Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: KESTREL 500SX Helikopter

  1. #1

    Standard KESTREL 500SX Helikopter

    Hejsan gokväll! Har nyligen skaffat en sådan Helikopter (har inte provat den ännu) och sitter och tittar lite i manualen som är på engelska vilket jag inte är så värst bra på. Vid leverans var Handkontrollen inställd på Mode 2. Om man lossar på antennen och viker över den till andra sidan blir det Mode 1. Är det så man skall ha den om man är nybörjare som jag och flygningen blir lättare i Mode 1 ? Throttle hamnar då på Höger sida vilket känns lite konstigt för mig dock.

    Mvh
    Peter

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Mode 2 är det vi svenskar brukar använda. Trottle på vänster spak

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Behåll Mode 2, det kör alla med...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4

    Standard

    ok tack för svaret. skall prova flyga i morgon om det inte blåser. man får väl hålla någorlunda låg höjd i början innan man börjat behärska kontrollerna. det lär nog bli en del ofrivillig mark kontakt skulle jag tro.

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Köp en simulator och träna med, det kommer bespara dig många lagningar och reservdelar!!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    Standard

    Ja det kan ju vara något om man vill lära sig och syssla ned avancerad flygning, men på den nivån skall inte jag lägga mig, det blir väl att flyga försiktigt ute på fotbolls planen när ungarna inte spelar, inga volter och loopar här inte.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Skaffa sim. Du tjänar in den fort. Har du flugit helikopter innan? Om inte så får du nog lära dig vid första flygningen hur svårt det är.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Om jag hade tagit det där med simulator mer seriöst i början hade jag sparat ett par tusenlappar i reparationskostnader.

    Även om Kestrel är en snäll och lättflugen helikopter är det fortfarande en singelrotor och inte självstabiliserande på samma sätt som en koaxial. Jag tvivlar inte att du kan hovra med tail-in med den helikoptern, däremot när man svängt runt och kommer med nosen inåt är det extremt lätt att korrigera åt fel håll och sätta helikoptern i backen.

    Det är alltså riktigt svårt att flyga i åttor på konstant höjd med en helikopter, man behöver inte ge sig in på 3D och inverterad gräsklippning för att det skall kräva övning och skicklighet.

    En bra simulator såsom Phoenix kostar som en till två krasher och det sparar man igen väldigt fort.

  9. #9

    Standard

    Jag har inte flygit singel rotor tidigare. Någon sade att dom är bäst och är bra nybörjar helikopter och färre saker som kan gå sönder. Jag hade en billig Biltema Helikopter tidigare med dubbel rotor, men det hände något så bara undre rotor snurrar efter en lättare krash. men provade idag flyga min nya KESTREL. jag tog det väldigt försikitgt och lyckades undvika krasha och kunde mjuklanda den när batteriet började sina. Jag har ännu inte lyckats lära mig köra åt olika håll. Det kunde jag inte med Biltemas heller. Den följer sakta vinden och när den börjar närma sig nått hinder får man landa och gå tillbaka till startplatsen där man lyfte och börja om. Det tar väl ett tag innan man får in lite vana

  10. #10

    Standard

    Den har redan pajjat men inte på grund av crash, men fick byta den tack och lov. Bytte till en mer lättflygen nybörjar helli med dubbla blad som var något billigare, men fortfarande fyra kanaler. Det som hände med Kestrel var att den råkade välta när motorn gick på lågt varv och bladen vispade runt lite i backen. Efter det kunde den inte lyfta och den vibrerade kraftigt. Kanske motor flyttats ur sitt läge? Skall det vara så dåligt kvalite att den pajjar av en sådan simpel sak?

  11. #11
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Om motorn roterar och bladen tar i mark så blir det ofta en skev rotoraxel på singelrotor helikoptrar.

    Jag har tagit för vana att byta huvudaxel nästan varje gång jag kraschar en helikopter även vid lättare krascher.

    Min första säsong med helikopter blev jag bra på att meka (förra sommaren), började med en Big Lama Koaxial och skaffade sedan en KDS 450 6kanals och för inomhus säsongen en liten Gaui 200. Nu andra säsongen började jag faktiskt med att skaffa ett flygplan (Bixler en foamie med 1,4m vingspann) mest för att jag ledsnat på att inte kunna flyga heli. Då var man så illa tvungen att kunna flyga mot sig och hantera planet i olika vinklar. När den skräcken var över tog jag fram simulatorn för att kolla hur det gick med helikopter för skoj skull och det gick mycket lättare, första flygningen med helikoptern var oändligt mycket bättre än vad jag kunnat drömma om förra sommaren.

    Små koaxialer kan man krascha hyffsat med små skador då det är låga varvtal och lätta konstruktioner, även om jag har reparerat och uppgraderat även min Big Lama för ungefär samma kostnad som inköpspriset.

    Singelrotor helis tar stryk när man lägger dem ner med snurrande visp. Vissa tål mer än andra, det finns några fina Blade till exempel som är bra mellan helikoptrar, även Kestrel är en helt OK mellanhelikopter.

    Men om den inte landar på landningsstället så får man räkna med att gå igenom mekaniken och kolla om något blivit lite skevt eller vobbligt och reparera därefter.


    Detta är inte för att vara avskräckande, heli är skitkul att flyga, men det är svårt. Och som allt annat som är svårt så är det desto mer spännande när man får det att funka, och det finns ingen gräns på hur duktig man kan bli, det finns alltid mer att lära

    En juste simulator är en extremt bra investering och ger fruktansvärt billig träning jämfört med alternativet både för heli och för flygplan. Och ja, det finns även koaxial och enklare fixed-pitch singelrotor helis i simulatorerna så man kan hitta likadan eller snarlik modell som man har och som man funderar på att skaffa

  12. #12

    Standard

    ok tack för svaret och lite annan info. Vad menar du med en Koaxial helikopter vad är det??
    Jag skulle aldrig kunna mecka själv som du gör, allt är ju så smått och synen är inte den bästa.
    Den nya helli med dubbel rotor jag bytte till var betydligt enklare att manövrera och jag lyckades hålla den i luften så länge batteriet räckte och göra en mjuklandning i poolen. Jag menar gräset
    Men va plastiga och sköra dom är och alldeles för lätta. Det borde ju vara tjock hårdplast och en rejäl metal stomme så de håller. En kompis som också är nybörjare hade turen att hitta en sådan Helli på Jula. Den sålde slut som smör i solsken.
    Det var en riktig rejäl sak, den vägde drygt ½ kilo och hade tjock metal stomme och karossen var av ordentlig hårdplast.
    Den har fallit i backen otaliga gånger, men den flyger fint ändå som inget hade hänt

    Jag hittade en Demo av en rc simulator och provade flyga en helli med dubbel rotor. Och den uppförde sig ungefär som i verkligheten med undantag att man använder tangentbordet, det skulle vara bättre med en riktig handkontroll som i verkligheten

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Plast i en heli är att föredra framför metall. Dels blir metall tyngre samt att delarna kan bli skeva
    På min heli är det mesta av själva kroppen just plastmaterial, men stjärtbom ställ etc är metall.
    Så vid en smäll, så riskerar dem bli rejält skeva eller gå sönder. Medan ramen istället för att bli skev antingen går sönder eller håller. Visst, det ser tufft ut med alu på en kopter.. men nackdelarna överväger fördelarna
    Spakar fö. En Mikado Logo 500

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag vet att alla logo ägare säger att plast är att föredra , men det är väldigt olika vad folk säger om det helt klart.
    jag håller med om att plast är bra men jag tror fördelarna med alu är lika stora så det är helt enkelt en smaksak.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #15
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av reppson Visa inlägg
    ok tack för svaret och lite annan info. Vad menar du med en Koaxial helikopter vad är det??
    Jag skulle aldrig kunna mecka själv som du gör, allt är ju så smått och synen är inte den bästa.
    Koxial = Dubbelrotor, två namn för samma sak.

    Om mekande och reparationer inte är ett alternativ så är det nog mest dubbelrotor och liknande leksaks helikoptrar som står på agendan.

    Det finns en förhållandevis billig E-Sky kontroll avsedd för simulator (vet inte på rak arm vilka simulatorer den fungerar för dock, men borde vara ett par i alla fall).

    När/om det blir läge för singelrotor så kan E-Flites Blade helis vara värt att kolla på, små saker och tål en del (MCx och MCPx).

  16. #16

    Standard

    Ja man får se hur det blir med det framöver. Den dubbel rotor jag har nu funkar fint och jag har lyckas med att hålla den i luften så länge batteriet räcker om jag inte behöver landa någonstans och flytta den, för jag har inte lyckats med att flyga den framåt och bakåt, så jag kan flyga tillbaka den där jag står med kontrollen när den har dragit iväg en bit från mig. Det är ju fyra kanaler så det borde väl gå att kunna göra det

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du inte gillar att meka så är det nog ett vanligt flygplan som borde ligga närmare till hands. I alla fall är det inte lika mycket "piller-mekande"...
    Flyger man heli så måste man nog tyvärr räkna med en hel del mekande - i alla fall sen man passerat koaxial-heli-stadiet.
    Hälsningar
    Roger

  18. #18

    Standard

    jasså tror du. är det inte betydligt lättare att haverera ett plan? och jag bor ganska långt i från en lämplig plats för att kunna köra radiostyrt plan

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Dom gångerna jag varit i backen med plan har jag kunnat laga det på ca 30 min.
    dom flesta gånger man smällt med helin har det varit en veckas väntan på delar och en kostnad på mellan
    500-3500 kr och massa mekande.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Lätta kärror i EPP - typ inomhuskärror - kan du flyga på rätt små ytor och dom är inte heller så känsliga för smällar.
    Sen kanske det inte är den allra bästa nybörjarkärran eftersom dom inte har någon form av självstabilitet.
    Är det inte möjligt att flyga kärror som man handstartar (slänger iväg alltså) och sen landar i långt gräs eller på en gräsplan ? I så fall finns det en uppsjö av lämpliga kärror. Men du måste ju för dessa ha en del fria ytor runt omkring för bl a landningsinflygningarna.
    Men sen du tagit dig förbi det nybörjarstadiet så kan du mycket väl flyga en kärra liknande denna på riktigt små ytor - http://www.autopartner.se/ap-sbach-e...772-c-566.aspx
    Vi flyger ju sådana inomhus i gympasalar men det kräver ju att man passerat nybörjarstadiet eftersom man måste flyga aktivt med alla roder (och gasreglaget) för att ta sig runt.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. TSA helikopter
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 15:34
  2. helikopter
    Av wesse i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 20:00
  3. FPV Helikopter och rc-bil
    Av Impulze i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 22:44
  4. Helikopter !!!
    Av Nexus i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •