Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur många kanaler til Multiplex Funcub?

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Hur många kanaler til Multiplex Funcub?

    Hej.

    Hur många kanaler måste man ha på radio och mottagare som minst för att kunna fixa allt med funcuben? Inte bogserkrok... men flaps och resten.. räcker det med 5 st?

    /Robban

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det beror lite på. Om du blandar märke på servo till flaps så du får vänstervarv och högervarv så kan du köra flaps på en kanal, eller skaffar en servoreverserare till ena servot så kan du köra flaps med y-kabel.
    En kanal med y-kabel på skev
    En kanal höjd
    En kanal sida
    En kanal gas
    Så absolut minimum är 5 kanaler.
    Jag skulle valt 7 kanaler (2 skev, 2 klaff).

    mvh //Fredrik
    fredrik

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Vad har du för radio?

    Edit, Fredrik hann före med bättre förklaring... Tack.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det lär bero på om du kan acceptera att köra Y-kabel på skev och flaps eftersom man normalt använder 6 servon i en Funcub. Men av det jag sett så kan du ju skippa flapsen om du har ont om kanaler - den flyger tämligen långsamt även utan sådana.
    //Roger

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag funderar på en multiplex cockpit sx som har 7 kanaler, men mottagaren som följer med har bara 5 kanaler. Så jag funderar på om den räcker så jag slipper köpa en ny mottagare på en gång.

    /Robban


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nog borde det väl ganska enkelt gå att ändra flaps-linkaget på ena sidan så att man kan köra även flapsen via Y-kabel och med likadana servon...
    Visst är det enklare (eller i alla fall bättre) med 7 kanaler men nog skall det fungera rätt hyfsat även med 5. Sen som jag sa så måste man ju inte ha flapsen initialt - den går rätt bra utan också har jag sett på en kompis Funcub.
    Är du helt nybörjare på RC-flyg så har du nog dessutom full huggning med de vanliga rodren så då är det nog snarare en fördel att skippa flapsen så har du lite mindre att tänka på - resten räcker helt säkert ändå...
    //Roger

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Ok.. vad tror ni är mest prisvärt då? En Multiplex Cockpit SX med sidopaneler och en telemetri mottagare med 5 kanaler för 1800 kr eller en JR XG7 med 2 st RG611B mottagare och 3 st JR ES539 servon för 2000 kr?

    /Robban

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Frånsett priset och funktionaliteten på sändaren så kolla även priset på mottagare - för med tiden brukar man behöva några stycken... Och även möjligheten att få grejorna lagade snabbt - om olyckan skulle vara framme.
    //Roger

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Att välja sändare är nog bland det svåraste man kan göra.
    Är man fantast så är Multiplex riktigt fina grejor som kan göra väldigt mycket.
    Med segel så är telemetri riktigt bra att ha men det räcker kanske inte med det som finns i radion från början.

    Som allra enklast gäller trottel, sid, höjd, skev, flaps - alltså 5 kanaler.
    Vill man ha alla servon på var sin kanal blir det förstås flera och om man dessutom vill mixa så att alla vingroder fungera som skev och flaps och crow så krävs minst 7 kanaler och ett gäng mixar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10

    Standard

    Med en femkanalare skulle jag skippa flaps och använda två kanaler till skev vilket ger möjlighet till elektronisk skevroderdiff. Min uppfattning är att flaps oftast har begränsat värde på modellflygplan (möjligen lite roligt). Skevdiff är däremot nästan obligatoriskt på flygplan typ Cub.
    /Leif

  11. #11

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Med en femkanalare skulle jag skippa flaps och använda två kanaler till skev vilket ger möjlighet till elektronisk skevroderdiff. Min uppfattning är att flaps oftast har begränsat värde på modellflygplan (möjligen lite roligt). Skevdiff är däremot nästan obligatoriskt på flygplan typ Cub.
    Skevdiff är enkelt att göra antingen på roderhornen eller på servoarmen. Så gjorde man alltid förr - utan programmering.
    Och helt rätt - MPX E-cub och FUN-cub är lätta att flyga utan klaff, men mycket lättare att stallkrascha med flaps ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  12. #12

    Standard

    Hallå, flaps kan vara riktigt kul om du gillar att leka i låga farter. Hur mycket skevroderdiff rekommenderar du för en Fun-cub?

  13. #13
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Med en femkanalare skulle jag skippa flaps och använda två kanaler till skev vilket ger möjlighet till elektronisk skevroderdiff. Min uppfattning är att flaps oftast har begränsat värde på modellflygplan (möjligen lite roligt). Skevdiff är däremot nästan obligatoriskt på flygplan typ Cub.
    Det där var intressant skrivet..Och vad är detta uttalande grundat på?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Det där var intressant skrivet..Och vad är detta uttalande grundat på?
    Mest på erfarenhet från segelflyget och från långsamma motormodeller med stor spännvidd i förhållande till kroppslängd (Cub, Bellanca m.fl.) Ett skevroderutslag åt höger tenderar som bekant att gira planet åt vänster på grund av skevroderbroms. Tendensen kan minskas eller elimineras med diff och/eller kombinerat sidroderutslag. Jag brukar använda mig av båda. Hur mycket diff får man prova ut men ca 50% neråt kan vara ett riktvärde. Hur det förhåller sig med just Funcub vet jag däremot inte. Klaffar tycker jag som sagt är kul att leka med men kan förstås vara bra på större och snabbare kärror för att sänka stallfarten. Och givetvis på segelkärror med kråkbroms!

    Skulle vara intressant att höra om fler åsikter och erfarenheter!
    /Leif

Liknande ämnen

  1. Multiplex funcub placering av mottagre
    Av Pelleflygare i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 14:47
  2. FUNCUB premiär!!!
    Av bogieboy i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 20:32
  3. multiplex funcub
    Av per i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 21:57
  4. Multiplex cockpit MM och Multiplex europa 35 mhz
    Av fortuna i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 12:22
  5. Multiplex funcub
    Av Kamikaze i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 19:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •