Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vilken Hex-kontroller är det som gäller idag?

  1. #1
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Question Vilken Hex-kontroller är det som gäller idag?

    Hej!

    Efter att ha byggt en Tricopter och en hexacopter för hand, filar jag nu på nästa hexa. Den ska ha 350W motorer, tänkte köra Hobbykings Y650 Scorpion-frame.

    Jag har tidigare kört KK-kontrollers och nu senaste KK 2.0 från Hobbyking. Den är ju ett trevligt lyft uppåt, men jag funderar på att gå vidare. Om man skulle ta ett större steg, vad är det för multirotorkontroller som gäller då? Rimlig prisnivå ska tilläggas, 1-2000 nånting totalt. Kanske 3.

    Jag har googlat en hel del, förutom KK finns det Reza, Wookong, Ardupilot, MultiWii m.fl. Vilka är prisvärda och bra?
    Tyvärr är sällan hemsidorna enkla att läsa när man vill ha en översikt: Vad kan den göra? Vilka delar behöver man? Vad kostar de? osv... brukar vara "så ska du ha en sån och en sån och support för en sån och du kan koppla in en sån...". Säg mig istället exakt vad som behövs för den slutgiltiga funktionella lösningen.

    Jag vill ju kunna kontrollera en Hexakopter, gärna ha Gimbal-support, nån form av autostabilisiering och parkering i luften är i princip ett krav.

    Nice to have men inte nödvändingt: Telemetri med laptop, waypoint navigation osv...

    Jag gillar förresten Arduinos, har börjat hacka lite sådant i RC-sammanhang. Ser gärna att det är en Arduino-mojäng. Min radio har 7 kanaler, om det hjälper något.

    Mvh
    Magnus

  2. #2
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Det du vill ha innebär GPS position hold och det är de mest avancerade FC som har detta och det lär du ha problem få för den budgeten, möjligtvis Nazan med GPS får du loss för runt 3000 kr - uppåt beroende på var du köper den
    En intressant http://viacopter.eu/index.php?page=s...mart&Itemid=53 är denna, men vet ej hur beprövad och bra den är
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  3. #3

    Standard

    Hej,

    Är själv inne på AutoQuad men de finns inte i lager i dagsläget och de tror att de får ut nya moduler från fabriken i slutet av månaden.

    Att tänka på vad gäller AutoQuad är att det fortfarande är BETA och PPM input m.m m.m är inte klart än. Sedan kommer du även behöva göra mycket jobb med kalibrering (som tex frysa ned kortet och sedan tina upp det till 50C tre gånger om i olika vinklar).

    Jag kommer själv beställa ett sådant kort så snart de kommer in i lagret då jag tycket att halva nöjjet är att bygga ihop prylarna =)

  4. #4
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Ok, tack så långt!

    Betatesta och frysa kort vet jag inte... Skulle helst vara något mer beprövat. Har betatestat tillräckligt känner jag.
    Och ska man uppgradera från KK 2.0 så ska det ju vara rejält tänker jag, dvs hold-funktioner osv.

    /M

  5. #5
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Svarar lite på mig själv:

    https://docs.google.com/a/vonrosen.n...Hc&hl=en#gid=0

    Jättebra översikt på alla kända och okända flight controllers just nu.
    Jag har kollat på Rabbit men är nu inne och kikar på ArduPiot Mega 2, verkar prisvärd och väldigt kompetent. Samt väl dokumenterad, en inte helt oviktig detalj!

    /Magnus

  6. #6

    Standard

    Har en AQ50D från TMF som jag är supernöjd med.
    Kostar 175$ med frakt.
    Kanske vore nått.

    http://youtu.be/h9zpI_jIgco

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Magnus,
    jag har en Arducopter APM2 med 2.7.1 som är i karantän tills nästa FW blir lättinstallerad. Eftersom jag är RC-nybörjare tror jag mig inte kunna bedöma kontrollern ännu.

    mvh
    Lars

  8. #8
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Hej Lars!

    Det är vi som pratats vid! Vi skulle ju träffas, men det har inte hunnits med. Har flugit med Hexan endast en-två gånger i sommar. Testade att ta upp den med en stillbildskamera för första gången på riktigt, men det var knappt flygbart. Den fick slita maximalt och jag hade dålig kontroll. Den åkte hit och dit och runt. Ett under att jag lyckades sätta ner den mjukt.
    Min nuvarande hexa är hemmabyggd med gammalt stål och aluarmar från Bauhaus, sladdar överallt, ett sönderkört FPV-landningsställ från Hobbyking. Har lärt mig mycket med denna rigg, men framförallt lärt mig att jag har för klena motorer (ca 90W) och att den nu är väldigt ram-sned, så att trimma KK-v2-kontrollern går inte riktigt. Alla motorerna pekar lite på varsitt håll just nu, och står den stilla på marken lutar den betänkligt. Inte lätt för gyrona att veta vad som är plant.

    Som svar på mig själv igen, har det kommit en APM 2.5 nu i augusti, för $199, som jag antagligen kommer att slå till på när väl semester-räkningarna kommit och man känner att man har koll på läget igen.
    Samtidigt tar jag nog ett 3DR telemetri-kit och får hela dator-biten med på köpet.
    Det verkar inte helt enkelt med Arducopter-versionerna, men nånstans får man börja. Den verkar ju otroligt kompetent och prisvärd. Hoppas bara man får rätt på alla PID:ar.

    Jag går och funderar hela dagarna på vad nästa flygsak ska bli.
    Just nu är jag inne på att själv göra en Flyduspider-liknande sak med 6st 250-350W motorer, dubbla 4S batteri, 30/40Amp ESC:er. Konstruktionsmässigt skilda chassiesegment för flygningen och kamera/elektronik. Batteri i den senare delen för att ge hög massa och stabilitet, upphängning i böjda stålvajrar för vibrationsdämpning. Vi får se när det blir verklighet...

    Tillägg: Jag har dock haft två andra lyckade flygningar i form av godisregn, på mina barns kalas! Skar ut en mjölkartong, hällde i ca 500gram godis (sådant med papper på), strapsade upp den mot kameraplattformen så att jag kunde ändra vinkeln genom att vrida kameravinkeln från sändare. Mycket uppskattat av barnen, inte lika mycket av deras föräldrar som säger "Hur ska vi kunna toppa det här?"...

    /Magnus
    Senast redigerat av magnusvr den 2012-08-22 klockan 15:31. Anledning: tillägg godisregn

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Hej magnus
    Tack för info. APM2 FW utvecklas nu så snabbt att buggarna förökas fortare än avlusningen. Som gammal realtidsprogrammerare vet jag att det kan sluta med krash-bom-bang. Jag har i kväll gått över från + till x och provat 2.7.1 lite lite i trädgården. Ursäkta' jag bloggar. Klart slut ...-.-
    Lars

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    APM2.5 med bästa gps kostar +50$. Får man ordning på FW innan du beställer kan vi kanske spara en frakt- o expavgift genom samköp.
    Lars

  11. #11
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Hej allihopa.

    Tänkte uppdatera med att jag nu till slut köpt en APM 2.5+, varit sugen länge och nu när det var "Black Friday" för några veckor sedan gjorde jag ett klipp. Det blev den nya APM2.5+ med powermodul, 433Mhz telemetri-kit, och en MTK GPS V2.0.
    Totalt 2050:- kr ink frakt, och jag slapp till och med till.

    Håller nu på att bygga en octo, som denna ska styra.

    /Magnus

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    172
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Bjärred

    Standard

    Bra köp! Hoppas att du visar oss hur bygget framskrider. Själv håller jag på med lögprisvarianten KK2.0 V1.4 på en liten quad DIY.
    Hoppas vi blir av med snön snart.

    Lars

Liknande ämnen

  1. Kluven när det gäller goggles?
    Av The Flyer i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 02:33
  2. Alexmos kontroller kort
    Av remsan i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-20, 21:52
  3. Någon som har en PS2 kontroller till övers?
    Av kajakmannen i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-09-29, 20:16
  4. Styrsignal till ESC-kontroller
    Av kornman i forum Elektronik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-22, 09:27
  5. Kontroller kort
    Av cyberpete i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 10:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •