Reklam

 
Sidan 6 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 170

Ämne: Bästa FPV systemet för en rimlig summa?

  1. #101

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Tror ni kameran och VTX har klarat sig? Resten skiter jag i, inga jätte summor. Men kameran och videotransmittrarna sved i plånboken..

    Ska gå ut imorrn och se över läget. Ska skippa OSDn och försöka köra så enkelt som möjligast.

    Ska jag skippa denna http://www.ebay.com/itm/180871648075...84.m1497.l2649 och köra direkt på batteriet? Mitt batteri som är på 3S 25C 5800Mah, det är väll inte för kraftigt för dessa grejer?
    Mvh Sebastian

  2. #102
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard Bästa FPV systemet för en rimlig summa?

    Det där är en step-up konverter, höjer således spänningen... Vad är den inställd på för utspänning? Låter som den kan vara boven i dramat... Har du gett kamera och vtx för hög spänning så kan dom vara rökta, men det är bara att prova dom... Dessutom: om du har en spänningsomvandlare innan osd så kommer du alltid att se samma spänning, ända tills batterier går under 4 volt, och då är det stendött...

  3. #103

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Typiskt.... -. - o jag som fått för mig att andra sagt att man kan använda den för att ge konstant 12v..

    Men om jag kör direkt på batteriet så får man flimmer i bilden?
    Mvh Sebastian

  4. #104
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Nästa gång du provkör något så sätt en lampa i serie med lasten. Tror du fått det rådet tidigare om jag inte minns fel.
    Alternativt en säkring.
    Själv smyger jag ALLTID igång nya byggen med nätagget med lämplig strömbegränsning inställld.
    Lipot kopplar jag in först när allt är kontrollerat, kalibrerat, programmerat och klart att tas upp i luften.

    Det är mitt bästa råd, strömbegränsa och testa/mät dina grejjer!

  5. #105

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Ska skaffa en multimeter.

    Förstår inte hur man kan sätta en lampa/säkring i banan?

    Mata från nätagg, alltså mata 3s lipo ström från laddaren elr?
    Mvh Sebastian

  6. #106

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard Sv: Bästa FPV systemet för en rimlig summa?

    Det är inte säkert att det blir störningar om man matar vtx från drivaccen. Det funkar fint för min 5g8 sändare men andra kan vara mer känsliga. En dålig regulator kan till och med ge mer störningar och en 3s lipo har rätt spänning redan.
    Om du ändå skulle få störningar så kan du googla på "LC-filter rcgroups"

  7. #107
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    En säkring sätter du i serie med belastningen. Går det för hög ström så brinner tråden av.
    En lampa kan användas på liknande sätt. Blir strömmen för hög (kortis i belastningen) tänds lampan och lampans varmresistans begränsar då strömmen.

    Ja en multimeter är en av dom viktigaste instrumenten i denna hobbyn. Utan möjlighet att mäta och förstå så händer sånt här tyvärr.
    Är du så osäker på allt som rör kopplandet så be någon som kan el/elektronik titta på dina grejjer och förklara för dig.
    Stressa inte ihop sakerna.

  8. #108

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard Sv: Bästa FPV systemet för en rimlig summa?

    Om du inte har en multimeter är det ganska troligt att det är fel utspänning inställt på regulatorn du köpt.

    Den måste justeras! Görs med liten skruvmejsel och multimeter, UTAN nånting annat ikopplat. För att lasta den lite kan du koppla in en billampa 12v medans du justerar.

    Förhoppningsvis har kameran och vtx klarat sig.
    Om du kopplat enligt schemat så är det rätt. Osd:n får spänning direkt från accen = osd visar den verkliga statusen på accen.
    Regulatorn ser till att vtx och kamera får konstant, jämn 12v (rätt inställd) så att inte effekten ut från vtx ska gå ner när accen börjar sina. Lite overkill egentligen, men men.

    *edit*

    Enligt det schema du själv postat är det helt rätt.

    Angående störningar så finns det två enkla trick:
    Tvinna allt kablage. Ta loss stiften ur kontakterna om det går och tvinna.
    Använd ferritringar, trä kablarna några varv runt ringen nära kontakterna.

    Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

  9. #109

    Standard

    Men jösses... varför tar du det inte i mindre steg sebbe? Börje med ett system i taget och lägg inte på något förrän du fått det att fungera. Exempelvis fixa quaden UTAN osd, kamera vtx etc. När du väl kan flyga den så kan du gå vidare till nästa system osv.

    Håller med om att en multimeter är ovärdeligt, säkringar och lampor tycker jag bara tillför onödig komplicitet.

    Har du läst hela första posten i länken som berthseda länkade till?

    Lycka till och ge inte upp!

  10. #110
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg

    Håller med om att en multimeter är ovärdeligt, säkringar och lampor tycker jag bara tillför onödig komplicitet.
    Hade antingen lampa eller säkring varit inkopplad så hade inget brunnit så hur du kan tycka att strömbegränsning under provkörning är överflödigt fördtår jag inte...

  11. #111

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Mnja... Alltså, ju fler grejer man kopplar in desto större risk är det att det går fel. Är man inte säker på hur elektronik funkar så är det bästa att ta en sak i taget, börja enkelt.
    Om jag var osäker skulle jag ju tex koppla upp kamera och vtx ensamt mot accen. Kolla, funkar det? OK. Nästa pryl, OSD. Funkar? OK. Regulatorn. Funkar? OK. Märk upp kontakter, koppla isär, montera i flygetyget.

    Steg för steg och verifiering efter varje del. Uppmärkning och resonemang inför varje förändring.

    Som sagt, jag tror regulatorn är spöket i detta fallet. Skulle inte förvåna mig om den är inställd på max och brassar ut 30 volt = INTE bra...

    Lycka till Sebbe, jag tror du får ihop det till slut. Men skaffa en multimeter för f-n!

  12. #112

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Mata från nätagg betyder i detta fallet mata från ett inställbart nätagg som du kan ställa in spänning (volt) och strömstyrka (ampere) på. Det är verkligen inte alla har ett sådant, jag har ett sådant men jag är elektroniknörd.

    Vitsen med det är att begränsa hur mycket rök man kan trycka ut. Det hindrar saker från att brinna, oftast, även om man kopplat fel.

    Ett LiPo är väldigt strömkapabelt. Kortslut ett vanligt fyrkantigt 9 volt batteri och det händer ingenting, möjligen blir det lite varmt efter en stund. Kortslut en LiPoacc på 7,4 volt (mindre spänning, volt) och du får se på fyrverkeri och majbrasa...

  13. #113
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Jag förstår din tanke flunk men i detta fallet med den stora osäkerheten och inblandning av lipo som är kapabla till väldigt stora strömmar så är det bra att använda sig av en failsafe när man testkör och labbar.
    Det behöver inte vara svårare än att ta en 12v/5w lampa, löd på två sladdar, koppla batteriets minus till utrustningens minus, koppla batteri plus till ena lampsladden, koppla utrustningen till andra lampsladden.
    Strömmen begränsas till 5/12= ca 0.5A.
    En 10w lampa begränsar till strax under 1A osv..

    Alla gör som dom vill, jag begränsar alltid strömmen på ett eller annat sätt när jag labbar/testar.

  14. #114

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard Sv: Bästa FPV systemet för en rimlig summa?

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Jag förstår din tanke flunk men i detta fallet med den stora osäkerheten och inblandning av lipo som är kapabla till väldigt stora strömmar så är det bra att använda sig av en failsafe när man testkör och labbar.
    Det behöver inte vara svårare än att ta en 12v/5w lampa, löd på två sladdar, koppla batteriets minus till utrustningens minus, koppla batteri plus till ena lampsladden, koppla utrustningen till andra lampsladden.
    Strömmen begränsas till 5/12= ca 0.5A.
    En 10w lampa begränsar till strax under 1A osv..

    Alla gör som dom vill, jag begränsar alltid strömmen på ett eller annat sätt när jag labbar/testar.
    Sant.

    Kanske inte räddar allt alla gånger men smart ändå. Framförallt om man kopplar in LiPo, då slipper man den häftigare varianten av brasa om nåt är galet.

    Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

  15. #115

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Det blir bara pannkaka av alltihopa!

    Dessvärre tror jag allt är bränt, så dum, idiotisk och klantig som jag är! Har tyvärr inte dom rätta grejerna för att hålla på!
    SÖKES!
    Söker någon som kan hjälpa mig o trassla ut detta problem! Själv är man ju skitledsen och har bränt tusentals kronor rakt ner i h#lvetet!
    Skulle bli ytterst tacksam om det finns någon därute i dom mörka skogarna som kan hjälpa till... Alltså att jag skickar alla grejer och om någon kan ta sig en titt på det och kolla om grejerna är hela och om någon kan fixa ihop det med rätt verktyg..
    Mvh Sebastian

  16. #116

    Standard

    Är inte hans OSD fel? Den gula ska inte gå igenom osdn och skit i filtret till en början. Ändra din lite så den är korrekt. Jävlaskit!.bmp och du kan göra ett eget noise filter hittar inte rcg tråden men du får använda google

    Edit! Tråkigt att höra :/ tyvärr så är jag i Malmö som är lite långt bort annars hade jag kunnat hjälpa dig att koppla in det. Är inte super kunnig så kan tyvär inte hjälpa dig och kolla om du har bränt grejerna men om dom stinker bränd elektronik (du vet vad jag menar om du känner det) så är det förmodligen bara att kasta det

  17. #117
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Jag kan ta mig an att kika på grejjerna. Du får räkna med att det tar lite tid då jag endast har möjlighet på helgerna och då samtidigt har många andra bollar i luften.
    Är det ok så löser vi det.

  18. #118

    Standard

    Har du testat kameran samt VTX separat? hur vet du att dessa är trasiga?

  19. #119
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Tim, jag tar på mig att kolla upp grejjerna åt honom.
    Försök inte koppla mer nu för risken är stor att mer pajar.
    Jag löser det..

  20. #120

    Standard

    Och köp en multimeter, spelar ingen roll om man har strömbegränsare om man ändå inte vet var felet är. En glödlampa lyser väl oavsett polaritet? Genom att systematiskt mäta och kontrollera systemen, ex med multimeter, kan man undvika fel. Men visst det finns många olika sätt och det vikigaste är väl att man själv känner att sin metod är trygg och effektiv.

    Det räcker gott och väl med en mätare för någon hundralapp: http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverk...timeter-15133/

    Ett annat viktigt instrument är ett nätaggregat AC/DC med variabel utspänning och variabel strömuttag. Köpte en sån för en femhundring för några år sedan och är guld värd. Den går mellan 0-15V samt 0-15A. Men det är inte kritiskt att köpa på en gång. En billigare variant är att använda ett gammalt nätaggregat till stationär dator som har ett antal 12V samt 5V kablar. Det mesta som används inom FPV fungerar med de spänningarna.

Liknande ämnen

  1. bästa fpv flygplanet
    Av kamelkungen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 12:26
  2. Bästa OSD?
    Av kamelkungen i forum FPV OSD
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-13, 09:03
  3. Systemet havererade så jag la ut en gammal film till dom som vill. =)
    Av thimmy i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 21:54
  4. K.E.R.S - systemet i Formula 1
    Av Delta i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 20:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •