Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
Och köp en multimeter, spelar ingen roll om man har strömbegränsare om man ändå inte vet var felet är.
? Begränsas strömmen så blir det ingen brand. Saker kan ändå gå sönder men riskerna minimeras.
Så visst spelar strömbegränsning roll, allra mest om man inte vet vad man gör och med stor sannolikhet kopplar fel.

Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
En glödlampa lyser väl oavsett polaritet?
Japp. Vad skulle det ha med saken att göra? Den är till för att begränsa strömmen. Lyser den betyder det att man närmar sig lampans märkström, även genom belastningen.

Exempel, du vet att din 12V kamera drar 20mA, det läser du i databladet. Kopplar du en 12V/5W lampa i serie och lampan lyser så vet du att genom kameran går det 5/12=416mA. Dra ur matningen fort som fan, kontrollera om något är felkopplat, är det en lödbrygga på kortet, är en kabel kortsluten, råkade du polvända osv. Testa sedan igen efter felet är åtgärdat.

Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
Ett annat viktigt instrument är ett nätaggregat AC/DC med variabel utspänning och variabel strömuttag. Köpte en sån för en femhundring för några år sedan och är guld värd. Den går mellan 0-15V samt 0-15A. Men det är inte kritiskt att köpa på en gång.
Det var just en sådan jag menade, nätagg med variabel strömbegränsning. Sebbe har troligtvis ej en sådan men troligtvis en 12V lampa att tillgå. Därför rekomenderar jag lampan, just för att alla har en liggande (eller kan köpa för 5:- hos lokala biltillbehörsbutiken)

Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
En billigare variant är att använda ett gammalt nätaggregat till stationär dator som har ett antal 12V samt 5V kablar. Det mesta som används inom FPV fungerar med de spänningarna.
Vet man vad man gör går det alldeles utmärkt att använda ett nätagg från en PC. Äldre aggregat behöver belastas för att lämna en stabil och korrekt spänning, lite googlande och labbande så är man på banan med det.
Dessa nätagg har intern strömbegränsning men den är hög, tillräckligt hög för att elda upp det mesta man kopplar in fel på den. Den typen av strömbegränsning är till för att skydda själva aggregatet, inte lasten eller tunna kablar som är inkopplade.

Åter igen är lampan ett bättre alternativ.


Jag använder själv lampor och resistiva laster när jag testkör allt från reparerade svetsar till frekvensomriktare och batteriladdare. Detta gäller då 230V och utan strömbegränsning kan det bli otäcka smällar. Det har hänt att lampan tänts, är man snabb att dra ur och åtgärda felet så kan man ha tur att komma billigt/enkelt/snabbt undan...
Ibland blir det fel pga slarv, tidspress, okunskap, dålig avsyning osv.