Reklam

 
Sidan 5 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 123

Ämne: open9x - Trevlig firmware minsann!

  1. #81

    Standard

    Jag gjorde misstaget att löda på VCC kabeln på fel lödyta vilket resulterade i att radion inte gick att starta sen men med ett hastigt och tröttsamt ingrepp så löste jag det faktiskt och radion har fungerat som vanligt efter det.

  2. #82

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Gick o lödde om allting. NU FUNKAR DET!!!!!!!! YESSS!
    Fan va coolt med svenska i radion!
    Valde Open9x om jag fattat rätt så är Open bättre Erx?
    16modellminnen WOW då behöver man ju iaf aldrig köpa ny radio
    men vart ändrar jag ljusstyrkan/kontrasten? Man ser ju knappt någonting på skärmen... Ska skaffa grönt ljuskit till den senare.

    Tack allihopa för hjälpen!! Uppskattas enormt!
    Mvh Sebastian

  3. #83

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Grattis Sebbe! Inte nog med att du uppgraderat radion från ok till bra, du har antagligen haft kul också. :-)
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  4. #84

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Ljusstyrka? Menar du kontrast? I radioinställningsmenyerna. Klicka på vänstra knappen till vänster om displayen, så är det där någonstans.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  5. #85
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Open9x eller Er9x kvittar i princip lika. Lite detaljer skiljer, men på det hela taget är det samma funktioner i båda.
    Men det är bara open9x som finns på Svenska.

  6. #86

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    Grattis Sebbe! Inte nog med att du uppgraderat radion från ok till bra, du har antagligen haft kul också. :-)
    Ja det är riktigt kul o hålla på pyssla med el prylar, ännu roligare att sedan se att allting funger Man lär sig väldigt mycket också, kunskaper som kan vara bra att!

    Får ta o bläddra igenom radion lite till o se om man kan hitta kontrasten.
    Det är ju kul med Svenska i radion så då får det vara Open9x
    Har skurit ut lite av plasten så jag fick plats med kontakten, så man enkelt o snabbt kan koppla den till datorn.
    Mvh Sebastian

  7. #87
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Kul att det löste sig Sebbe

    Matsa...

  8. #88

    Standard

    Tjo hej.

    Jag har precis laddat in open9x i min sändare. Har en en Rangelink longrange som jag ska köra min fpv Quad med. Hajjar absolut inte ett jäkla skit av den nya FW. Kör med Dji Naza och då ska man ställa in i Acro mode.
    Hjälp en vilsen nu grabbar!!

    Mvh Fredde

  9. #89

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Hmmm... Är det inte Nazan du ska ha i acro-mode? Sändaren ska väl vara väldigt ren 4-kanalare med några kanaler till för att styra Nazans flight mode och sånt?.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  10. #90

    Standard

    Jag har kört den med en jr dsx9 och då väljer man acro mode i sändaren. Finns det några färdiga mallar i open9x för acro eller måste man göra egna? Och om man kopplar in en longrange modul på den måste man ställa in den då att den ska sända PPM? väldigt snurrigt de här

    Fredde

  11. #91
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Acro mode är inte direkt något vedertaget begrepp för sändare. Den mall du skall använda heter något i stil med 4-kanal. Den lägger ut gas, sidroder, höjdroder och skevroder på kanal 1 till 4. Du måste se till att matcha kanalerna mot hur du kopplat in mottagaren i quaden.
    Förutom detta är det en bra idé att mildra spakrörelserna genom att lägga expo på alla kanaler. Möjligtvis kan du skippa gasen. Börja runt 50%
    Sen är det bara att flyga.

  12. #92

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Alltså vad fan är fel??? Min sändare har betett sig hel kneppt efter att man lagt in Open9X, eller iaf så funkar inte radion eftersom inställningarna är för krångliga!
    Har bytt till engelska från svenska.
    Problemet är att jag inte får någon gas! Har testat på alla flygplanen men gasen funkar inte på något av dom! Jag kopplar in allting rätt i mottagaren det enda som funkar är servona! Behöver man göra en massa inställningar bara för att få gasen att funka?
    Funderar på att byta till Er9x som kanske funkar bättre.
    Mvh Sebastian

  13. #93

    Standard

    Hej, jag är nöjd med min Er9X firmware, men jag är nyfiken på att testa Open9X för att se skillnaden. Räcker det att byta firmware (och eventuellt ladda in modellerna på nytt) eller måste alla modeller programmeras från scratch igen?
    Jag tycker det funkar kalas att göra programmerings-grovjobbet i Eepe. Funkar Eepe även med de andra firmwareversionerna eller är det annan PCprogramvara som måste användas när man byter firmware i radion. Finns det möjligen ännu bättre PCprogram än Eepe?


    Idag har jag en flerpolig kontakt i radion för att koppla in programmeraren. Det funkar helt OK, men en smidigare lösning vore att bygga in programmeraren i sändaren så att man har ett USB-interface istället. Programmeraren skulle isåfall vara inkopplad jämt. Funkar det att ha programmeraren inkopplad hela tiden?

    Själv är jag förtjust i "korvlådor". Jag har dock inte sett nån lösning på nätet än, så jag tänkte passa på att ladda upp bilder på hur jag gick tillväga med min radio:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	topp.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	265,8 KB 
Id:	32005Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	botten.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	240,0 KB 
Id:	32006
    Tack!
    /Johan

  14. #94

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    @Sebbe
    Har du kalibrerat sändaren? Det finns en meny för det om du bläddrar lite, sen funkar det nog

  15. #95
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Med hjälp av companion9x kan man byta mellan Er9x och open9x. Companion9x konverterar automatiskt modellinställningarna åt dig. Vad jag förstår finns det vissa komplicerade mixar som inte går att översätta, men det räcker alltså att kolla igenom dem, du behöver inte börjat från scratch. Om du använt eepe så kommer du att begripa companion9x direkt, det är nästan samma program.
    Om du säkerhetskopierar program och data först i eepe kan du ju alltid backa tillbaka. Det går naturligtvis att säkerhetskopiera i companion9x också.
    Vad gäller att ha en USBASP i radion hela tiden så går det, men... Jag hade det först på det sättet, men tog bort programmeraren när jag upptäckte att den alltid var påslagen i och med att den är kopplad till +5v på moderkortet. Synd att bränna energi på annat än att hålla igång sändaren. Programmeraren är dessutom ansluten till reset på processorn. Ett fel i programmeraren kan alltså när som helst resetta sändaren. Jag kanske är paranoid, men jag föredrar att inte ta chansen.

  16. #96

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    @Sebbe
    Har du kalibrerat sändaren? Det finns en meny för det om du bläddrar lite, sen funkar det nog
    Jag har kalibrerat spakarna. Men jag har fortfarande ingen gas, men skevrodret (det stora stående längst bak.?) funkar när jag drar throttle spaken åt sidan men ingenting händer med gasen Det är så sjukt svårt o avancerat att man inte fattar någonting.
    Mvh Sebastian

  17. #97

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Kolla i mixerinställningarna att du har rätt funktion till rätt kanal.

  18. #98

    Standard

    Kjell, tack för ditt svar! Companion9X får jag absolut kolla in.
    Att ha en USBprogrammerare konstant strömsatt känns ganska iskallt. Bra, då vet jag varför jag ska fortsätta med lös USBdongel.
    Tackar!
    /Johan

  19. #99

    Standard

    Hej Sebbe, hur ser mixrarna ut i sändaren???
    För mig klarnade upplägget med mixrar fullständigt när jag började laborera i Eepe (Companion9X går lika bra) och dessutom tankade hem lite demoprogram från forum.
    I Eepe kan man simulera kanalerna för att torrtesta programmeringen. Rör sig kanalerna som de ska när du kör på PC:n?
    /Johan

  20. #100

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    haha nu får ni ursäkta lite men just nu fattar jag inte ett dyft av vad ni pratar om.....
    Förstår ingenting av det här med olika mixrar o inställningar o sånt, menyerna är ju så in i h#lvete komplicerade!!!!

    Sändaren med Open9x är helt original inställd förutom att jag kalibrerat spakarna i kontrollen, har inte rört någonting annat.

    Har Eepe och Companion på datorn.
    Mvh Sebastian

Liknande ämnen

  1. Spektrum DX8 3.0 *Ny firmware*
    Av henke2 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 19:09
  2. DJI Naza Assistant 2.02 + ny firmware v3.00
    Av remsan i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 09:19
  3. Turnigy 9x och open9x
    Av bosv i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 16:01
  4. MK firmware 0.86 fundering...
    Av Impulze i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-12, 21:51
  5. Tricopter firmware
    Av hurpderp i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 08:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •