Reklam

 
Sidan 6 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 123

Ämne: open9x - Trevlig firmware minsann!

  1. #101

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    När du har lekt runt lite i menyerna så kommer det klarna :-) I open9x och er9x så sköts det mesta av mixar. Håll in - och bläddra till 5/10, så ser du vad kanalerna går till

  2. #102

    Standard

    Hej, en grundmixer kan se ut så här:
    CH01 +100%Rud
    CH02 +100%Ele
    CH03 +100%Thr
    CH04 +100%Ail

    Detta innebär att kanal 1 får 100% av Sidroderspakens utslag, osv.


    Du kan sen lätt utöka programmet genom att lägga till input till kanalen, tex:
    CH03_+100%Thr
    _____+100%Ail
    Denna mixer (som saknar vett och sans) gör att kanal 3 får ett utslag som motsvarar summan av skevroder och Trottel.

    Genom att lägga till många rader på varje servo kan du skapa de funktioner som finns i vanliga computersändare, typ butterfly.
    /Johan

  3. #103
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Annat exempel på mix, en flaperonmix till min Bixler.
    CH1 100% AIL
    ___ + 50% P3 ELE
    CH2 100% ELE
    CH3 100% THR
    CH4 100% RUD
    CH5 100% AIL
    ___ + -50% P3 ELE
    CH6
    CH7 100% P1 !AIL
    CH8 100% P2 !AIL

    Det betyder att skevroder (aileron) sitter den ena på kanal1 och den andra på kanal5. De är beroende av P3 (potentiometer nr3) som anger hur stor utslaget av flappsen skall vara samt att brytaren bredvid P3 (som är märkt ELE D/R på sändaren) stänger av och sätter på flapp funktionen.

    Vidare har jag kopplat in pan/tilt på kanal 7 och 8 och dessa styrs av P1 samt P2 (fridpottara på ovansidan av radion), samt att jag kan stänga av fridfunktionen med AIL D/R brytaren. Att det är ett "!" innan "AIL" innebär att knappen är reverserad, så när knappen är uppåt kan man vrida kameran, men om man drar ner knappen (normalt sätter på en funktion) så ställs servona och kameran i neutralläge och ignorerar informationen från pottarna.

    Vidare har jag under kanal 1 P3 mixen satt [Warning 1] vilket gör att radion piper lite då och då om flappsen är aktiverade, bra reminder när man är högt.

    Kan även rekommendera att sätta en killswitch på Throttle,
    CH3 s GEA -125
    Vilket betyder att om gearswitch (jag är van att ha Throttle Hold på samma position som den som är märkt GEAR) är aktiverad, dvs neråt kommer kanal 3 att få ett värde på -125 oavsett var throttlespaken står i för läge.

    Skitkul att proggramera denna när man börjar komma igång

  4. #104

    Standard

    Hejsan

    Nu har jag iaf fått till 4kanaler att röra sig som jag vill i naza programmet Alltid en början.
    Nu vill jag få till 3 pos switchen på kanal 5 tex. (den som det står Aux 3 F.Mode på) för att styra mina 3 flyglägen.
    Sen vill jag även ha rull hjulet (Pit trim Aux2) och ställa in så den kanalen tiltar min kamera gimbal

    Hoppas ni förstår vad jag menar
    Hur aktiverar jag dom 2 funktionerna?

    Mvh Fredde

  5. #105

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    I Flight Phases skapar du dina flygfaser och tilldelar dem till ett brytarläge. 3-läges switchen heter ID0, ID1 och ID2 vill jag minnas. Lägg varje flygfas på vars en av dessa IDx
    I mixer sätter du CH5 till P2 för att styra ett servo på kanal5 med vridpot 2

    Föreslår att du leker lite med radion samtidigt som du läser dig igenom manualen: http://9xforums.com/wiki/index.php/Open9x_user_guide
    Bla måste du in och pilla i mixrarna får att få till olika värden i de olika Flygfaserna

  6. #106
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Med flygfaserna kan man få sändaren att uppföra sig olika vid olika tillfällen. Exempelvis en fas för start, ett för flygning och ett för landning. Detta är speciellt bra för modeller som är besvärliga att landa (exempelvis seglare) En landningsfas kan exempelvis automatiskt slå på flaps och mappa om gas till luftbroms.
    Men det var väl inte det som var frågan. Kontrollern i quaden har egna flygfaser som styrs via en kanal. För att göra det behövs bara en mycket enkel mix Exempel:
    50% ID1 + 100% ID2
    När Trelägesväljaren står i läge 0 blir utsignalen på kanalen 0, i läge 1 50% och i läge 2 100%

  7. #107

    Standard

    Hej, om läslusten tryter så finns det tutorials på Youtube som går igenom programmering.
    Kolla in den här, tex: http://www.youtube.com/watch?v=_vwQOaYqvSo
    /Johan

  8. #108

    Standard

    Hej igen.

    Har kollat manualen en massa men blir inte klokare. Har lagt in på kanal 5 id0 -100% id2 0% id2 +100%. Då rör det sig i programmet rätt. Nu till det att jag måste fintrimma så att läge 0 kommer på ett ställe och läge 1 kommer på ett annat ställe och läge 2 på ett annat. Gör jag klart i läge 0 så de blir bra och hoppar över till läge 1 och ska ställa in där då ändrar sig 0ans läge. Väldigt märkligt de här!! Blir ********* åker ***** ut!!
    Och han i filmen har ja kollat en del på men de är sååå segt. Men får väl ta sig tid kanske. Fredde

  9. #109

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tokaz Visa inlägg
    Och han i filmen har ja kollat en del på men de är sååå segt. Men får väl ta sig tid kanske. Fredde
    Ja, jag håller med att hans (richardmrazek) youtube filmer är väldigt sega.....mycket användbar info men det går låååångsamt

  10. #110

    Standard

    Har suttit en stund till nu och hållt på. Fått till det mesta så att funka nu. Nu är det bara en sak jag skulle vilja göra. Det är att mixa in så att gear spaken tar över id0 kanalerna. Nån som har koll?
    Mvh Fredde

  11. #111

    Standard

    Allt löst nu var ju inte så svårt när man förstod vad man höll på med
    fredde

  12. #112

    Standard

    Hejsan igen. Har en fråga om en helt annan sak än open 9x.
    Kan man byta ut nån av pottarna till en positions switch ist?
    Har nämligen beställt en trigger till min nex5 och den trigger funkar så att mitten läget är 0 och trycker man spaken ifrån sig så spelar den in film och drar man den mot sig så tar den bilder.
    Sorry för offtopic.
    Fredde

  13. #113
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Ja, det går.
    Börja med att mäta upp motståndet för potten. Den kanske går mellan 0 och 5k Ohm, vem vet. Låt oss anta det som exempel.
    Löd in två motstånd på utgående benen på switchen. Det ena på 5 Ohm och det andra på 2.5 Ohm. . Löd inte in något motstånd på den tredje positionen.
    Amslut ingående ledare till alla tre ingående switchbenen.
    Utgående ledare till de tre utgående switchbenen.
    Nu fungerar sttömställaren som en pot med tre fasta lägen. 0% 50% och 100%
    Jag antar att det var detta du var ute efter.
    Senast redigerat av dvogonen den 2012-09-15 klockan 09:10.

  14. #114

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Kan det vara något som är trasigt sändare, mottagare, esc eller motor?

    Jag får verkligen ingenting att funka! Har till och med flashat om den med Er9X nu utan skillnad...

    Om jag kopplar in ett servo så funkar det. Men jag får inte motorn att snurra när jag gasar, har testat på båda spakarna åt alla håll men det funkar inte hur jag än gör.

    Ska ändå beställa FrSky grejer till den så förhoppnings vis funkar det då, annars köper jag fan i mig en spektrum!
    Mvh Sebastian

  15. #115

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bil sebbe Visa inlägg
    Kan det vara något som är trasigt sändare, mottagare, esc eller motor?

    Jag får verkligen ingenting att funka! Har till och med flashat om den med Er9X nu utan skillnad...

    Om jag kopplar in ett servo så funkar det. Men jag får inte motorn att snurra när jag gasar, har testat på båda spakarna åt alla håll men det funkar inte hur jag än gör.

    Ska ändå beställa FrSky grejer till den så förhoppnings vis funkar det då, annars köper jag fan i mig en spektrum!
    Trasig esc eller motor. Piper den när du kopplar in strömmen?

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  16. #116
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Koppla in motorstyrningen på den servokanal som fungerar. Får du inte igång motorn så vet du att problemet inte har något med radion eller mottagaren att göra.
    Jag gissar att så kommer att vara fallet.

    För att kunna styra motorn måste gasen vara helt avstängd när du ansluter batteriet i flygplanet.
    Jag gissar dock att du har råkat kalibrera om gasen. För att återställa kalibreringen ansluter du batteriet med sändaren på fullgas(dvs max på den kanal du nu använder) . Efter lite pipande slår du helt av gasen. Återigen pip. Koppla ur batteriet, se till att hålla gasen på 0 och koppla in batteriet igen. Pipande.
    När pipet slutar kan du styra motorn.
    Om inte det här fungerar är det dags att fundera på om motorn (troligast) eller ESCn (inte så troligt) är paj.

  17. #117

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Ja, det går.
    Börja med att mäta upp motståndet för potten. Den kanske går mellan 0 och 5k Ohm, vem vet. Låt oss anta det som exempel.
    Löd in två motstånd på utgående benen på switchen. Det ena på 5 Ohm och det andra på 2.5 Ohm. . Löd inte in något motstånd på den tredje positionen.
    Amslut ingående ledare till alla tre ingående switchbenen.
    Utgående ledare till de tre utgående switchbenen.
    Nu fungerar sttömställaren som en pot med tre fasta lägen. 0% 50% och 100%
    Jag antar att det var detta du var ute efter.
    Öhhhh de var det jag menade. Men jag hajjar inte ett smack av det du skrev hur jag skulle göra och vilka grejjer jag ska löda på Om du råkar veta nån som har gjort detta och lagt upp nån typ av byggtråd får du gärna posta den.
    Hade en förhoppning på att de skulle bara vara att byta till en 3 läges switch
    Oj va snurrig jag vart nu

    Fredde

  18. #118

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Koppla in motorstyrningen på den servokanal som fungerar. Får du inte igång motorn så vet du att problemet inte har något med radion eller mottagaren att göra.
    Jag gissar att så kommer att vara fallet.

    För att kunna styra motorn måste gasen vara helt avstängd när du ansluter batteriet i flygplanet.
    Jag gissar dock att du har råkat kalibrera om gasen. För att återställa kalibreringen ansluter du batteriet med sändaren på fullgas(dvs max på den kanal du nu använder) . Efter lite pipande slår du helt av gasen. Återigen pip. Koppla ur batteriet, se till att hålla gasen på 0 och koppla in batteriet igen. Pipande.
    När pipet slutar kan du styra motorn.
    Om inte det här fungerar är det dags att fundera på om motorn (troligast) eller ESCn (inte så troligt) är paj.
    Motorn funkar inte på någon kanal...
    Tror jag lyckades noll kalibrera allting nu men funkar fortfarande inte.
    Allting är helt sprillans nytt sändare, mottagare, motorn och esc.

    Jag vet inte vad som kan vara fel. stoppar jag in ett servo på vilken kanal som helst så funkar servot hur bra som helst, då går alltså strömmen via esc. Men motorn får aldrig fart!
    Har testat på 2st andra flygplan med helt andra esc och motorer (har kört med dom förut med en annansändare så dom vet jag funkar) men samma fel där att ingenting vill snurra.
    Mvh Sebastian

  19. #119

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    har du testat med ett servo du vet fungerar på trottlekanalen ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #120

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    har du testat med ett servo du vet fungerar på trottlekanalen ?
    Om jag stoppar in esc på t.ex kanal 1 och ett servo på kanal 3 så funkar servot när jag drar i throttelspaken.
    Mvh Sebastian

Liknande ämnen

  1. Spektrum DX8 3.0 *Ny firmware*
    Av henke2 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 19:09
  2. DJI Naza Assistant 2.02 + ny firmware v3.00
    Av remsan i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 09:19
  3. Turnigy 9x och open9x
    Av bosv i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 16:01
  4. MK firmware 0.86 fundering...
    Av Impulze i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-12, 21:51
  5. Tricopter firmware
    Av hurpderp i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 08:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •