Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 59 av 59

Ämne: Fixa till en Turnigy 9x med lite utrustning...

  1. #41
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Du kan använda alla FrSky-mottagare. Sändaren passar både mottagare med och utan telemetri.

    Det enda undantaget är de mottagare som FrSky gör till Futabas system. De har förkortningen FAAST i namnet. Köp inte dessa.

  2. #42

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Tack så mycket!
    Mvh Sebastian

  3. #43

    Standard

    Gokväll. Jag lånar tråden lite sebbe hoppas de är ok.
    Jo jag har lagt in ny FW på min sändare och är grymt nöjd med den. Anledningen till att jag köpte den här sändaren de var bara för att ha den till min longrange som jag har. Den har jag kopplat in på så sätt att jag bara tog bort modulen och fimpade antenn sladden och stoppade på en servo kabel som går från stiften inne i modulen till min longrange.
    Har en sån här som ligger oxå http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...IY_Module.html
    Kan jag montera in den och fortfarande köra min longrange när jag vill? Antar att de är bara att koppla ur longrange när jag köra en vanlig modell med en passande frysky mottagare? En longrange mottagare kostar 70 dollar och de är sådär tycker jag

    Fredde

  4. #44

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    För de som vill få till en smidig kontakt mellan programmeringskortet och datorn så kan jag tipsa om att Electrokit i Malmö har en USB Mini B kontakt på kretskort får bra pris, de tar dessutom inte hutlöst för frakt och expedition som Elfa.
    http://www.electrokit.com/usb-minib-...-pa-kort.49792
    Blir mycket lättare att montera snyggt

  5. #45

    Standard

    Det blir en snygglösning!

    Men det fattas en kabel va?
    Senast redigerat av PatrikE den 2012-09-18 klockan 11:46.

  6. #46

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    självklart, men kabel är ganska lätt att få tag på, USB honkontakter är inte lika enkelt...

  7. #47

    Standard

    This new version now has all 5 pins broken out on the connector
    Om jag inte har helt fel så tror jag att det ska vara 6 trådar inkopplade...

    Normalt driver programmeraren kortet i radion vid programmeringen.
    Men det kan funka om man låter sändaren spänningsmata sändaren?

  8. #48
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Om jag inte har helt fel så tror jag att det ska vara 6 trådar inkopplade...

    Normalt driver programmeraren kortet i radion vid programmeringen.
    Men det kan funka om man låter sändaren spänningsmata sändaren?
    Om man har programmeraren internt i sändaren så är det bara 4 kontakter som behövs, (USB = 5v, Ground, Data+, Data- ). De 5 som nämns där är de vanliga plus sköld.

    Rekommenderar att montera USBasp enheten internt i sändaren så är det bara till att plugga in sändaren med en helt vanlig USB sladd

    Se min lösning här (iofs med en standard USB kontakt istället för en mini) - http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...6r-FPV-projekt

  9. #49
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag hade min programmeraren fast monterad i sändaren och håller med om att det är smidigare med en USB-kontakt.
    Nackdelen är dock att programmeraren alltid är påslagen i och med att den är kopplad till 5v i sändaren. En av de andra kablarna går till processorn reset-ben...
    Och ja, det har hänt att folk med inbyggda programmerare råkat ut för "oförklarliga" omstarter av radion. Jag hade iofs aldrig några sådana upplevelser, men efter lite funderande kom jag fram till att jag hellre tampas lite med osmidiga kontakter än oroar mig för att radion kan stängas av på grund av störningar i programmeraren.

  10. #50
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Jag hade min programmeraren fast monterad i sändaren och håller med om att det är smidigare med en USB-kontakt.
    Nackdelen är dock att programmeraren alltid är påslagen i och med att den är kopplad till 5v i sändaren. En av de andra kablarna går till processorn reset-ben...
    Och ja, det har hänt att folk med inbyggda programmerare råkat ut för "oförklarliga" omstarter av radion. Jag hade iofs aldrig några sådana upplevelser, men efter lite funderande kom jag fram till att jag hellre tampas lite med osmidiga kontakter än oroar mig för att radion kan stängas av på grund av störningar i programmeraren.
    Hmm, det hade jag inte reflekterat över. Man kanske skulle ta och sätta en 2pol switch på VCC och RST så att man kan bryta dem när man inte skall programmera om radion då Alltid kul med mer knappar och saker i en radio.

  11. #51

    Standard

    Min programmerare har mini USB som jag tagit hål för i botten av radion.
    Bara att plugga in en kabel.

    Det jag syftade på var att ha programmeraren på utsidan och USBbreakout kortet kopplat inne i sändaren.
    Bara använda USBkontakten som ett gränssnitt mellan radio & programmeraren.

  12. #52
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det var ju en bra idé. Jag funderade aldrig på att man kan klara sig med 5 ledare genom att skipa +5v. Men det borde ju funka.
    Jag önskar att jag kommit på det själv så jag sluppit att installera ett 6-poligt mini-DIN, dvs ett gammalt PC-mus uttag.

  13. #53

    Standard

    Jo man kanske skulle testa.
    Känns lite dumt att driva programmeraren konstant.
    Dessutom får man löser den till andra projekt!

  14. #54

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Vad behöver man göra för att kunna använda sändaren till datorn som simulator?

    Jag har en sådan här http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=13597
    Mvh Sebastian

  15. #55
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bil sebbe Visa inlägg
    Vad behöver man göra för att kunna använda sändaren till datorn som simulator?

    Jag har en sådan här http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=13597
    För att använda trainerporten utan att plocka ut sändarenheten behöver du trycka på ett 1K ohm motstånd på PPM signalen mellan radion och sändarmodulen. Görs enklast såhär;


    Bryt banan och löd på en 1K ohm

  16. #56
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Alternativt installerar du Er9x. Där finns en inställning för att bara köra via trainer-porten.
    I detta fall behövs ingen hårdvaruförändting.

  17. #57

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Har testat Er9x och TRAINER men funkar inte alls!
    När jag pluggar in radion i usb modulen o sen in i datorn så går radion igång i auto läge (alltså går ingång utan att jag satt igång den) sedan när jag bläddrar till TRAINER så kan jag ingenting göra där. USB adaptern blinkar och när jag startar FMS så funkar precis ingenting!

    Ska installera alla FrSky prylar snart, så när man ändå öppnar radion kan jag montera ett sånt där motstånd
    Till o börja med, vart hittar jag ett sådant motstånd? Behöver ju bara ett. Sedan, försämras radion om man nu har det?
    Mvh Sebastian

  18. #58
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Inställningen som gör att du kan köra utan att bygga om radion är att välja ett speciellt sändningsprotokoll. Den finns bland modell-inställningarna. Kommer inte ihåg vad protokollet heter. PPMsim eller något sådant.

    Lättaste sättet att hitta motstånd är i kasserad elektronik. Det finns massor av motstånd i allt. Det gäller bara att hitta rätt sort.

    Radion fungerar precis lika bra efter modifieringen (om man inte har sönder något annat av misstag)

  19. #59

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    Hmm,
    Är int 9x sändaren konstruerad så att det bestäms om den är i Lärarläge resp Elevläge beroende på om den är påslagen när du kopplar in trainerkabeln?
    Har du provat att slå på sändaren först och sedan koppla in kabeln?

Liknande ämnen

  1. Vad för utrustning till en Octocopter?
    Av Kenneth E i forum Octo
    Svar: 127
    Senaste inlägg: 2015-12-12, 19:22
  2. Tips på kärra till följande utrustning?
    Av oscar i forum Metanolmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 00:23
  3. Utrustning till funtana x50
    Av Ejnarsson i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 10:00
  4. Fixa sponsorer.....
    Av Irokee i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •