Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Effektiv ljuddämpning Magnum GP40 och OS FP40

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Effektiv ljuddämpning Magnum GP40 och OS FP40

    Jag hittade ett restlager med 14 liter metanolbränsle med nitro och syntetolja så nu djäklar skall det flygas Men för att inte retas allt för mycket så börjar jag fundera på den brickan som OS hade i sina ljuddämpare. Funkade den bra? Jag tänkte eftersom det är Nitro i soppan så borde man kunna tåla lite mer mottryck för att få ned ljudet. Det är ju ingen avancerad flygning jag är ute efter mest lukten och ljudet fast ljudet kunde få vara lite mindre ljudligt.

    Någon som sitter på en ritning på en bra konstruktion att få ned ljudet utan att kväva motorn?

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Avgasslang av silicon efter ljuddämparen sänker ljudet. Lika så gummiupphängning någonstans framme vid brandväggen så att planet skakar lite mindre.
    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=1962
    fredrik

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Eller så köper du en j'en custom exhaust med extrabaffel. En tvåtaktare blir starkare av (rätt) mottryck i avgasporten så dämpare är bättre än ingen dämpare.

    http://www.justengines.co.uk/acatalo...t_Systems.html

    Tänk på att siliconslangen på modellhobby i mitt förra inlägg finns i två dimensioner. Jag tror den minsta ska vara till Magnum GP.
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Avgas böj i silicon finns på hobbex för 25 spänn 10mm å 8 mm

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Att koppla på en slang gör att ljudet dämpas men...ser jävligt fult ut med en lång slang efter motorn. Ju längre slang du har desto mer mottryck , vilket innebär att motorn går varmare (svårt att bli av med avgaserna).
    Bästa sättet att både få ner avgasljudet och samtidigt bibehålla motoreffekten är att göra ljuddämparen så stor som möjligt.
    Bilden nedan: MVVS ståldämpare + mousse flaska i aluminium= Väldigt tyst!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_GEE BEE R-2 motor och ljuddämpare snett underifrån framifrån.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	57,5 KB 
Id:	31160  

  6. #6

    Standard

    Djuddämpningen beror till största del på att man jämnar ut tryckvågorna från motorn och därför fungera t. ex en stor ljuddämpare bra. Men ännu bättre är om avgaserna får passera genom ömsom mindre och ömsom större kamrar. På en billjuddämpare t. ex går det ju i regel två rör genom dämparen med en mängd små hål i. Avgaserna går in genom ena röret och ut genom det andra eller så passerar de bara rakt igenom ett rör med en massa små hål i, men det blir inte lika effektivt.

    Den som någon gång tappat sista rörbiten bakom ljuddämparen på bilen vet hur stor betydelse den har. Så en extra liten slangstump, behöver inte vara lång, på ljuddämparen gör en hel del. Fördelen med en vinklad modell är att man kan skicka iväg avgaserna från modellen för att slippa en del kladd. Nu finns väl den möjligheten på själva ljuddämparen på nyare motorer.

    Men bra ljuddämpningen och hög effekt är väl för det mesta en motsättning. Men för den som inte behöver all effekt i motorn finns det en del att göra. Jag lödde ihop en ljuddämpare enligt principen ovan och hade även gummiupphängd motor till en Cub. Motorn var i .40 storlek och den gick förhållandevis tyst. Men även gummiupphängningen själ en del effekt. Gissar att Jaka inte har det på sina pylonmodeller

    /Mats

  7. #7

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    215
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Tänk på att insugnings ljudet är stort med, prova med ett filter på förgasaren.

    Mvh Thomas

Liknande ämnen

  1. Weston Magnum R
    Av Arrow 60 i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 12:03
  2. Weston Magnum-R
    Av DrHanke i forum Byggdagboken
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 13:01
  3. ASP.46 VS MAGNUM.46....
    Av ssn i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 21:30
  4. Magnum 4-taktare?
    Av sundqvistjohan i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 10:34
  5. Magnum/ASP/SY/SC
    Av Magnus i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 15:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •