Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Servon

  1. #1

    Standard Servon

    Jag är helt ny på flyg, ska bygga ett plan i vinter.
    Jag behöver tips på bra men skapligt billiga servon.
    Kan ni hjälpa mig?

  2. #2
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Futabas S3003 skulle väl funka.

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Storlek och dragkraft på servon beror på storlek, vikt och vilken typ av flygplan du tänkt bygga...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4

    Standard

    Planet är ett P-51 Mustang, 1000 mm i vingspann

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Skicka en länk till käran så ska du se att det kommer bra svar.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Edit: Såg att du länka till modellen du är intresserad av.
    Om du skall lära dig flyga så välj en högvingad "tranier" istället, och ta hjälp av nån som redan kan flyga, besök närmaste modellflygklubb och få lite tips och hjälp på traven också.
    Det går visserligen att lära sig flyga helt på egen hand, speciellt om man tränar mycket i simulator innan så man har fått in basic flygreflexer, men det är i nästan alla fall billigare och går snabbare att lära sig om man får hjälp av nån erfaren flygare.

    Om du vill lära dig flyga redan nu så kan du skaffa en färdigbyggd "foam" (cellplastliknande material) modell med radio och el-motor som drivs av LiPo batteri.
    Det finns många att välja på. Det jag skrev nedan lite innan du posta länken till planet kan du kolla på ändå men till det planet behöver du microservon som väger runt 10 gram styck.


    ----------
    När du säger "bygga" menar du då att du skall bygga en byggsats som du limmar ihop från grunden eller bygger från ritning?
    Det finns ju många "färdiga" plan idag s k ARF (Almost Ready to Fly) och en del går att köpa med servon redan monterade i planet.

    Om det är ett nybörjarplan så funkar s k mini och standardservon oftast bra. Microservon (väldigt små och lätta) kan funka beroende på storlek på planet som då inte får vara för stort.
    Det finns servon med plastdrev i växellådan och det finns de med metalldrev, men det är inte så viktigt i ditt läge vad du väljer (metalldrev är lite hållbarare men är oftast lite dyrare och kan ha aningens mer glapp än de med plastdrev).

    Kullager på utgåeende axel är bra så försök välja servo som har det.

    Sen finns analoga och digitala servon. De flesta är digitala idag och de är lite mer precisa och har bättre hållkraft än många analoga.
    Här kan du läsa lite fördelarna med digitalservon (Futaba) om du undrar
    http://www.futaba-rc.com/servos/digitalservos.pdf

    Sen finns det lite specialare med borstlösa motorer i servona t ex Futaba har det (BLS servon) men det är dyra servon och overkill i ditt läge men kan vara bra att veta att det finns.

    Drivspänning som ett servo får man ha klart för sig också, de äldre analoga servona klarar oftast 4.8 volt, många digitala servon klarar 6 volt, och så finns det nuförtiden även "HV" servon (High Voltage) för lite mer krävande användning.
    Det kan vara klokt att köpa servon som klarar även 6 volt så får du lite mer flexibilitet.

    Enklast är att du först bestämmer dig för en radiostyrning och köper då samtidigt ca 4 servon så bör du klara dig ett tag.

    Vilken modell tänker du bygga?

    Vilken radiostyrning har du funderat på, eller har du en redan?

    Det går att använda servon från olika fabrikat men det kan nog vara klokt i början att hålla sig till samma fabrikat som radion i början innan men fått grepp på utbudet av servon (som är stort).

    Så för att summera allt så lär du klara dig med ett standard eller miniservo på en vikt ca 30-40 gram, digitalservo med kullager och som klarar upp till 6 volt kan vara klokt. Detta under vissa förutsättningar som t ex att modellen är tillräckligt stor så servona inte blir för stora och tunga för modellen. Exempelvis Futaba S3152 kan vara ett tänkbart servo. Men sonm sagt berätta gärna vilken modell du tänker bygga.

    /Bo

  8. #8

    Standard

    Hej Bo. Tack för svaret. Du har en länk till planet under ditt inlägg. Jag har radio redan, en JR PCM9XII

    Edit: Ett högvingat har jag som jag flyger med nu, ett rtf. Sen kör jag så mycket Phoenix-sim. som möjligt också

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ett el-drivet plan på ca: 1 meters spännvidd brukar klara sig med hyfsade servon i 9 g-klassen. Vill du "ta i" lite så kan du gå upp till servon i 15 g-klassen men det är egentligen "overkill" på en såpass liten kärra.
    Lycka till hälsar
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Ett el-drivet plan på ca: 1 meters spännvidd brukar klara sig med hyfsade servon i 9 g-klassen. Vill du "ta i" lite så kan du gå upp till servon i 15 g-klassen men det är egentligen "overkill" på en såpass liten kärra.
    Lycka till hälsar
    Roger
    Vad är hyffsat? Jag kan som sagt inget om flygservon, jag har bara kört elbuggy tidigare. Kan du tänka dig att länka till några?

    Tack
    Roger jag med

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    OK en JR PCM9XII radio, det är en äldre 35 MHz radio antar jag (men som går att konvertera till 2.4 GHz om jag förstår det hela rätt).

    Till det lilla P51 Mustang planet bör du kanske ha en lite mindre mottagare än en standardmottagare (om det är det du har), men det funkar nog med en standard också, för att spara lite vikt.

    Servon:

    Microservon bör du ha som sagt.
    Du behöver inte välja JR servon.
    Hitec, Futaba osv funkar.

    Själv kör jag med Futaba Microservon - S3153MG, med metalldrev men ganska dyrt servo som väger ca 11 gram samt S3153 något billigare med plastdrev och väger 9,6 gram. Bägge är digitalservon som klarar 4,8 och 6 volt och har dragkraft på 1,4 kg-cm vid 4.8 volt drivspänning och 1,7 kg-cm vid 6 volt.
    Hitec har ett gäng microservon som kanske kan passa, kolla t ex Autopartner. Kanske klokt att undvika de billigaste men de dyraste kanske heller inte behövs. Metalldrev tål lite mer stryk rent fysiskt än de med plastdrev men de blir aningens tyngre och kan glappa aningens mer.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-08-06 klockan 11:12.

  12. #12
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Hej!
    jag kan väll bara rekommendera HXT-900 som jag tycker funkar felfritt (hittills) är man inte ute efter precision eller riktigt snabba servon så tycker jag att billiga servon med plastdrev duger fint

    Men som sagt innan, Kolla hos Autopartner.se där brukar det finnas billiga o bra servon

    /Nicke

  13. #13

    Standard

    Tack för all hjälp grabbar

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    HXT-900 brukar fungera bra men mitt favoritservo bland de billigare är detta - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=479
    Finns även som digitalservo om man absolut föredrar sådana.
    Sen kan man givetvis kosta på sig dyrare servon men båda dessa är rätt mycket servo för pengarna.
    Går även att köpa i U.K "något" billigare - http://www.giantshark.co.uk/epower-m...-p-403206.html
    Hälsningar
    Roger

  15. #15

    Standard

    Kom på en till fråga, kan man köra likadana servon i hela planet? Eller ska det vara starkare nånstans?

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du har ett skevroderservo/skevroder så brukar det fungera med 9 g-servon på alla roderytor i den storleken av kärror. Om jag själv skulle överväga ett större servo på nåt roder så är det nog snarast sidorodret om du har sporrhjul kopplat till det. Då skulle jag nog fundera lite över ett servo med metalldrev eftersom sporrhjulet kan generera en del slag mot servot/växellådan. Men jag skall samtidigt säga att för mig har det fungerat bra även med 9 g-servo på sidrodret.
    Hälsningar
    Roger

  17. #17

    Standard

    Tack för svaret Roger

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    För 1000mm spännvidds plan använder jag gärna följande servo. EMAX 8 gram, HXT 900 eller Hitec HS55 på skev och lite större på sida höjd. Där kör jag med framgång Hitec HS 65 eller Hextronik MG14.

    Större på sida och höjd beror mest på att jag baxar planen från källaren till bilen och då slår jag ibland till roderytorna i dörrkarmar. Detta gör ibland att de minsta servona går sönder.

    mvh //Fredrik
    fredrik

  19. #19
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Ännu en röst på HXT900.
    Fördelen är att de är billiga, starka, välcentrerande och väldigt, väldigt tåliga. De håller för i stort sett allt man utsätter dem för, vilket inte inte är fallet för de flesta 9 grammare.
    Nackdelen är att de drar en hel del ström och är oprecisa.

  20. #20

    Standard

    Störs inte HXT900 av 1.3mhz bandet?

Liknande ämnen

  1. Miksa servon og kobla ut servon.
    Av Johnny i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 21:44
  2. EFP-servon?
    Av lennartfors i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 18:42
  3. Servon
    Av jaka i forum Bensinmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 15:18
  4. servon ska in var?
    Av flodde i forum Helikopter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 22:34
  5. Servon till SIG Wonder?
    Av Casimir_rc i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 23:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •