jag vet faktiskt inte vad det är för märke, det kan knappast vara något avancerat, det är Biltemas dyraste modell för 600 kr Fyra kanaler. Nu var det vindstilla ute och jag gjorde ett test och flög den rakt upp i luften så mycket det gick. Då gick motorn ner i varv och koptern sjönk sakta tills den fick kontakt med min handkontroll igen. Då kanske den har något slags Failsafe system då som du skriver

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-...ikopter-45773/

    "Räckvidd: ca. 10 m."

    Låter som IR, de IR som jag tappat kontakten med har fortsatt med senaste kommando i ett par sekunder innan motorn stängs av.

    Testa genom att hovra lågt med lite sido-roder (vänster spak) och stäng av radion för att se vad som händer.

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Är det denna du menar http://www.biltema.se/Documents/manu...45-773_man.pdf så är det en "vanlig" radio, och räckvidden borde vara längre än dom stipulerade 10 metrarna.
    Färska batterier i sändaren, rikta INTE antennen mot helin utan 90 grader ut så du får så mycket antennyta som möjligt mot helin.
    Retroholic!

  6. #6

    Standard

    japp en sådan är det. Bara skräp i dina ögon förmodar jag men den duger att leka lite med för mig. En sån man kastar bort när den slutat fungera antar jag.
    Reservdelar verkar inte finnas att köpa mer än extra rotorblad och stabilisator och klammer. De pyttesmå skruvar som håller fast bladen borde ju finnas som reservdel tycker man, det är ju jättelätt att tappa bort dem om man skulle behöva byta bladen framöver.
    Som man ser på bilden sitter det nån slags klammer eller vad man skall kalla det som håller Stabilisatorn på plats utöver en pytteliten skruv. Det finns plats för en till sådan klammer på andra sidan, men det kanske inte behövs någon där? Med bara en klammer tippar Stabilisatorn över på sidan, men det kanske skall vara så?
    Senast redigerat av reppson den 2012-08-02 klockan 00:08.

  7. #7
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Får hoppas du blir taggad och köper en mer kompetent heli sen Det behöver inte bli dyrt heller. En usb radio för ett par hundra så kan du öva på datorn. Har du inget emot att vänta lite på varorna så kan www.hobbyking.com vara en bra start för att testa på. Finns massor i sverige med men det är skönt att inte behöva lägga ut så mycket i början. Utmanande och rolig hobby!
    - Zeitgeist -

  8. #8

    Standard

    Ja det får man se har redan börjat småledsna lite, det är ju främst en leksak för barn antar jag, men den där Teknik magasinet säljer med inbyggd videokamera verkar ju rätt kul

  9. #9

    Standard

    Den har redan pajjat hehe. Hörde en lättare smäll från den under flygning, sedan slutade den svara på kontrollerna och damp i backen, men gick inte sönder. Får väl en ny på garantin hoppas jag. Garantin skall täcka tekniska fel, men inte Krash skador dock.

Liknande ämnen

  1. Helt färsk quadflygare
    Av Quaddaren i forum Quad
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 11:36
  2. Pilot
    Av Danka i forum Skalamodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-03, 18:28
  3. Pilot-rc yak 73''
    Av anders e i forum Bensinmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 19:07
  4. The Pilot
    Av lowlooping i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 10:30
  5. Pilot?
    Av Rune E i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 10:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •