Reklam

Resultat 1 till 12 av 12

mne: Rd och ider kring att brja med hangflyg?

Standard Rd och ider kring att brja med hangflyg?

Hej!

I Skne blser det titt som ttt frn alla mjliga hll och kanter, och d ger det inte riktigt mening att ge sig ut med motorflyget. Just nu blser det allt frn 5 m/s till 9 m/s hr i trakterna. Istllet fr att sitta inne och dagdrmma om flygning -- r det s att man kan gna sig t hangflygning istllet?

Funkar det att flyga hang med de hr vindstyrkorna? Vilka modeller ska jag kika p? Hur lr jag mig? Var r bra platser att flyga p i Lund/Malm med omnejd? Alla tips och tackar mottas tacksamt!

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Hej.

Kul att du intresserar dig fr hang, i stort sett vilken seglare som helst fungerar bra fr hangflyg, mindre och lttare krror vid lttare vindar, och tyngre krror vid hrdare vindar. Just vikten r vldigt avgrande, s vi har alltid med oss bly fr att ballasta med nr det blser hrt. Personligen brukar jag inte flyga hang om det blser mindre n 8 m/s, men det r en frga om tycke och smak, samt vad fr sorts plan man har. Det mesta jag har varit ute i r 17 m/s, det funkade fint efter att ha tejpat p nstan lika mycket bly som vad krran vgde, men landningarna var lite ondigt spnnande. Det var med en "gummianka" Windrider Bee, en flygande vinge av Zagityp i EPP kldd med tejp, inte vrldens bsta flygare, men otroligt tlig.
    Den sortens plan kan jag varmt rekommendera fr en nybrjare p hanget, och ven i den senare karriren r det inte helt fel att ha ngon krra som inte r mtlig, vid mnga hang r landningsplatserna ganska usla, med stenar och taggbuskar och annat elnde, vilket gr att man drar sig fr att flyga med sin fina glasfiberkrra...

I Malm finns ngra bra hang, precis sder om bron vid lernacken finns ett hang som r riktigt bra vid sydliga vindar.
    Norr om bron vid utsiktsplatsen kan man flyga vid VNV, tyvrr r landningsplatsen stenig och full av taggbuskar.
    En bit sder om Malm vid Arrie finns en plat som kallas fr Gavelsbjer, dr gr att flyga mellan N och , men dr r ganska turbulent.
    Ngra mil norr om Malm finns ett ganska litet, men fullt flygbart vid NV hang vid Barsebcks saltsjbad.
    Mellan Landskrona och Hlsingborg ligger dels labodarna med ett utmrkt vsthang, dels Glumslvs backar med flera hang i olika riktningar.

En bit frn Malm nere vid Hammars backar finns ett av Svergies bsta hang vid SW vind.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Lernacken.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	53,0 KB 
Id:	30979   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Gavelsbjer.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	218,3 KB 
Id:	30981  
    /\/\vh // /\/\r J.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Om det inte regnar s ska jag kra lite "after work"-hang vid labodarna, mellan Landskrona och Helsingborg, i eftermiddag vid 17-tiden.
    Kr gamla vgen mellan Landskrona och Helsingborg (R), nr du kommer till Glumslv svnger du vnster mot labodarna. Nstan nere vid fiskelget finns en parkering p hger sida. Parkera dr. G sedan lngs havet ca 3-400 meter norrut.
    Du r framme vid hanget!
    Retroholic!

Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlgg
    243
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

Standard

Bsta all-round-seglaren p hang r Multiplex EasyGlider! Och bra info om hangen i Sverige hittar du p Krister Bergenfeldts sajt:
    http://hem.bredband.net/k_bergenfeldt/

// Fredrik Wergeland

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fredrik_W Visa inlgg
    Bsta all-round-seglaren p hang r Multiplex EasyGlider! Och bra info om hangen i Sverige hittar du p Krister Bergenfeldts sajt:
    http://hem.bredband.net/k_bergenfeldt/

// Fredrik Wergeland
    Instmmer!!
    Trots att den r lite trg i svngarna s flyger den mycket bra, ven med en hel del barlast.
    Sen r den snll mot underlaget vid landningarna (eller var det tvrtom?) tack vare EPP-materialet...
    Retroholic!

Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlgg
    243
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlgg
    Instmmer!!
    Trots att den r lite trg i svngarna
    Det hller jag inte med om! Har du provat att flytta bak TP lite? P min EasyG. s ligger TP straxt bakom vingrret.

// Fredrik W

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

har man bra lyft s kan man nog hanga med det mesta ;-)
    Har sett en tung "J35" i dubbel wellpapp flyga hur kul som helst....
    Skulle tro att en gammal 40-trainer skulle funka fint nr vinden r rtt.
    Men hller totalt med p att en friggokrra r mest skonsam mot marken som Thomas uttryckte det s fint ;-)

Det fantastiska med hang r att man knappt tror att planet ska hlla nr man gr frn bilen - men vl i luften s verkar planet bara hnga s fiiint att man inte tror det r p riktigt.

Standard

Var ute vid labodarna idag och kikade p Thomas och Mr J. Flt p bra. Ska kolla runt lite efter en EasyGlider. Tack fr alla tips och rd!

Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

Standard

Sen r det inte svrt att bygga om en EasyGlider till en 4-servovinge och d kan du f fart p svngandet ordentligt!

Skickat frn min GT-P3110 via Tapatalk 2
    Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

NickeLs avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlgg
    370
    Jobb
    Webbutveckling, Elteknik samt Mekatronik
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

hej.
    bara en pytteliten frga. Har en MPX Cularis, funkar den bra att flyga hang med? var fins det hang i nrheten av stockholm?

Frlt om jag snor din trd litegrann "dap" hoppas det r okej?

/Nicke

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlgg
    hej.
    bara en pytteliten frga. Har en MPX Cularis, funkar den bra att flyga hang med? var fins det hang i nrheten av stockholm?

Frlt om jag snor din trd litegrann "dap" hoppas det r okej?

/Nicke
    Den gr alldeles utmrkt.

Kika i inlgg Nr 4 hr ovanfr, dr Fredrik W lnkar till Krister Bergenfeldts utmrkta sida.
    Klicka p Hang, och sedan p Stockholm s fr du massvis med frslag.
    /\/\vh // /\/\r J.

Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

Standard

Hrligt med en hangflygare till i Skne
    Som det skrivits innan, en skumvffla av ngot slag r utmrkt att bde brja med och man kan ha mycket kul med den genom hela karriren. Jag har en Swift 2 flygande vinge kpt frn Sknehobby dr jag totalt struntade i att kpa och skruva i en motor. Den r rolig.
    Elseglare kan vara sknt att ha om man r lite orolig om hanget verkligen br s bra, men samtidigt blir den betydligt knsligare i landningen.

Liknande mnen

1. Fundering kring Y6
    Av Defuncta i forum Hexa
    Svar: 38
    Senaste inlgg: 2013-02-11, 21:27
  2. regler kring fpv och kostnader??
    Av lixxer i forum FPV Allmnt
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2009-12-24, 10:30
  3. Skoj F3A-krra kring 140 cm?
    Av Elflygarn i forum Elmodeller
    Svar: 11