Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Köpa helikopter

  1. #1

    Standard Köpa helikopter

    Hej!
    Har blivit en riktig rc-flygfantast på sistone och flyger mest flyg. Men jag bor i stan så det skulle vara roligt att ha en liten helikopter att kunna leka med på gården istället för att behöva fara ut på flygfältet hela tiden. Har flugit lite coaxial och lite singelrotor-helikopter. Så är sugen på att skaffa en som inte är alltför stor och bara kan flygas på gården. Har tittat på nine eagles 125 och blade sr rtf. Vilken ska jag satsa på?

  2. #2

    Standard

    Själv använder jag Biltemas dyraste modell för 600 kr, den funkar bra för mig, men den går bara 10 min på en laddning, det är lite synd

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kan rekommendera två investeringar om du vill ge dig in på RC heli, det första är en simulator tex Phoenix (bra för heli) eller Real Flight (OK för heli och bra för flyg).

    Simulatorn kostar som en bra krash, och krascha kommer du att göra med en 6kanals collective pitch heli. Med simulatorn minskar du krascherna radikalt dock.

    Steg två är en trevlig 200 size helikopter av bra kvalitet och rimlig tillgång på reservdelar.

    Inköpspriset på en "riktig" helikopter är i princip obetydlig i förhållande till priset på reservdelarna som kommer gå åt.
    - Populär modell ger bra tillgång till reservdelar till OK priser
    - Bra mekanik ger mindre krascher pga mekaniska fel utan om det går ner så är det pga för lite simulator tid

    Ta hjälp av erfarna heli-mekare inför de första flygningarna för att hjälpa till och visa tricks om injustering av servo och rotor.


    Trevlig små-helis är tex Gaui Hurricane 200-255 och Align T-rex 250 (och koner tex HK 250).
    Båda är bra byggda och finns gott om lokalt med reservdelar samt internationellt billigt på tex HobbyKing.



    Då är det en fullvärdig 3D helikopter som inte har begränsningar på hur de kan flygas och krävs enormt mycket färdighet för att helikoptern skall sätta gränsen för att man växer ur dem

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Blade mcpx är en otroligt rolig maskin som man både kan krasha mycket och lära sig flyga riktig bra med.
    helt klart mitt tips om man vill ha en maskin som är som en stor men i liten skala.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Hobbykings microheli för 30 dollar är faktiskt trevlig. måste vara vindstilla dock
    - Zeitgeist -

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Kan rekommendera två investeringar om du vill ge dig in på RC heli, det första är en simulator tex Phoenix (bra för heli) eller Real Flight (OK för heli och bra för flyg).

    Simulatorn kostar som en bra krash, och krascha kommer du att göra med en 6kanals collective pitch heli. Med simulatorn minskar du krascherna radikalt dock.

    Steg två är en trevlig 200 size helikopter av bra kvalitet och rimlig tillgång på reservdelar.

    Inköpspriset på en "riktig" helikopter är i princip obetydlig i förhållande till priset på reservdelarna som kommer gå åt.
    - Populär modell ger bra tillgång till reservdelar till OK priser
    - Bra mekanik ger mindre krascher pga mekaniska fel utan om det går ner så är det pga för lite simulator tid

    Ta hjälp av erfarna heli-mekare inför de första flygningarna för att hjälpa till och visa tricks om injustering av servo och rotor.


    Trevlig små-helis är tex Gaui Hurricane 200-255 och Align T-rex 250 (och koner tex HK 250).
    Båda är bra byggda och finns gott om lokalt med reservdelar samt internationellt billigt på tex HobbyKing.



    Då är det en fullvärdig 3D helikopter som inte har begränsningar på hur de kan flygas och krävs enormt mycket färdighet för att helikoptern skall sätta gränsen för att man växer ur dem
    Antar att du inte flugit några av dessa maskiner? För inget man skulle rekommendera dom till en nybörjare isf...
    Skall du ha en avancerad helikopter så är 450 det minsta som fortfarande är nybörjarvänligt och det är knappt, några helikoptrar som är jätte bra är Eflight's modeller Blade SR, Blade 120 SR och Blade Msr. Alla dessa är singelrotor och kan flyga lika snabbt som en avancerad helikopter men är fortfarande snälla i hovringen

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DavidFlygare Visa inlägg
    Antar att du inte flugit några av dessa maskiner? För inget man skulle rekommendera dom till en nybörjare isf...
    Skall du ha en avancerad helikopter så är 450 det minsta som fortfarande är nybörjarvänligt och det är knappt, några helikoptrar som är jätte bra är Eflight's modeller Blade SR, Blade 120 SR och Blade Msr. Alla dessa är singelrotor och kan flyga lika snabbt som en avancerad helikopter men är fortfarande snälla i hovringen
    Började med Koaxial, växte ut den på en vecka, fortsatte med en slö KDS 450 och strax där efter skaffade jag en Gaui 250.

    Den är avancerad, Blade helisarna är som du säger snälla och trevliga, men en fråga hur snabbt man växer ur dem. Därav att börja med en bra simulator och en "riktig" heli.

    Blade är bra förslag, det är bara två olika vägar att gå

  8. #8

    Standard

    Det är nog olika för alla, jag började med en 450 6kanal och en Phoenix simulator, kunde iallafall hovra den fint efter bara några timmars träning men har en kompis som knappt kan köra sin efter många många timmar...

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Frågan var ju vilken som var bra att "leka på gården" med - inne i stan. En 450-heli är nog i de sammanhangen ändå rätt stor och inte minst farlig för främst omgivningen. Så nåt mindre/lättare är säkert ett lämpligare val i detta fall - kanske nån av de lite mindre Blade-modellerna.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Standard

    Tack för alla svar. Jag har kikat runt lite till och en blade mcp verkar spännande och till ett rimligt pris tycker jag. Eller en sr 120 men lutar mest åt en mcp som sagt. Vad tycker ni allihop?

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Utan mcpxen hade jag inte flugit som jag gör idag. kvick maskin men man lär sig otroligt mycket och det är sällan något som går sönder på den. den flyger väldigt likt en stor maskin.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande ämnen

  1. TSA helikopter
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 15:34
  2. FPV och en helikopter kolla här
    Av Nexus i forum FPV Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 15:48
  3. helikopter
    Av wesse i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 20:00
  4. FPV Helikopter och rc-bil
    Av Impulze i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 22:44
  5. Helikopter !!!
    Av Nexus i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •