Reklam

 
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 86

Ämne: En nybörjare bygger utan ritning

  1. #41

    Standard

    Har nu provflugit den. Även kraschat den inte en utan TVÅ gånger. Andra gången fastnade den i ett träd och blev där uppe. När jag skakade ner planet så fick den lite skador som måste åtgärdas innan nästa flygning.



    skevroderna stod helt fel och sidorodret var helt verkningslöst samt att motorn hade fel vinkel. Limma ihop och försök igen.



    Kameran lossnade och den fastnade i ett träd.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  2. #42

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hrmm...
    Såg ut som om den var baktung???

    Men ljudet var mumsigt!
    Retroholic!

  3. #43

    Standard

    Det är den också. Ska se om jag kan åtgärda detta. Man kan nog korta in den lite och på så sätt få mindre hävstångseffekt. Men jag tror att mina flygtider varit avsevärt bättre med korrekt inställda kontrollytor. Den har ju ett sjuhelvetes drag från motorn men samtidigt så gör monteringen av motorn att en del drag går förlorat i den icke aerodynamiskt utformade nosen. Det skall också åtgärdas sen kan jag alltid trycka dit större propeller då jag har utrymme upp till 20A och en 1060 skall enligt tillverkaren dra 19.5A och detta kan nog ge mig det där lilla extra sen när jag fått ordning på den.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  4. #44
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Rekommenderar lite större ytor kanske

    Kul att den flyger och håller sig i luften (tills det kommer hinder i alla fall).

    Stort grattis till att fått upp den!

  5. #45

    Standard

    tackar! sidrodret är nog tillräckligt med sina 75x150mm och höjdrodret kan behöva byggas om till ett med mer slag och yta. Skevroder skall gjutas tillbaka in i vingen då jag inte har nytta av dessa överhuvudtaget just nu.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  6. #46
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Syftade på större ytors att flyga på, men lite mindre att sikta på

  7. #47

    Standard

    Jaha! Jo det skulle ha varit bra men det var fotbollsträning på den stora planen så jag fick ta den lilla vid skolan i Unnaryd. Var inte på hemmaplan när jag testflög. Men nu har jag kortat in den lite och limmat ihop de stora delarna. Skall även fixa till servona till höjd och sidoroder så att de ger lite mera rörelse. Så kan jag kanske få LITE mer flygtid nästa vända.

    flygklara mått är som följer:

    vingspan 1250mm
    längd 1020mm
    ving chord 250mm
    vikt ca 1000g
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  8. #48
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vikten är rimlig för nybörjarflyg. Man kan använda enhet som skalar som är gram/dm3 eller en enhet som inte skalar som är gram/dm2.

    Du får 5,7 gram/dm3 eller 32 gram/dm2 vingbelastning eller på engelska wingload. Googla på "cubic wingload" och läs. Men du ska inte höja vikten, så laga lätt.
    fredrik

  9. #49
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En sak till: för att sidoroder ska ta bra för att svänga har man normalt cirka 6 graders V-form (dithedral) på vingen. Om man ska svänga med skevroder har man hellre lite mindre vinkel för att vara mindre vindkänslig, kanske 3 grader. På första videon ser det inte ut som du har använt skevroder alls. Det jag säger oftast till min son är "rak på vingarna" - då menar jag att vingarna ska ligga horisontellt hela tiden annars svänger planet. D.v.s. Horisontellt när man försöker flyga rakt fram, och se till att det blir horisontellt efter svängen - vid sidoroderstyrning ofta genom att ge motroder efter svängen - fast det beror på hur mycket v-form man har.
    fredrik

  10. #50

    Standard

    Jag har inte skevroder inkopplat då jag vill lära mig sidoroder och höjdroder först innan jag ger mig på att banka planet åt det ena eller andra hållet. vinkeln har jag inte mätt och nästa flygtillfälle ges den 3:e... Vi får se vad som händer..
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  11. #51
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Lägg ena vingen plant, andra vingens spets bör vara 5-6cm ovanför planet.
    fredrik

  12. #52

    Standard

    Blir lite svårt då i mitt dåliga tålamod så limmade jag fast vingen permanent. Den får med nöd och näppe plats i baksätet på min saab 9000. jag kan nog göra en ghettolösning med en rak bit plywood och en tumstock. Bifogar 2 bilder. bild2 när den fastnade i ett träd efter andra flygningen och bild1 den ihoplimmade samt kortade bakdelen som nu kanske löser mitt balanseringsproblem.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120831_105032.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	50,5 KB 
Id:	31680   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120830_194043.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	174,0 KB 
Id:	31679  
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  13. #53

    Standard

    Kollade till limningen i källaren och den blev rak enligt mitt ögonmått. CG hamnar precis rätt med den kortare flygkroppen och nu ska jag bara montera servona som gick av i krascherna och ändra vinkeln på motorfästet sen ut och flyga igen på måndag. Blir bra det här! Om den nu bara kunde flyga hyfsat rakt efter att jag kastar iväg den så kan jag nog komma upp i en HEL minuts flygtid denna gången.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  14. #54


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Du ha nog tyvärr oddsen emot dig en aning när du själv är nybörjare och dessutom bygger en helt egen konstruktion. En av dessa två variabler hade nog räckt mer än väl. Men testa skall du givetvis göra men det är få kärror som går alldeles rakt och fint vid första flygturen - ofta brukar man ta upp kärran på lite höjd och sen trimma rodren och känna efter om roderutslagen är vettiga så att inte kärran blir alltför livlig eller alltför trög. Men då gäller det ju att man har flugit lite tidigare och lärt sig grunderna.
    Har du möjlighet så ta hjälp av en erfaren flygare som kan testa din kärra och avgöras om den är lämplig som nybörjarkärra. Eftersom du verkar ha mycket bygg-energi så föreslår jag att du försöker hitta en ritning till en nybörjarkärra med bra anseende och börjar bygga den så har du i alla fall nåt på G om denna första inte skulle fungera bra eller helt enkelt bli kvaddad.
    Hälsningar
    Roger

  15. #55

    Standard

    Jag har en del idéer och tankar kring nästa kärra men jag vill få ut maximalt vad jag kan av den nuvarande då jag kan lära mig mycket av den ännu. Jag har flugit små lätta EPO leksaker förr och är lite bekant med hur jag skall bära mig åt. Det blir ju annorlunda med en såpass stor modell som jag har då den reagerar långsamt och med fördröjning i jämförelse. Men det skall mycket till innan jag ger upp. Den har flugit 2 gånger och skall flyga mer än så innan den blir pensionerad.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  16. #56

    Standard

    3:e flygningen gick mindre bra. Den tog sig inte ens upp i luften utan gled lite och sen bonk ner i marken. Blir nog att hänga upp i vardagsrummet som fail 1. Har hittat en vingprofil-generator och valde NACA-N9 med chord 200mm och tjocklek 130% av original. Bör fungera bättre och skall byggas i balsa. Har lite ritningar på trainers som jag skall utgå efter och skala upp/ner så att jag får ett bättre resultat. Hoppas det går vägen denna gången. Slipper i alla fall beställa alla servon och dylikt igen då jag kan kannibalisera fail 1. Hittade en ritning som jag tror speciellt mycket på 1-SC-150r trainer model heter ritningen och jag skall skala upp den för min vingprofil.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  17. #57
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Ett par trädlandingar och ett dyk ser jag som ett riktigt bra facit som planlöst scrachbygge utan någon förkunskap eller erfarenhet. Snyggt jobbat.

    Och som sagt majoriteten av elektronik etc är på plats, bara att bygga på och ta sig framåt

    Om du är sugen på att bygga och testa en del olika saker så kan jag rekommendera att kika lite på ett koncept som Flitetst kört på, en flygkropp med all alektronig och sedan utbytbara vingar etc för att få allt från en nutball till deltavingar eller andra spännande småplan.

    Lite inspiration här, och billiga att bygga när man har elektroniken.
    http://flitetest.com/articles/FT_Flyer_Scratch_build

  18. #58

    Standard

    Lekte lite med balsa ikväll. byggd i 3mm balsa och 3x3mm furulist som sedan har täckts med 1mm balsa. provade att göra med trädlinjerna och mot. Så jag har fått reda på vad som funkar och vad som inte funkar.

    Upptäckt 1: Fan vad lätt det var att jobba med!

    Upptäckt 2: Jag saknar vinkelhake och stållinjal.

    Så det blev efter ögat vilket resulterade i att det blev snett men uppdraget var att få grepp om vad balsa faktiskt är och hur man jobbar med det.

    Sammanfattning: Jag vill inte bygga i frigolit mer och behöver införskaffa lite fler verktyg. Det som tog tid märkte jag var mallen som jag formade balsan efter.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120903_202926.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	64,2 KB 
Id:	31851  
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  19. #59


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Snyggt - och det var raskt marscherat från Mk 1...
    Hälsningar
    Roger

  20. #60
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Verrak Visa inlägg
    Lekte lite med balsa ikväll. byggd i 3mm balsa och 3x3mm furulist som sedan har täckts med 1mm balsa. provade att göra med trädlinjerna och mot. Så jag har fått reda på vad som funkar och vad som inte funkar.
    Ser bra ut men oroar mig lite för hållbarheten hos den där vingen, om du inte sätter dit några "webbar" eller vad det nu kallas, dvs små rektanglar ditlimmade mellan spryglarna och furulisterna, som blir som en vingbalk.
    Annars ska du nog inte dra några hårda höjdroder i hög fart, med risk för vingbrott..?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Liknande ämnen

  1. Ompa bygger Cub
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 13:30
  2. Gullan Bygger!
    Av Gullan i forum Bilar
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 19:52
  3. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  4. Henry bygger....
    Av DrHanke i forum Byggdagboken
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 22:57
  5. Så här bygger man en stor jet!
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •