Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 45

Ämne: RVOSD V5 med waypoints

  1. #21

    Standard

    Hann ej kolla kan göra det sen! Jag går in i sequencer programmet, väljer wps sen startar jag rvosd kopplar usb för över till den och sen sparar i rvosd menyn? Kan någon bekräfta detta?

  2. #22

    Standard

    Kom ihåg att ange E (east) istället för W (west) som är default. Kom även ihåg att ange höjd, default är av någon konstig anledning 0m vilket gav mig en ganska ordentlig överraskning.

  3. #23

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Jag mailade Alex Villa, enligt honom levereras 5.1 med waypoints aktiverat. I annat fall skulle jag kontakta honom så löser han det... :-)

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  4. #24

    Standard

    Kan bekräfta att det fungerar

  5. #25

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Kan bekräfta att det fungerar
    Nice! :-)

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  6. #26

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Kan berätta att min inte fungerar... :-(

    Det går att lägga in waypoints och välja wp sequencer i autopilotmenyn, men när jag flippar om aux för att aktivera autopiloten så går den över i rth mode... Grrr...
    Får bli att flasha om fw, även om jag nog inte kommer att använda funktionen vill jag ju ha den... Just for show om inte annat.

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  7. #27

    Standard

    Vad konstigt.. När jag aktiverade min så gick den ej över till rth, kanske är någon inställning?

  8. #28

    Standard

    @flunk
    Kontrollera att du har angett korrekta koordinater. Om du är för långt borta från brytpunkterna så går automatiskt RVOSDn in i RTH istället. Jag tror att detta regleras med "virtual fence", dvs man kan inte flyga till en brytpunkt som är längre bort än detta såvida jag inte har förstått det fel. Max tror jag är 100km.

    Men om du exempelvis har angivit alla siffror i koordinaterna korrekt men glömt att ändra från W (east) till E (west) så spelar det ingen roll hur stor virtual fence du har angivit för koordinaterna hamnar mitt i atlanten och RVOSDn aktiverar RTH istället.

    Default för koordinaterna är nämligen W medan vi som befinner oss öster om greenwich måste ange E. En annan default är N för norra halvklotet men då Sverige befinner sig där behöver det inte ändras.

  9. #29

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    @flunk
    Kontrollera att du har angett korrekta koordinater. Om du är för långt borta från brytpunkterna så går automatiskt RVOSDn in i RTH istället. Jag tror att detta regleras med "virtual fence", dvs man kan inte flyga till en brytpunkt som är längre bort än detta såvida jag inte har förstått det fel. Max tror jag är 100km.

    Men om du exempelvis har angivit alla siffror i koordinaterna korrekt men glömt att ändra från W (east) till E (west) så spelar det ingen roll hur stor virtual fence du har angivit för koordinaterna hamnar mitt i atlanten och RVOSDn aktiverar RTH istället.

    Default för koordinaterna är nämligen W medan vi som befinner oss öster om greenwich måste ange E. En annan default är N för norra halvklotet men då Sverige befinner sig där behöver det inte ändras.
    Virtual fence har jag kollat. Koordinaterna tror jag stämmer, jag la in dem via windowsprogramvaran.
    Däremot läste jag att man måste ha "display waypoints" eller liknande påslaget annars går den över till rth. Detta har jag inte kollat än.

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  10. #30

    Standard

    Ok, vilket av programmen använde du? Sequencer eller Configurator?

    Men det är sant att man måste ange hur många waypoints man vill använda. Om man inte anger någonting så är det samma sak som om inga waypoints ligger inne.

  11. #31

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Configurator.
    Hmmm. Ska nog kolla igen vad jag egentligen ställt in... Det blev snålt om tid när jag testade så jag lade inte ner så mkt tid på felsökning. Sen dess har jag inte haft tid.

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  12. #32

    Standard

    Jag har själv problem med configurator då jag lyckas hitta RVOSDn på COM6 men alla fält är grå...

    Ansluter du bara USB till OSDn eller strömförsörjer du OSDn samtidigt?

    Jag har en uppdaterad G5 till FW5.07

  13. #33

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Den måste strömförsörjas via accen som normalt driver den också. Annars är det bara det interna usb till seriellchippet på rvosd som startar.



    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  14. #34

    Standard

    Problemet var att programmet angav att RVOSDn var på fel port, den sa COM6 när den egentligen var på port 24.

  15. #35

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Ok. Jag erkänner. Jag är dum i huvudet. Vet inte vad jag missat vid tidigare test av waypointfunktionen, men igår testade jag igen. Fungerar utmärkt...

    Klart ball.

    Min RVOSD var alltså aktiverad för wp vid leverans, tvärtemot mot vad Vova skrev. De tar ganska lätt på exportförbudet mao.


    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  16. #36

    Standard

    Du hade kanske tur, jag tror inte att det stämmer för alla enheter. Däremot är det inte emot exportförbudet att exempelvis Alex har gjort annan firmware där det är aktiverat.

  17. #37

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Hmm.
    Tillfället då jag konstaterade att funktionen verkar vara aktiverad på min enhet testade jag inte mer än att aktivera och konstatera att autopiloten styrde om och visade waypointsen på OSD:n.
    Har inte testat detta något mer förräns häromdagen då jag la in en rutt på fem punkter . När jag aktiverade wp sequencer under flygning styrde autopiloten åt fel håll? Jag upplevde att den flög 180 grader fel, dvs bort från waypointen. Distance till waypoint ökar hela tiden. Den styr inte mot hempunkten heller. Vart är den på väg? Varför blir det knas?
    Koordinaterna stämmer, det har jag kollat.

  18. #38

    Standard

    Ok, fungerar RTH och FBW som det ska?

    Hur långt bort från brytpunkterna var modellen?

  19. #39

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Vid det senaste testet hade jag lagt in fem punkter i en ringformation där den första och sista knöt ihop cirkeln ca 1000m rakt fram relativt min startposition. Ringen hade en diameter på kanske 1000m. Punkten längst bort i cirkeln relativt startposition låg alltså ca 2000m bort. Direkt efter start, skulle gissa ca 600m bort aktiverade jag wp sequencer, varpå planet vänder tillbaka. Planet befann sig alltså mittemellan första punkten och startpunkten. Avstånd till wp ökar stadigt, men ser ut att stämma längdmässigt. Planet fortsätter förbi mig och hamnar bakom mig, det verkar alltså inte heller som att den flög mot RTH-punkten heller? Jag vet inte vart det var på väg. Jag avbröt testet efter att planet passerat med några hundra meter.
    RTH, FBW, position hold etc fungerar.

  20. #40

    Standard

    Om det är något som är fel så går den automatiskt in i RTH så det är väl troligast att det var det som inträffade. Eller kunde du se att WS verkligen var aktiverat, detta kan man se i exempelvis kartläget. Om det är så att RTH har aktiverats så ändras även inställningen för autopilotläge i menyn till RTH.

Liknande ämnen

  1. RVOSD inställningar etc
    Av Boopidoo i forum FPV OSD
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-07-20, 21:39
  2. Rvosd med lcfilter
    Av uffe40 i forum FPV OSD
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 10:47
  3. Tips: Fyndpris på RVOSD
    Av Boopidoo i forum FPV OSD
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-05, 21:36
  4. Servojitter med Thomas Scherrer LRS och RVOSD G5??
    Av kajakmannen i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 12:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •