Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ny inköpt T6J, sändar ack, vilket..?

  1. #1

    Standard Ny inköpt T6J, sändar ack, vilket..?

    Efter letat runt lite till slut så blev det en Futaba T6J pga pris, och jag kommer alldrig att använda 234 miljoner kanaler..!

    Men nu till en liten fråga.
    Sändaren "kräver" 6 volt dvs 4 st AA Batt. Alt 5 cells ack (vilket inte finns i så höga mah)

    Men vad händer om jag stoppar i ett 2 cells LiPo? Låter det poff å luktar brännt? .

    Vet att det finn nya Life som ligger på 6,6 v men då måste man ju även införskaffa
    en ny laddare och har ju redan aen lipoladd som ligger å dammar..

    Tacksam för tips ifrån er proffs

  2. #2

    Standard

    Spänningsvarningen är låst så du bara kan välja 4 eller 5 celler. Jag har gjort som med äldre radios som konverterats till LiPo - tre likriktardioder i serie mellan ack o radio så stämmer batterivarningen om den ställts på 5cells Ni-pack.

    http://www.kjell.com/sortiment/el/el...400v-3a-p90034

    på sladdstump med futabakontakt in i radion och JST i andra så har jag kunnat köra med "inneackar" 2S460 om nöden krävt; har också ett 1600mAh som passar. Men glömmer man stänga av radion så hjälper förstås inte att nån batterivarning piper...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan du köra på 4 st vanliga NiMh-ackar (av typen Eneloop eller motsvarande) så gör det. Den radion är ju en i segmentet nybörjarradio så om du också är nybörjare tycker jag inte du skall börja RC-banan med att experimentera med strömförsörjningen i sändaren. Dessutom behöver man inte mängder av kapacitet i acken - det går ju istället att ladda lite oftare. Måste man använda ett 5S NiMh så finns ju sådana att köpa som passar sändaren - t ex här - http://www.inwoodmodels.com/product_...oducts_id=4439
    Måste dock tillstå att strömförsörjningslösningen kanske inte var så genomtänkt på denna utpräglade nybörjarsändare.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jag kör uppladdningsbara NiMh i min av den nya typen med låg självurladdning (GP ReCyko+). Den drar väldigt lite ström så det är sällan som man behöver ladda dem.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Eneloop eller RecyKo NiMh batterier skulle jag välja om jag hade en Futaba T6J.

    Eneloop (de vita, 2000 mAh) finns att köpa t ex hos:

    Kjell & Co
    http://www.kjell.com/sortiment/el/ba...eneloop-p32431


    ReCyko (med laddare):
    http://www.kjell.com/sortiment/el/ba...-recyko-p42319



    Din sändare drar 120 mA så ett 2000 mAh batteri räcker då ca 16 timmar (2000 / 120).

    /Bo

  6. #6

    Thumbs up

    Tack för alla tips..

    Några snabba svar...

    Nybörjare...check.!

    Funderade över ur mycket man hinner "spaka" på en dag å 13 tim (1600/120) räcker mer än väl för mig..

    Mitt val av ack blev :
    http://www.sodersrchobby.se/product....pid=V16005AFSF

    Det var även hos dem som jag köpte radion... Mycket bra service hos dem denna gång

    Jag tyckte att det var smidigare att åka dit å köpa över disk istället för att vänta ett par dagar på grejerna, samt att jag faktiskt hellre handlar på hemma plan å sponsrar mina landsmän.


    Sen får man tycka att jag har valt en "snål" radio men den duger tillräckligt för mig...
    Planen som ska flygas är ju 20 - 30 år gamla..

    Sista som ska lösas innan första flygningen är att fintjustera motorerna lite då dem inte vill gå riktigt 100

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsjimm Visa inlägg
    ...Sen får man tycka att jag har valt en "snål" radio men den duger tillräckligt för mig...
    ...
    Va bra att du fick tag på lämplig ack. Glöm inte bort att ställa om spänningsvarningen till 5.0 Volt. Det gör du genom att samtidigt hålla in MODE & END.

    Det är ingen snål radio, dock med ett bra pris. Dessutom har den vettigt pris på mottagare. Jag har 3 med full räckvidd & 2 inomhusmottagare till min.

  8. #8

    Standard

    Redan ställt om... Enda sak jag läst instruktions boken til någonsin

Liknande ämnen

  1. Vilket lim?
    Av Timtimtim i forum Elmodeller
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2012-12-26, 23:56
  2. Kyosho Gee Bee Z Inköpt
    Av KenPro i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 19:44
  3. Inköpt i Falköping
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 21:28
  4. Vilket plan
    Av Subaru i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 17:13
  5. Vilket lim?
    Av Heda i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •