Reklam

 
Sidan 8 av 9 FörstaFörsta ... 3456789 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 170

Ämne: Bästa FPV systemet för en rimlig summa?

  1. #141
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    http://www.tradlost.se/shop/Kontakte...29-P16235.html

    Visst är det hane man ska ha? glömmer alltid bort vilken variant som används

  2. #142

    Standard

    Nej det ska va hona om det är på antennen och till sebbe: Stressa inte då blir det bara fel Tänk på att vissa batteri inte gillar kyla fick bara ut 1/3 effekt I ett av mina batteri när jag skulle flyga föra helgen.

  3. #143
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Precis hona är det som gäller och för att slippa köpa lös coaxialkabel och sedan krympa på en lös kontakt är det enklast att köpa en färdig "hona till hane sladd" och klippa bort hanen.
    Sedan är det bara att böja till loberna och löda på.

  4. #144
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    De flesta tillverkare har väl ändå honan i videosändaren/mottagaren? Jag vet att fatsharks antenner har RP-SMA hane, men de är de enda jag har stött på?

    Och enklast måste väl ändå vara att köpa en sladd med "rätt" kontakt i båda ändarna, och inte en hona-hane... Blir så mycket spill om man ska kasta varannan kontakt. Köpte själv en bunt 30cm hane-hane på ebay för en struntsumma (runt $4 per styck inklusive frakt, således ca 14 kr per antenn...)

    Edit: Fatsharks har RP-SMA hane, och inget annat...
    Senast redigerat av berthrsd den 2012-12-19 klockan 08:20.

  5. #145
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    För att klargöra ytterligare... Det finns två varianter av SMA-kontakterna, SMA och RP-SMA.

    SMA hane har invändiga gängor och stift
    SMA hona har utvändiga gängor och inget stift

    RP-SMA hane har invändiga gängor och inget stift
    RP-SMA hona har utvändiga gängor stift

  6. #146
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Ett sista tips om du vill bygga egna antenner är att bygga Windmill/Virevent/Fan/Turbine-antenner istället för det vanliga Cloverleaf/Skewplanar Wheel. Prestandan är likvärdig, men Windmill etc är mycket enklare att bygga, samt betydligt hållbarare.

    Byggbeskrivning: http://www.truerc.net/images/tutoria...20tutorial.pdf

  7. #147
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Vi menar nog samma sak men har olika namn på det.
    Den typ av kontakt som oftast skall sitta på antennen är den till höger på bilden och som de flesta kallar för hona.
    Skall man vara korrekt är det väl stiftet i mitten och inte höljet som avgör om det är en hona eller hane men det är samma som med JST och servokontakter att de flesta döper dom efter höljet och inte stiftet.
    Att jag sedan köper hona-hanesladd och bara använder den ena är för att dom är billigare än att köpa hona-hona även om jag skulle få ut två på den senare.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rp-sma.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	12,8 KB 
Id:	35163  

  8. #148
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Är det inte enklare att använda fastställda standarder istället för att hitta på egna namn på kontakterna? Sen ökar du förvirringen ytterligare genom att kontakten till höger är en RP-SMA hane och inte en hona...

    Det är tillräckligt rörigt med SMA och RP-SMA ändå utan att vi hittar på egna benämningar...

    Edit: LÄNK

    Edit2: Det som ska sitta på antennen är således antingen en SMA hane eller RP-SMA hane​ (Fatsharks)

  9. #149
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Jag vet vad som är en hona eller hane enligt den riktiga benämningen.
    Dom flesta syftar dock på hur den yttre delen av kontakten ser ut.

    Ta detta exempel. Är det hane till hane som Hobby King skriver eller hona till hona?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...0pcs_set_.html

    Svaret skulle jag vilja påstå är en sak i dagligt tal men en annan om man skall gå efter den korrekta benämningen.

  10. #150
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Att Hobbyking använder felaktiga benämningar är inte mycket till argument. Kabeln är en hona - hona.

    Men nu var det inte servokablar vi pratade om, utan SMA- och RP-SMA-kontakter. Du menar alltså att:

    * Vi ska kalla en SMA-hane för hona
    * En SMA-hona för hane
    * En RP-SMA hane för hona
    * En RP-SMA hona för hane

    Ja, det verkar ju mycket enklare... Finns ingen som helst risk för förvirring.

  11. #151

  12. #152

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Kontakter är lugnt, ska ha sma med pigg. Kommer beställa hem kontakter färdiga med coaxial kabel från ebay.

    Jag har ett problem, min videosändare vill seriöst inte fungera! Kanalerna strular osv. På vrx (på marken) har alla kanaler, konstigt nog också H och H. Även L o U. På vrx finns bara 4-9 o endast ett H o ett som ser ut som ett C. Dom vill inte skicka bild till varandra, har testat alla sätt som går med kanalerna!
    Testade idag inomhus i garaget, då ville dom skicka bild utan störningar till o med. En stund senare gick jag ut o startade upp allting, ingenting funkar! Och sedan inte inne heller. Vtx vill ibland inte ens starta upp (lampan lyser inte) har och ibland lyser den upp men slocknar långsamt.

    Har testat med en datorskärm via en vga kabel som omvandlar till gul, vit o röd. Funkar inte då heller. Kan det va glapp i kabeln som följde med transmittrarna, dom gula o vita kontakter.?

    Är väldigt tacksam för Markus hjälp med allting, synd bara att videolänkarna vill strula.
    Mvh Sebastian

  13. #153
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Löd matningen till lipokontakten och skit i balanseringskontakten så tror jag att det kommer funka.
    Att vtx visar konstiga tecken och/eller dimmar upp och ner eller slocknar är ett tecken på låg/glappande matning.

    Testa och återkom.

  14. #154

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard Sv: Bästa FPV systemet för en rimlig summa?

    Kontakter benämns hane/hona utifrån de inre delarna, exempelvis stiftet i mitten på en koax. SMA och RP-SMA är ett bra exempel, RP-SMA står för reverse polarity SMA.

    I de fall där en kontakttyp har flera stift och hål i bägge könen, går man efter vilken som har flest hål respektive stift. Är det samma antal i bägge går man efter ytterdelen.

    Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

  15. #155

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Löd matningen till lipokontakten och skit i balanseringskontakten så tror jag att det kommer funka.
    Att vtx visar konstiga tecken och/eller dimmar upp och ner eller slocknar är ett tecken på låg/glappande matning.

    Testa och återkom.
    Nu har jag lött en ordentlig anslutning. Fpv delar nu samma kontakt som resten av farkosten. Har fixat en parallel kabel. Så försörjningen är inte problemet, kan va videosladden mellan rtx och bildskärm/glasögon.

    Kan jag använda båda kontakterna från denna del? http://www.ebay.com/itm/12in-SMA-mal...item256370c38e
    Senast redigerat av bil sebbe den 2012-12-19 klockan 18:57.
    Mvh Sebastian

  16. #156

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bil sebbe Visa inlägg
    Nu har jag lött en ordentlig anslutning. Fpv delar nu samma kontakt som resten av farkosten. Har fixat en parallel kabel. Så försörjningen är inte problemet, kan va videosladden mellan rtx och bildskärm/glasögon.

    Kan jag använda båda kontakterna från denna del? http://www.ebay.com/itm/12in-SMA-mal...item256370c38e
    Du kan göra två antenner med den delen.

  17. #157
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Det verkar som många använder den korrekta benämningen för hona/hane på SMA kontakter, då ska inte jag röra till det genom att använda den benämning jag trodde var vanligare i folkmun.

    Begreppsförvirringen är kanske mer utbredd på servokontakter än på SMA.

  18. #158

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Sebastian bygger FPV antenner!
    Ska bygga en Skew planner och en Clover Leaf, 1280mhz.

    Jag har alla grejer nu, men några frågor kvarstår än så länge.

    Hur lång ska Coaxial kabeln va på varje antenn?? kort/lång?

    Vilken antenn ska va vart? Vad jag förstått så är Skew på VTX och Clovern på VRX?

    Vad jag vet nu, jag kan använda likadana bitar (samma mått) till båda antennerna.

    Jag ska ha 24cm längder och bända vid 6cm.

    Har hittat en perfekt video att bygga efter, ska följa detta tillvägagångssättet:
    <font size="5"><font size="2">


    Skulle verkligen behöva svar på frågorna så jag kan fortsätta mina äventyr
    Mvh Sebastian

  19. #159

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Har som vanligt bråkat med detta projekt också, då det inte vill går som jag vill.

    Efter elände efter elände och funderingar (tjuvtittat lite på RcGroups) så kom jag på en lösning som gjorde att allting blev otroligt enkelt!

    Att böja vinklarna var väll inga större bekymmer, men att löda ihop allting var en annan historia!

    Jag sågade ut 4st 45graders vinklade klossar som jag tejpade dit delarna på. Satte sedan klossarna så som jag ville ha dom och sen var det bara att löda ihop ändarna

    Så nu är klövern klar! Ska bara limma och finjustera vinklarna





    Jag vill verkligen tacka MarkusB här på forumet som ställer upp så otroligt mycket och tar sig tid och delar med sig av sitt kunnande! Hade ej kommit så långt utan hans hjälp

    Forts. följer!
    Mvh Sebastian

  20. #160
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Diy ska vara klurigt. Gillar man inte det så är rtf-modeller rätta vägen att gå.
    Ev problem är till för att lösas, och det gjorde du nu och resultatet blev belåtelse.

    Glöm inte mitt tips att sy ihop benen med kardeler, så slipper du klia dig i huvet när du får kass räckvidd pga brutna lödpunkter.

Liknande ämnen

  1. bästa fpv flygplanet
    Av kamelkungen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 11:26
  2. Bästa OSD?
    Av kamelkungen i forum FPV OSD
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-13, 08:03
  3. Systemet havererade så jag la ut en gammal film till dom som vill. =)
    Av thimmy i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 20:54
  4. K.E.R.S - systemet i Formula 1
    Av Delta i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •