Reklam

 
Sidan 1 av 9 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 170

Ämne: Bästa FPV systemet för en rimlig summa?

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Post Bästa FPV systemet för en rimlig summa?

    Hej allihopa!
    Visste inte vart jag skulle lägga tråden exakt, så hoppas den passar in bra här!
    Jag håller på med flygplan och så kommer det bli quadrocoptrar det jag är ute efter är ett enkelt FPV system.
    Kraven:
    Bästa möjliga bildkvalité eller vad man ska säga, jag vill kunna se naturen/landskapet så bra som möjligt.
    Det ska kunna användas på planet o andra kommande projekt, det ska vara enkelt att flytta runt!
    FPV glasögonen ska vara bra, en upplevelse, sitta bra osv etc.
    Kameran ska vara bra, vatten o stöttålig. Vill helst kunna använda en o samma kamera till FPV och kunna spela in filmen samtidigt!
    Så bra räckvid som möjligt! Vill kunna flyga långt borta Och säkra grejer så inte videolänken dör pga att man flyger bakom ett träd eller ovanför huvudet ja ni förstår!

    Hoppas ni förstår på ett ungefär

    Budget, räcker det med 5-600$ ? Eftersom jag är kräsen att bilden ska vara bra...

    Jag har ingen koll på det här med hur man videolänkar o allt vad det är.
    Har bara kollat in kamera och glasögon.

    Skulle denna kamera duga? eller finns det bättre?
    http://www.ebay.com/itm/Full-HD-1080...t_11883wt_1059
    Priset är ju jätte bra! Och jag gillar designen på den.

    Men vilka brillor ska man ha? något av dessa kanske?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idCategory=539
    Eller finns det bättre?

    Men det krävs ju mer utrustning än detta! Vad ska man då ha?
    Tipsa, rekommendera och skicka länkar på prylar! Jag tänker bara köpa FPV prylar en gång, så inga skit prylar! Det ska vara bra från början!

    Jag vill ha en lista klart så direkt när jag har pengar på kontot så ska allting handlas!

    Jag bugar o bockar för all hjälp som jag kan få av proffsen och experterna!
    Mvh Sebastian

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Imho, satsa på gopro hero2an om du kan.

    5.8ghz är en bra kompromiss imho, undvik bara att flyga bakom träd etc. Hobbyking har en del fatshark kits. Det + gopro så klarar du dig långt, lägg till en 600mw sändare, skew planar och en clover leaf så kommer du utan problem 1-1,5km eller så. Längre än så så får du nog börja tänka på radiostyrningar etc också.
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Men GoPron är ju inge bra att ha som FPV kamera? eller har jag fattat fel? Många på forumet som inte rekommenderar den som FPV kamera pga att den inte klarar av ljussättningarna.?

    Ja det är väll 5.8Ghz som är bäst för detta ändamål? det där med MW o sändare har jag noll koll på!!!! och antenner vet jag inte vilka som ska ha vart, hade tänkt köpa färdiga av någon eftersom jag inte vill göra några egna!

    Vilka glasögon ska man ha? Vill gärna ha input från alla som har FatShark glasögon. Som skrivet kraven är höga.
    Dessa är ju dyrast, är dom då också bäst eller? http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Goggles_.html
    Headtracking är noll intressant iaf det närmaste året! Fast är det inbyggt är det ju ett + i kanten
    Mvh Sebastian

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Gopro funkar riktigt bra , men en riktigt bra mindre kamera funkar ännu bättre
    enligt mig då.
    Jag kör med fatshark predator tycker dom funkar riktigt bra.
    immerson 600mw sändare funkar riktigt bra. klarar även en del träd med bara mindre störningar.

    bytte ut mina 5,8 prylar bara för att jag flyger väldigt mycke i skogsmiljöer så nu kör jag 1,3 men
    va nöjd redan ,med 5,8 .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ta dig tid och läs det här dokumentet. (rev.3)
    http://www.rcgroups.com/forums/showa...8&d=1334582838

    //Matte

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Vad är skillnaden på 5.8 2.4 1.3 o 1.2Ghz ? Vad är skillnaden på systemen?

    Predator säger du, vad gör dom bättre än dom andra brillorna? Det bästa vore om man fick testa en av varje för att se vilken som känns bäst!
    Mvh Sebastian

  7. #7

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tycker dom flesta fatsharks funkar bra , blev bara predator av en slump. men funkar bra .

    ju lägre frekvens du har ju lägre kan du gå i effekt på sändaren med samma räckvidd.
    sen klarar dom lägre frekvenserna hinder lite bättre än 5,8 som är ganska lätt stört.

    2,4 bör du nog undvika , mycket bra grejer men fungerar inte bra om man har 2,4 radio
    eller om många runt omkring flyger med det när du flyger.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Den var ju väldigt billig, hur kan den då vara bättre än alla andra kameror? Tyvärr uppfyller den ju inte alla kraven, men man kanske inte ska vara så kräsen?

    Ska fundera lite Men vad tror ni om kameran jag länkade i första inlägget? Kan man spela in och använda den som FPV samtidigt? Den är enkel o kompakt inga lösa grejer och så är den vattentät. Den har ett grymt bra pris också jämfört med GoPron.
    Mvh Sebastian

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Tycker dom flesta fatsharks funkar bra , blev bara predator av en slump. men funkar bra .

    ju lägre frekvens du har ju lägre kan du gå i effekt på sändaren med samma räckvidd.
    sen klarar dom lägre frekvenserna hinder lite bättre än 5,8 som är ganska lätt stört.

    2,4 bör du nog undvika , mycket bra grejer men fungerar inte bra om man har 2,4 radio
    eller om många runt omkring flyger med det när du flyger.
    ja 2.4Ghz på video länken har jag förstått inte är det bästa. Så då återstår dom andra.

    jag vet inte vad som är bäst mellan 5.8 o 1.2/3 ?

    lägra frekvens ju lägre effekt på sändaren??

    Jag vill gärna att det ska klara diverse hinder utan problem, men bilden ska vara super

    Har FPV system någonting att göra med radio system? hänger dom ihop på nåt sätt när man kopplar allting sen? Eller är det två helt separata grejer?

    Ang brillorna så väntar jag, vill nog helst besöka någon FPV träff eller vad som helst och prova för att se vad som känns rätt!

    förutom sändaren som har på marken, behöver man inte mottagare för FPV på flygplanet? eller har jag fattat fel på något vänster?
    Och vilka antenner ska man ha? Har sett att det finns cloverleaf med 3 och 4blad och sen att det finns spiraler?
    Alla cloverleaf antenner som man ser till salu är ju olika storlekar på både bladen och längden på antenn...?
    Mvh Sebastian

  11. #11
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Oavsett vilken frekvens man väljer så ska man alltid flyga LOS (line of sight) för bästa mottagning. Att ha superbild hela tiden det går inte, flyger man runt ett objekt så kommer det bli flimmer i videobilden. Man kan säga att ju lägre frekvens desto bredare mottagningsområde har man. Har man 5.8Ghz så får man smalare mottagningsområde och den blir således känsligare för objekt.

    FPV är bara en förkortning för hobbyn (first person view), man brukar dela in tekniken i rc-länk och video-länk.
    På planet har man videosändare och på marken har man mottagaren för att ta del av videobilden.
    Cloverleaf är olika stora beroende på vilken frekvens man använder, ju lägre frekvens desto större klöver. Så 5.8Ghz är stor som en pingisboll. Man brukar sätta den med 3 bågar på videosändaren och den med 4 på mottagaren. Spiralen är en "helical" och används oftast vid längre avstånd.

    Jag rekommenderar att du tar dig tid och läser dokumentet jag länkade till lite högre upp.

    //Matte

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Din entusiasm råder det inget tvivel om, men nu är det så att du behöver läsa på en hel del innan du rusar vidare. Börja med dokumentet som länkats till tidigare i denna tråd. Fortsätt sedan med att läsa på i lugn och ro på nätet om sånt som du undrar över efter att ha läst och tagit till dig det som står i den filen.

    Du behöver bromsa om du ska få en bra FPV-upplelse!

    Kunskap bör komma före shoppinglista...


    Läs dokumentet om FPV. Det är skrivet av en av de stora...
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2012-08-06 klockan 23:11.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Har läst på lite nu!
    Men det är fortfarande mycket frågor o funderingar!
    Sercurity kameran som dom flesta kör med verkar ju vara bäst..? iaf väldigt billig!
    Vill att grejerna ska vara så störningsfria som möjligt och tåla hinder, då ska jag köra på 1.2ghz..?
    Har tittat på en massa transmittrar o recievrar för videolänken och hittat många bra till bra priser!
    Men då är frågan hur mycket MW i effekt ska man gå på? Såg att man fick mycket bättre avstånd med exempel 2000MW än 1000MW, har jag fattat rätt? självklart förstår jag att antennerna är störtsta anledningen till hur bra det blir!

    Jag har sneglat på dessa
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Goggles_.html
    Men dom har ju inbyggd mottagare för 2.4/5.8 så då kan jag inte använda det om jag väljer att köra på 1.2ghz?
    Känns ju lite bortkastat eller? Verkar ju som att dom är mest prisvärda eftersom dom har inbyggd HeadTracker (som jag är totalt ointresserad av det första året).
    Det andra paret jag kollat in är FatSharks senaste Dominator. Predator är uteslutet och antar att dom andra är liknande Predator eller sämre så då är dom redan borträknade!
    Men Dominator har inte inbyggd HeadTracker (eller mottagare?) och om man nu skulle vilja ha det i framtiden så skulle det bli krångligare o dyrare!!

    Nu vill jag ha era tips o förslag! Och hjälp
    Mvh Sebastian

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Lyssna på vad Mr Ovanhill säger i t ex inlägg # 12. Läs, läs, läs - och låt FPV-önskningarna mogna. Besök gärna FPV-meetings eller nån klubb i närheten där det kan finnas FPV-flygare. Under tiden köper du radio, kärra och alla andra "flyg-tillbehör" (OBS - ej FPV-grejorna) och lär dig flyga ordentligt - och det gör man sällan på några få veckor.
    Under tiden detta pågår så kanske det dyker upp ny, bättre och/eller mera prisvärd FPV-utrustning så avvakta lite med dessa inköp. Du har allt att vinna på att ta till dig kunskap om FPV och att lära dig flyga och hantera den normala RC-utrustningen. Sen är du bättre rustad för att ta steget över till FPV. Allt går inte att forcera utan man måste låta vissa saker ta sin tid - t ex att lära sig hela detta för dig nya område. Då är förutsättningarna mycket bättre när du sen börjar med FPV-flyget.
    //Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2012-08-08 klockan 10:06.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Allvarligt Sebbe, börja enkelt. Har du läst dokumentet som vi länkade till tidigare. Har du dessutom tagit till dig innehållet i det? Har du dessutom läst och förstått innehållet i de dokument och filmer som den filen i sin tur refererar till?

    I det dokumentet som vi länkade in där borta står massor som du behöver veta och även hur man lämpligast kommer in i FPV-svängen. Till exempel står det att du ska börja med enklast möjliga fpv-utrustning och till att börja med bara låta en polare köra planet och själv bara "åka med". Att göra så lär dig hur man kan förvänta sig att planet beter sig och hur det ser ut i video. Ingen blir gladare än vi andra FPVare om du börjar med detta. Vi gillar när andra börjar med vårt intresse men vi vill ogärna se en 15-åring bränna massor av pengar och misslyckas på grund av att han gasar på för mycket utan att låta kunskaperna sjunka in och mogna.

    Enklast möjliga (dvs bästa möjliga för en rimlig summa) fpv-utrustning består av:

    * Ombord på planet:
    En ok till bra kamera (jag rekommenderar verkligen den från SecurityCameras2000) en sändare och ett litet batteri 3s500mAh eller så. Samt en bra antenn, gärna cloverleaf. Möjligen vill du byta till en 2.8mm lins på kameran. (Smaksak här...)

    * På marken:
    En mottagare, en sjysst antenn (gärna skew planar wheel) och bästa möjliga display du har råd med. Displayen ska ha minst 640*480 punkters upplösning för det är ungefär vad du får ut ur din videolänk. Vanlig tjockTV-upplösning mao. Den kan vara en liten monitor eller ett par videogoggles. Låt plånboken avgöra men det finns en viktigare faktor ändå och det är att den inte blåskärmar på dig när den tappar videosynken. Tro mig, det kommer den att göra!

    Vad gäller videolänken så är "5.8g 200mW FPV Wireless AV Tx & Rx Set" (exempelvis från Hobbyking) bra att börja med. Varför? Den fungerar mycket bra och är lätt att få störningsfri i rätt förhållanden. Se dokumentet som länkades till tidigare. Det står inget om just den, men varför den är bra står där. Den är dessutom inte allvarligt otillåten i Sverige.

    Måste du braka på med OSD så ta en som är erkänt enkel att få att fungera med minsta möjliga insats. Ju fler komponenter du introducerar i din FPV-rigg desto svårare blir det att få grejorna att fungera tillsammans. Även detta är en anledning att börja med minsta möjliga FPV-rigg ombord på planet. Lägg till fler delar en och en och se till att alltid ha dem fungerande innan du lägger till nästa komponent.

    Gör nu som jag säger så kommer allt bli både roligt och bra. Uppgradera sen...
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2012-08-08 klockan 11:02.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  16. #16
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bil sebbe Visa inlägg
    Har läst på lite nu!
    haha, läs på mer o gör sedan som MrOvanhill säger, börja enkelt.
    Jag själv läste på rcflyg o rcgroups i ett halvår innan jag beställde några fpv grejer.
    Kunde testflyga Lassebetongs easystarfpv några gånger under tiden, köpte sedan planet o började bygga.
    Lärde mig sedan spaka rätt o under tiden köpte jag FPV prylar Sändare o mottagare och fatsharkglasögon, flög sedan mycket med detta.
    Köpte sedan osd, gps, diversity o annat bling, flög då allt mindre fpv pga allt strul hit o dit.

    Har nu slängt ut allt o kör med enklast tänkbara dvs det jag hade från början sändare/mottagare/glasögon plus klöverantenner. Är tillbaka till ett enkelt system = mindre strul o mer fpvflyg.
    Kanske åker i några prylar igen men då en sak i taget.
    Verkar som du har som mål att flyga FPV lååångt bort i regn med superbra videolänk allt inspelat i HD klart om 1 vecka ?
    Ta det lite lugnt .. o läs på mer

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    När jag tänker efter finns det faktiskt en komponent till som jag skulle vilja peta in i listan för saker ombord på planet.

    E-osd (alternativt Super Simple Mini OSD, de är samma). Den kan inget annat än att visa spänningen på upp till två olika batteripaket. Den är enkel och bra! Gör precis bara en sak och är enkel att få att fungera.

    Det är bra att se hur mycket ström man har. Fart och höjd är inte så noga bara man flyger över marken och undviker stallhastighet.

    Tillräcklig fartmätare är en bit lagom mjuk/spänstig plast som mongeras stående i luftströmmen framför kameran. Ju fortare man flyger desto mer kommer den att böjas ned i fartvinden. Bara att lära sig hur den ska se ut för att man ska undvika att flyga för sakta. Läs undvika att stalla.

    Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Men jag skulle ju ha en sådan..?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...PS_Module.html
    Har inte den batteri status funktion och lite till? Det är ett väldigt bra pris på den. OSDn är bara en bonus så det får inte kosta allt för mycket eftersom budgeten för fpv är runt 4000kr.
    Vill som sagt bara kunna se, fart, höjd, batteri status i fpv glasögonen. Ska inte vara mindre funktioner än det och inte mycket mer, vill inte ha glasögonen fulla med massa konstiga saker

    Det är ingen i Katrineholm som flyger fpv och jag känner ingen annan som gör det heller så jag har ingen möjlighet att testa någon annans prylar!

    Ja jag vet att jag ska läsa på, men det är väldigt krångligt o nästan för avancerat för att man ska behöva veta det...
    Vill helldre läsa o få höra era erfarenheter, man lär sig mycket mer på det!

    Och som jag tidigare sagt, jag tänker bara köpa fpv prylar en gång! Så jag tänker inte betala en massa onödiga pengar på skräp som jag bara blir missnöjd med! Lika bra att satsa på det bästa från början!!!

    Men vill gärna ha lite hjälp med tips om glasögonen om hur man ska göra. FatSharks Dominator eller dom silvriga True 640x480.
    Jag kommer köra på 1.2Ghz, har kollat in dessa två:
    http://www.sunsky-online.com/view/17...ft+systems.htm
    http://www.sunsky-online.com/view/13...6+receiver.htm
    Den på 1000W har ju betydligt bättre räckvid från start än den på 800Mw och då skiljer det bara 200 i mellan dom.
    Men dom har olika kanaler (vad gör kanalerna för något?) ena har 4st o den andra 8st, spelar det någon roll.?

    Det är ju bara att köra på och hoppas att det funkar?

    Och ja jag har läst dokumentet!!!!! Men jag förstår inte vad jag ska behöva all den informationen till? Om grejerna funkar är det ju bara att köra på! Och tänker inte vänta ett halv år på att köpa grejer! Till o börja med ska jag lära mig flyga ordentligt, det skadar ju inte att ha prylarna hemma så det bara är att sätta igång när man känner sig redo!
    Mvh Sebastian

  19. #19
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Jag personligen köpte massa saker direkt och dyra saker med. Det jag tycker är viktigt är säkerheten. Jag har satsat mycket på OSD och köpte EagleTree saker med RTH, GPS och tracker.

    Det jag tycker är viktigt är att inte planet kommer bort. Men det jag håller med dom som pekar med pekpinnar om är att du ska ta det lungt och köpa saker du har läst på om. Så du får det du vill! Jag har fortfarande inte flygit FPV med mina saker än fast det är över ett år sedan jag köpte dom första. Men det är på gång...

    Tapatalk 2

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bil sebbe Visa inlägg
    Men jag skulle ju ha en sådan..?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...PS_Module.html
    Har inte den batteri status funktion och lite till?
    Jo den fyller din spec till punkt och pricka. Men den kommer att öka din installationskomplexitet en hel del. Fler grunkor som påverkar signalkvaliteten och fler grunkor som måste placeras rätt i förhållande till varandra på modellen. Den kommer för övrigt dessutom kunna göra lagom mycket mer än så om du uppgraderar programvaran i den. Köper du en G-OSD II så anser jag att du bör överväga ganska tidigt att uppgradera den med programvaran cl-osd eftersom den då ger dig en hem-pil vilket är lite den huvudsakliga anledningen till att ha en GPS ombord, som Bogieboy är inne på. Det är bra att hitta hem när man flyger och det är faktiskt förvånansvärt enkelt att virra bort sig även när man flyger ganska nära sig själv. Då är det väldans bra med en hem-pil.

    Vad jag menade med E-OSDn var att den är ett utmärkt komplement för dem som vill köra på en "minsta möjliga FPV-rigg" just för att den visar spänning på batterierna, vilket är vital information. Resten är mer av kuriosa-typ. Kul att veta att man flygit XY km/h fort och YZ meter upp och så vidare.
    Vad gäller de där 1.2 GHz-sändarna så vet jag inte ett smack om dem mer än att de är ganska tunga. Jo förresten, det gör jag visst... Jag köpte faktiskt en motsvarande den med 8 kanaler, men med 400mW sändare. Redan den var jättetung och därmed blev jag tvungen att slita ut den ur skalet som bara det vägde närmare 40 gram eller så.

    Det finns flera anledningar till att ha lägre effekt och bättre antenner också och det är att du bränner slut på batterierna mycket fortare med högre effekt till ganska lite ökad räckvidd. Dubbel räckvidd kräver 4-dubbel effekt! Effekten du vräker på med för att få 25 meter extra räckvidd ska ta vägen nån annanstans eftersom den inte blir till räckvidd. Vart tar den vägen då? Den blir till värme vilket leder till att din vTx blir mer känslig och placeringen blir viktigare eftersom du måste ha bra med kylluft över den. En bra person att kolla på om du ha bra tips på utrustning på 1.3 GHz-bandet är Dadde. Kolla på hans sajt rcexplorer.se och leta reda på vad han använder för videosändare/mottagare.

    I övrigt så fick jag den inte att funka ordentligt. Det var innan jag hört talas om klöverantenner och kan ha med antennerna jag byggde till den att göra lika väl som med själva apparaterna. Jag köpte faktiskt matchade antenner från en av de bättre renomerade FPV-tillverkarna för att få den att lira, men det blev inte så bra ändå. Systemet som jag pekade på som går på 5.8 gHz vet åtminstone jag att det funkar finfint. Räckvidden med klöver/SPW-antenner är bra och inte allvarligt störkänslig.

    Du får köpa vad du vill så länge du håller dig till de regler som gäller. Ska man vara petig måste du ha amatörradiocert för att över huvud taget använda 1.3GHz till video. Video på 5.8gHz-bandet får man använda fritt åtminstone om man kör med löjligt låg effekt. Mycket lägre än 200mW för övrigt.

    Citat Ursprungligen postat av bil sebbe Visa inlägg
    Det är ju bara att köra på och hoppas att det funkar?
    Är det inte bättre att veta att det kommer att funka redan innan du köper grejorna? Veta varför det inte funkar om det inte skulle göra det trots att de redan vet att det ska funka eftersom du läst på ordentligt om grejorna du köpt... Bara en tanke...

    Åter angående de där sändar/mottagar-kiten du pekade på. Kolla efter dem på RC-groups. Jag tror faktiskt att jag läst något om grejorna från Sunsky där innan jag köpte mina därifrån. Eller möjligen i värsta fall efter att jag köpt och inte fått mina att fungera så bra som jag tänkte mig. Där står det garanterat om någon FPV-are testat dem och om de är bra eller inte. Det finns också listor på utrustning som folk testat och bekräftat funkar bra ihop. Finns det ingen som testat dem där så kolla på DIY-drones.com. Där finns det också en hel del kondenserad kunskap att gräva bland. Vill du ha svar härifrån så kommer folk att svara med referenser till den utrustning som vi svenska FPV-are använt oss av och i den listan kanske inte prylen XYZ finns med. Vi är trots allt inte jättemånga som håller på med detta. Du har snubblat in i ett ganska litet gäng iom att du fastnat i FPV-träsket.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Liknande ämnen

  1. bästa fpv flygplanet
    Av kamelkungen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 12:26
  2. Bästa OSD?
    Av kamelkungen i forum FPV OSD
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-13, 09:03
  3. Systemet havererade så jag la ut en gammal film till dom som vill. =)
    Av thimmy i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 21:54
  4. K.E.R.S - systemet i Formula 1
    Av Delta i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 20:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •