Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Råd och idéer kring att börja med hangflyg?

  1. #1

    Standard Råd och idéer kring att börja med hangflyg?

    Hej!

    I Skåne blåser det titt som tätt från alla möjliga håll och kanter, och då ger det inte riktigt mening att ge sig ut med motorflyget. Just nu blåser det allt från 5 m/s till 9 m/s här i trakterna. Istället för att sitta inne och dagdrömma om flygning -- är det så att man kan ägna sig åt hangflygning istället?

    Funkar det att flyga hang med de här vindstyrkorna? Vilka modeller ska jag kika på? Hur lär jag mig? Var är bra platser att flyga på i Lund/Malmö med omnejd? Alla tips och tackar mottas tacksamt!

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Hej.

    Kul att du intresserar dig för hang, i stort sett vilken seglare som helst fungerar bra för hangflyg, mindre och lättare kärror vid lättare vindar, och tyngre kärror vid hårdare vindar. Just vikten är väldigt avgörande, så vi har alltid med oss bly för att ballasta med när det blåser hårt. Personligen brukar jag inte flyga hang om det blåser mindre än 8 m/s, men det är en fråga om tycke och smak, samt vad för sorts plan man har. Det mesta jag har varit ute i är 17 m/s, det funkade fint efter att ha tejpat på nästan lika mycket bly som vad kärran vägde, men landningarna var lite onödigt spännande. Det var med en "gummianka" Windrider Bee, en flygande vinge av Zagityp i EPP klädd med tejp, inte världens bästa flygare, men otroligt tålig.
    Den sortens plan kan jag varmt rekommendera för en nybörjare på hanget, och även i den senare karriären är det inte helt fel att ha någon kärra som inte är ömtålig, vid många hang är landningsplatserna ganska usla, med stenar och taggbuskar och annat elände, vilket gör att man drar sig för att flyga med sin fina glasfiberkärra...

    I Malmö finns några bra hang, precis söder om bron vid lernacken finns ett hang som är riktigt bra vid sydliga vindar.
    Norr om bron vid utsiktsplatsen kan man flyga vid VNV, tyvärr är landningsplatsen stenig och full av taggbuskar.
    En bit söder om Malmö vid Arrie finns en platå som kallas för Gavelsbjer, där går att flyga mellan N och Ö, men där är ganska turbulent.
    Några mil norr om Malmö finns ett ganska litet, men fullt flygbart vid NV hang vid Barsebäcks saltsjöbad.
    Mellan Landskrona och Hälsingborg ligger dels Ålabodarna med ett utmärkt västhang, dels Glumslövs backar med flera hang i olika riktningar.

    En bit från Malmö nere vid Hammars backar finns ett av Svergies bästa hang vid SW vind.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lernacken.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	53,0 KB 
Id:	30979   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Gavelsbjer.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	218,3 KB 
Id:	30981  
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Om det inte regnar så ska jag köra lite "after work"-hang vid Ålabodarna, mellan Landskrona och Helsingborg, i eftermiddag vid 17-tiden.
    Kör gamla vägen mellan Landskrona och Helsingborg (Råå), när du kommer till Glumslöv svänger du vänster mot Ålabodarna. Nästan nere vid fiskeläget finns en parkering på höger sida. Parkera där. Gå sedan längs havet ca 3-400 meter norrut.
    Du är framme vid hanget!
    Retroholic!

  4. #4
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Bästa all-round-seglaren på hang är Multiplex EasyGlider! Och bra info om hangen i Sverige hittar du på Krister Bergenfeldts sajt:
    http://hem.bredband.net/k_bergenfeldt/


    // Fredrik Wergeland

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_W Visa inlägg
    Bästa all-round-seglaren på hang är Multiplex EasyGlider! Och bra info om hangen i Sverige hittar du på Krister Bergenfeldts sajt:
    http://hem.bredband.net/k_bergenfeldt/


    // Fredrik Wergeland
    Instämmer!!
    Trots att den är lite trög i svängarna så flyger den mycket bra, även med en hel del barlast.
    Sen är den snäll mot underlaget vid landningarna (eller var det tvärtom?) tack vare EPP-materialet...
    Retroholic!

  6. #6
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Instämmer!!
    Trots att den är lite trög i svängarna
    Det håller jag inte med om! Har du provat att flytta bak TP lite? På min EasyG. så ligger TP straxt bakom vingröret.

    // Fredrik W

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    har man bra lyft så kan man nog hanga med det mesta ;-)
    Har sett en tung "J35" i dubbel wellpapp flyga hur kul som helst....
    Skulle tro att en gammal 40-trainer skulle funka fint när vinden är rätt.
    Men håller totalt med på att en friggokärra är mest skonsam mot marken som Thomas uttryckte det så fint ;-)

    Det fantastiska med hang är att man knappt tror att planet ska hålla när man går från bilen - men väl i luften så verkar planet bara hänga så fiiint att man inte tror det är på riktigt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8

    Standard

    Var ute vid Ålabodarna idag och kikade på Thomas och Mr J. Flöt på bra. Ska kolla runt lite efter en EasyGlider. Tack för alla tips och råd!

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Sen är det inte svårt att bygga om en EasyGlider till en 4-servovinge och då kan du få fart på svängandet ordentligt!

    Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  10. #10
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    hej.
    bara en pytteliten fråga. Har en MPX Cularis, funkar den bra att flyga hang med? var fins det hang i närheten av stockholm?

    Förlåt om jag snor din tråd litegrann "dap" hoppas det är okej?

    /Nicke

  11. #11
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    hej.
    bara en pytteliten fråga. Har en MPX Cularis, funkar den bra att flyga hang med? var fins det hang i närheten av stockholm?

    Förlåt om jag snor din tråd litegrann "dap" hoppas det är okej?

    /Nicke
    Den går alldeles utmärkt.

    Kika i inlägg Nr 4 här ovanför, där Fredrik W länkar till Krister Bergenfeldts utmärkta sida.
    Klicka på Hang, och sedan på Stockholm så får du massvis med förslag.
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    Härligt med en hangflygare till i Skåne
    Som det skrivits innan, en skumvåffla av något slag är utmärkt att både börja med och man kan ha mycket kul med den genom hela karriären. Jag har en Swift 2 flygande vinge köpt från Skånehobby där jag totalt struntade i att köpa och skruva i en motor. Den är rolig.
    Elseglare kan vara skönt att ha om man är lite orolig om hanget verkligen bär så bra, men samtidigt blir den betydligt känsligare i landningen.

Liknande ämnen

  1. Fundering kring Y6
    Av Defuncta i forum Hexa
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 21:27
  2. regler kring fpv och kostnader??
    Av lixxer i forum FPV Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-24, 10:30
  3. Skoj F3A-kärra kring 140 cm?
    Av Elflygarn i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 16:29
  4. Har ni några Ideér
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 22:22
  5. Några ideer på UAV's
    Av T5 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-15, 10:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •