Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Svullen Ack

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Svullen Ack

    Hej har en LiPo-ack som börjar bli alltmer svullen i plastomslaget, somom det bildats gas innanför. Det är mjukt och går att klämma ihop till nomal tjocklek. En 2200 mAh, 20 C Mega Power. Har en gång fått det av en kompis o vet inte nåt om kvalitet eller annat. Är det farligt att avnända det? Har nu beställt säkerhetspåsar, efter att ha läst om villan som brann...
    /Lars

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    LiPo sväller för att det är något fel på det. Jag brukar kassera LiPo som sväller. Lägg över natten i saltvatten i en hink utomhus, lägg nästa dag i batteriholken.
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Lite svullnad kan gå bra men det faktum att LiPo batteriet svällt indikerar att det troligen är på uttförsbacken med det och man bör vara observant på det och inte räkna med att det håller så värst mycket längre. Kom bara ihåg att bästa sättet att undvika svullna accar är att inte drar ur det helt utan ha ca 20% (med absolut minimum 10%) kvar i accen efter flygning. Hård körning (mycket fullgas) kan nog leda till svullna accar och försämra livslängden på en LiPo men hur mycket har jag ingen aning om. Och en bra sak till är att förvaringsladda (storage) LiPo acc när den inte används - man laddar då så ca 60% av kapacitetet är kvar i accen och sen kan man lägga undan det på förvaring i t ex LiPo förvaringsfodral, säkerhetsbox, lerkärl eller liknande säker förvaring. LiPo skall inte ligga urladdeade eller fulladdade vid längre förvaring men i avvaktan på flygning kan de ligga fulladdade några dar kanske en vecka men längre än så bör man storage ladda. Många laddare har storage mode som underlättar detta.
    Livslängden på LiPo är svårt att veta men "billigare" Kinaaccar kan man knappast räkna med håller lika länge som dyrare "märkesaccar". Även dyrare LiPoaccar kan svälla, speciellt om de misshandlas, så kanske en kombination av lite mer kvalitetsacc och bra skötsel så kan man kanske undvika svullna accar.

    /Bo

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Är det så som jag upplever den här acken, att det sväller som ett gastryck i en tät plastkapsling. En fjädrande svllning, inte fast. - som man menar med svullna ackar, alltså?
    /Lars

  5. #5
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    What, kan man flyga tills man ha 20% (minimum 10%) kvar i accen? Åååååhhhh, jag som har begränsat mina flygningar tills jag har 60% kvar i accen.

    Man har myyyycket att lära... lol...
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  6. #6

    Standard

    Jag har ett gäng LiPo-ackar och de som sväller är DesirePower, Turnigy (ej Nano Tech). Det känns som gas. Ingen av dem är välanvänd. Desire-ackarna har inte ens 20 laddningar. Turnigys några fler bara.

    Så det där du "lekman" säger, det där med fjädrande och fast svullnad... är det så?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Nanotec är annars kända för att svälla, fick bevittna en 6cells acc svälla till en ballong vid första flighten.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    What, kan man flyga tills man ha 20% (minimum 10%) kvar i accen? Åååååhhhh, jag som har begränsat mina flygningar tills jag har 60% kvar i accen.

    Man har myyyycket att lära... lol...
    Japp, ca 20% av kapaciteten bör man ha kvar i en LiPo acc efter en flygning men helst inte dra ur det mer än så (ner mot 10% nån enstaka gång kan gå bra t ex det säger Hyperion, en av många LiPo fabrikat).

    Då kan du se fram emot mycket längre flygtider!

    /Bo

  9. #9

    Standard

    Jag har desire power 4st 6s2660 mah som är ett par år och laddats med 1-5c inga problem har även 4st 6s35c som är nyare lika med dom ,, funkar klockrent ,sen har jag lite hobbycity men dom är det sämre kvalitet på eller ojämn är väl rätt ord

  10. #10

    Standard

    Sen är det väl det där med att man ska ladda lipos försiktigt i början, typ max 0,5C några ggr o sen öka. Vilket jag har glömt göra med mina Desire-ackar... uhm...

    Men hur som... så man behöver inte oroa sig om ackarna är lite gas-fjädrande-runda? Men om de är fast svullna, så ska man passa sig?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    En i min flygklubb fick precis huset uppbränt när han laddade en ack. Så tragiskt, så tragiskt. Nu är jag supernoga när jag laddar, och har inget brännbart i närheten osv. Men hur är det egentligen när man förvarar batterier, kan dom även ta eld då?
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    En i min flygklubb fick precis huset uppbränt när han laddade en ack. Så tragiskt, så tragiskt. Nu är jag supernoga när jag laddar, och har inget brännbart i närheten osv. Men hur är det egentligen när man förvarar batterier, kan dom även ta eld då?
    Jajamensan de svullna, felladdade eller krashade kan ta eld, inte de andra.
    fredrik

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Svullna, Jag förmodar att min ack som är som om det vore gas i den, det är en svullen ack? Inte att det krävs att hårdvaran innanför (litium.. polymerer?) har svällt upp?
    Hursom dels har jag ju den acken kvar o av nån anledning har jag ju ett antal ackar som varit med om en o annan krasch. Hoppas att de beställda säkerhetspåsarna kommer snart.

    /Lars

  14. #14
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jajamensan de svullna, felladdade eller krashade kan ta eld, inte de andra.
    Så är det säkert, men jag håller med vår ordf: "Vi har länge betraktat LiPo-cellerna som säkra efter den första generationens batterier, som till och med kunde explodera. Det finns anledning att tänka om." Bättre att ta det säkra före det osäkra. Ska skaffa mig laddpåse och se till att jag inte har något brännbart i närheten av där jag förvarar mina batterier. Var det nu ska bli. I vapenskåpet kanske?
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag skulle säga att alla kan börja brinna, stötar under transporter eller fabrikationsfel skulle mycket väl kunna orsaka brand.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •