Reklam

 
Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 123

Ämne: open9x - Trevlig firmware minsann!

  1. #21

    Standard

    Hade fan missat att löda VCC:n på rätt plats, borde ha ätit innan.. hade lödat fast den på ytan mellan GND och VCC så det förklarar ju varför den inte startar, frågan är nu om det går att laga eller är det bara att slänga? kanske är det atmega chippet som är kasst. hur löste du det när du fick samma problem?

  2. #22

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Får du inte ihop den får du gärna skänka resterna till mig... =)

  3. #23
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Som du själv säkert inser så är vcc precis den ledare du INTE vill löda fast på fel ställe :-( Risken finns att du stekt något på kortet.
    Men prova att löda in ledarna rätt och flasha minst två gånger innan du ger upp. Ibland har man tur. Rätt ofta faktiskt.

  4. #24
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Som svar på frågan vad jag gjorde, så gjorde jag som jag föreslog ovan: Lödde fast ledarna på rätt ställe och flashade. Första försöket gick inte men sedan gick det bra.
    Har aldrig haft något problem med sändaren efter det.

  5. #25

    Standard

    Har nog testat 5 gånger nu och det flashades felfritt alla gånger men fortfarande samma problem, något annat jag kan testa?

  6. #26
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Vid flashningen skrivs programmet ned och läses sedan upp igen från processorn. Om du får meddelanden om att allt går bra så bör processorn alltså vara vid liv och ha blivit programmerad. Och det är ju goda nyheter.

    Nästa steg är att koppla bort alla moddar, dvs backlight, programerare, etc och försöka boota i det läget.
    Om inte heller detta lyckas så är det dags att börja oroa sig.

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Vid flashningen skrivs programmet ned och läses sedan upp igen från processorn. Om du får meddelanden om att allt går bra så bör processorn alltså vara vid liv och ha blivit programmerad. Och det är ju goda nyheter.

    Nästa steg är att koppla bort alla moddar, dvs backlight, programerare, etc och försöka boota i det läget.
    Om inte heller detta lyckas så är det dags att börja oroa sig.
    Testade utan backligt samt programerrare, den startar men sen händer det inte mycket mer

  8. #28
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Hur ser du att den startar? Händer det något på skärmen?

  9. #29

    Standard

    Det är bara backlight och frsky modulen som får ström sen är det inget mer så den startar väl inte egentligen hehe.. antar att det är kört

  10. #30
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Ja, det börjar kanske luta åt det...
    Trist :-(

  11. #31

    Standard

    Det är inte något motstånd som sitter precis bredvid där eller vad tror du? vad jag kan se så är inget bränt iallfall.. jag hade lödat den där jag markerat med svart. http://i.imgur.com/AgWW6.jpg

    har någon en 9x över så köper jag den
    Senast redigerat av Timtimtim den 2012-08-14 klockan 00:54.

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    .. antar att det är kört
    Hej,
    En lösning är ju att köpa en radio som fungerar utan att man måste göra ingrepp...
    Visst kan man se detta med radio som nåt kul att labba med men min personliga åsikt är att man kanske inte skall flyga med sådant man labbat med - i alla fall inte i närheten av andra människor. I detta fall uppstod ju felet omgående men det kan ju lika gärna hända nåt när man är i luften - allt beror ju bl a på hur duktig den enskilde "laboranten" är att bl a löda på mönsterkort.
    Men det är bara mina egna personliga reflektioner efter ett långt RC-liv (över 40 år - tänk vad tiden går) utan minsta problem med någon av mina "färdigbyggda" sändare.
    Mycket kan man labba med men länken mellan mig som flygare och flygmaskinen är ju trots allt rätt central så man måste i vart fall vara väldigt kunnig innan man börjar modifiera dessa komponenter anser jag personligen.
    Hälsningar
    Roger

  13. #33

    Standard

    Jag håller med McRegor faktiskt....
    Man tar en undermålig produkt som man sedan uppdaterar, moddar och bygger om för att sedan använda för att kontrollera sina flygande farkoster.
    Det är ju inte så att en riktigt radio av välkänt märke är dyr ens.

    Kan någon förklara varför en del lägger ner så mycket energi på dessa budgetradios ?
    Senast redigerat av Bonanza den 2012-08-14 klockan 21:16. Anledning: trampade på ömma tår

  14. #34
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det stämmer att man måste vara försiktig och göra rätt när man arbetar med elektronik. Om man gör fel så riskerar man att krascher.

    Å andra sidan gäller ju exakt samma sak för allting som har med modellflyg att göra. Faktum är att en massa människor ger sig till att exempelvis modifiera och till och med bygga flygplan utan att vare sig kunna genomföra hållfasthetsberäkningar eller ens ha avlagt civilingenjörsexamen. Man skulle ju kunna hävda att detta är helt fel och att alla måste köpa helt färdigbyggda plan från fabrik. Och visst skulle väl det leda till färre haverier.

    Men det vore rätt trist.

  15. #35
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Det är inte något motstånd som sitter precis bredvid där eller vad tror du? vad jag kan se så är inget bränt iallfall.. jag hade lödat den där jag markerat med svart.
    Det verkar ju mycket riktigt som att du kortslutit jord med vcc. Det är svårt att veta vad detta lett till. Om du programmerade utan att ha radion påslagen, dvs fick ström genom programmeraren, så borde det inte ha haft någon effekt alls. Men det är svårt att veta.

    På bilden är en av ledarna infödda på ett motstånd. Detta var nödvändigt på de så kallade v1-korten. De flesta radios, speciellt de nyare, har istället v2-kort. På dessa skall ledaren lösas in på lödpunkten ovanför motståndet. Men det visste du väl redan.

  16. #36

    Standard

    Jag hade radion avstängd, delvis utan batteri hela tiden och har bara fått ström från programmeraren. men tror du det kan vara något fel på något av de inringade? kanske kan byta och testa? någon föreslog att jag skulle byta atmega kortet, vad är det för kort samt motstånd jag behöver byta`?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	03.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	130,5 KB 
Id:	31135

  17. #37

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bonanza Visa inlägg

    Kan någon förklara varför en del lägger ner så mycket energi på dessa skräpradios ?
    Jag kan förklara när du förklarar varför "en del" lägger ner så mycket energi på att klanka ner på andras val av grejor ? Förstår inte vad ni är ute efter ? Köp vad fan du vill så köper vi vad vi vill.

  18. #38
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Atmega är själva processorn. Den stora kretsen som är inringad. Chansen är tyvärr stor att det är denna krets som gått sönder i och med att det inte finns så mycket annat på kretskortet. Man behöver specialutrustning för att byta processorn. Omöjligt är det inte, men absolut svårt.
    Naturligtvis kan du försöka byta motstånd nära punkten för kortslutningen, men det blir lite som att famla i mörkret om du inte vet vad du skall mäta på.

  19. #39
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Ett alternativ till att slänga sändaren är att köpa ett uppgraderingskort och ersätta det trasiga processorkortet. De säljs via ersky9x.net.
    Men uppgraderingskorten är dyra. 95$ har jag för mig. Som en liten tröst har ersättningskorten betydligt fler funktioner och bättre prestanda. Man behöver inte löda någinting, bara trycka in kontakterna.

  20. #40

    Standard

    Har en kompis som jobbar med detta, tänkte han kunde byta det, vet du var man köper ett atmega chip?

Liknande ämnen

  1. Spektrum DX8 3.0 *Ny firmware*
    Av henke2 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 19:09
  2. DJI Naza Assistant 2.02 + ny firmware v3.00
    Av remsan i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 09:19
  3. Turnigy 9x och open9x
    Av bosv i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 16:01
  4. MK firmware 0.86 fundering...
    Av Impulze i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-12, 21:51
  5. Tricopter firmware
    Av hurpderp i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 08:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •