Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 86

Ämne: En nybörjare bygger utan ritning

  1. #1

    Standard En nybörjare bygger utan ritning



    Har lurkat runt här lite och tänkte göra mitt första bygge. Jag såg på när min kusin flög sitt hemmabygge och frågade lite försynt om vad det innehöll samt vad sändare+mottagare kostade. Det ville sig inte bättre än att jag nu satt igång med ett hemmabygge och det är mitt allra första modellflygplan någonsin. Inga ritningar utan byggs med feeling och ögonmått då det blir roligare och lite spännande. Kommer den flyga? vet ej men jag hoppas den flyger bra och snällt då det blir mitt första plan i luften någonsin med. bild 1,2 och 3 är den första vingen och min mall som jag skar efter med min hotwire som jag byggde 1 timme innan. bild 4 är de "färdiga" vingarna sida vid sida. kommer krävas lite mer jobb med slipblocket och sen ska det kläs med tidningspapper och nedvattnat PVA-lim. Sista bilden är flygkroppen som också kräver en del slipande men bara för att få den symmetrisk då jag inte vill lägga ner för mycket tid på kosmetika då jag kommer krascha den vid något tillfälle. Ska bygga stabilisator och skevroder men nöjer mig med denna post i början då jag varken har erfarenheten eller kunnandet för att slänga ihop ett plan på en eftermiddag.
    Senast redigerat av Verrak den 2012-08-07 klockan 17:52.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej Mycket välkommen i vår skara. Min första reaktion är - bliv medlem i en modellflygklubb i trakten där Du bor.
    Då får Du värdefulla tips och lärdomar helt gratis och Du behöver inte kvadda Dina modeller för att Du inte viste hur.
    I Ållebergs Modellflygklubb i Falköping är vi ett 50-tal medlemmar med eget fält och fina hang på Ålleberg.
    Bor Du i närhetaen är Du välkommen - antingen som full medlem eller kanske som gästmedlem.
    Du har valt en hobby som kommer att ge många timmars trevlig sysselsättning.
    Låt gärna den nästa modell bli en byggsats typ Blue Phonix termikseglare. Du får en lättare och lugnare väg till
    Ditt flygäventyr.
    Falköping 7 augusti 2012 Ingemar Nabbing.

  3. #3

    Standard

    Det finns en modellflygklubb i Halmstad som inte är alldeles för långt bort men deras fält och regler är lite för restriktiva för mig. Jag är inte så orolig för att kvadda mitt plan då jag bygger det efter principen att jag bara kan slänga ihop en reservdel på en eftermiddag och vara ute och flyga dagen efter igen. Sen har jag min kusin som hållit på ett tag som teknisk och flygsupport i närheten. Jag bor i Hyltebruk som ligger 5 mil från Halmstad.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  4. #4

    Standard



    Fick ett ryck och byggde klart alla större delarna. Fan vad tiden går när man har det smuligt(frigolit helvete). Bild1 är mina kontrollytor. De är lite tjocka än så jag ska trimma ner dem men ville inte göra det innan jag kan klä dem så att jag inte råkar knäcka något. bild2 är efter tips från min kusin här i trakterna en liten förlängning av flygkroppen som skall hålla mitt stjärtparti. bild3 är alla bitarna än så länge.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kolla om du kan få lite hjälp i Hyltebruk.
    Där finns ibland några som flyger.
    http://www.buskflygarna.blogspot.se/
    Gamle "Buster" kan säkert kolla TP och om planet ser bra ut med vinklar med mera så kan du säkert få tips om något riktigt lättfluget om du vill spara din pärla. Men du säger att du har en kusin som flyger så där får du säkert hjälp.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Friska takter!! Sånt måste hejas på.

    Några tips kanske??

    Putsa gärna ner framkanten på vingarna, de ser liite trubbiga ut just nu.
    Här hittar du tusentals olika vingprofiler, http://www.ae.illinois.edu/m-selig/a..._database.html klicka på ".gif"-länkarna så får du upp dom som en bild. "Bara" att skriva ut i lagom storlek.

    Sen är det så att ALLT flyger, frågan är bara hur...
    Vikten i förhållande till bärytan är viktig (!), en kärra med spännvidd på 1-1,5 meter bör inte väga mer än 50-75 gram per kvadratdecimeter vingyta. Ju mindre desto bättre.

    Tyngdpunkten är A och O!
    Ca 25% från vingens framkant är optimalt.
    Nu är ju dina vingar avsmalnande, så det blir en aning klurigare att räkna ut.
    Här är en förklarande bild:



    Rita ett längsgående streck 25 % från framkanten /svart streckat på bilden),
    Lägg rotkordan (rödstreckat) framför och bakom spetskordan,
    Lägg spetskordan (grönstreckat) framför och bakom rotkordan,
    Dra ett kryss som dne gula linjen visar,
    I det gula kryssets skärningspunkt drar du en ny linje (rosa) parallell med kroppen,
    Där den rosa linjen korsar den ursprungliga svarta streckade linjen ligger tyngdpunkten! Vid cirkeln, alltså.

    Sen är det ju alltid bra med både sidoroder och skevroder, framförallt om vingen är rak.
    Ska du bara ha sidoroder behövs en del V-form på vingen, annars har den svårt att svänga.

    Lite start-tips! Lycka till, och kom ihåg att dokumentera så vi andra kan glädjas åt dina framgångar!
    Retroholic!

  7. #7

    Standard

    Elektroniken är beställd. Beställde från hobbyking och håller tummarna att det inte tar år och dar att får mina saker.

    1x Turnigy 2217 16turn 1050kv 23A Outrunner 73g
    1x Hobbyking SS Series 25-30A ESC (card programmable) 24g
    1x Nylon XT60 Connectors Male/Female (5 pairs)
    1x Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo Pack 185g
    4x HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo 36g
    1x Turnigy balancer & Charger 2S-3S
    1x GWS EP Propeller (DD-9050 229x127mm) (6 pcs/set)

    motor data:
    Voltage Current Prop Thrust
    11.1V 15.5A 9050 900g

    Med den nuvarande vikten på planet och allt som skall i det så bör jag ha en startvikt på 600-700g. Ska kolla om man inte kan snygga till vingprofilen lite och skala av lite vikt samtidigt. Kommer ju få göra hål till allt så jag spar nog in en del. Med lite tur landar jag på 600g och då har jag ju mycket utrymme för lite vassare flygning när jag känner mig varm i kläderna. Tillkommer ju lite saker runt omkring som stötstänger och dylikt vilket kommer göra mina nuvarande uträkningar passé men det kommer mer exakta siffror allt eftersom jag bygger.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  8. #8

    Standard



    Idag så skar jag ut en del av flygkroppen som jag fäste vingarna i så att jag kan göra dem avtagbara så att man kan transportera planet i andra fordon än lastbil. Förstärkte även vingarna med en 6mm blompinne som limmas på plats. Nu är det inget mer att göra innan elektroniken kommer då jag måste ha mina servon för att hitta platsen där de skall sitta och hur stora skevroder jag vill skära ut. sen ska ju batteri,esc och motor passas in och balanseras.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vingprofilen känns väldigt "tvär" framtill och likaså väldigt tjock baktill. En mera konventionell profil skulle nog inte suttit i vägen.
    Säger inte att den inte kommer att flyga (för det gör det mesta - frågan är bara hur) men den är som sagt väldigt okonventionell. Och ofta brukar mera beprövade profiler (och modeller) vara enklare att flyga.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Går du vidare med din vingprofil eller byter du till något bättre? Vingprofiler är en hel vetenskap, de ska vara olika profiler om man vill ha mycket hastighet, mycket bärkraft eller en kompromiss. Jag använder det Italienska programmet profili2 för att rita ut vingprofiler. Jag har aldrig designat någon egen profil. Om man är nöjd med en storlek (20cm) så har jag lagt ut några profiler på min hemsida : http://agert.homelinux.org/~fredrik/flyg/plotfoil/pdf/

    profili: http://www.profili2.com
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Jag kollade lite på tuben gällande olika designer. Jag har bytt till en mer konventionell vingprofil. NACA tror jag den heter. Även gjort om flygkroppen. Den är nu längre och har en stabilisator med samma profil som vingen. Ska göra stabilisatorn lite justerbar så jag kan få rätt vinkel mellan den och vingen. Bilder kommer snart.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    NACA-profiler har många olika utseenden, vet du vilket nummer du har valt??
    Retroholic!

  13. #13

    Standard

    Plockade bara en exempelbild från en sida som förklarade aerodynamik.

    http://www.southampton.ac.uk/~jps7/Aircraft%20Design%20Resources/Sydney%20aerodynamics%20for%20students/naca45/naca45.html

    skalade sedan den med fotoredigeraren i datorn för att ge en profil mellan tummen och pekfingret.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Detta är ett exempel på en vingprofil, du ska ha en vingprofil helst anpassad efter modellflyg med lite tjockare profil, fast det beror lite på vad du är ute efter. En tunn profil går snabbare än en tjock.
    fredrik

  15. #15

    Standard

    Jag stänger ner denna tråden och tar väck den imorgon då jag inte har tagit några bilder under bygget och är nu helt inriktad på att få mitt fanskap till hemmabygge i luften. Vill bygga klart och flyga och senare när jag fått lite luft under vingarna så kan jag nog börja på ett mer seriöst bygge. men tack för alla svar och de tips jag fått som faktiskt format det nya planet och nog kommer ge det en större chans att flyga.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  16. #16
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Varför ta bort den? Alltid nån som lär sig något av alla svar, det e ju lixom det forum är till för...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med jocke - trådar skall normalt inte tas bort utan låt den ligga kvar.
    //Roger

  18. #18

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    "En bild säger mer än tusen ord"!!

    Så sant, så sant...
    Retroholic!

  19. #19

    Standard

    då låter jag den ligga.

    här är en bild på den reviderade versionen.


    vingen skall fästas ikväll när limmet har torkat som håller fästet. Den blir avtagbar för lättare transport.
    vingen är 120cm mellan spetsarna och flygkroppen 113cm lång. klär den i "papirmaché" så att den blir stark men lätt. Flygvikten är fortfarande strax under kilot och vill jag ha mer drag senare kan jag smälla på en större propeller då jag har utrymme för det effektmässigt.

    nuvarande propeller är 9x5 och motorn skall dra ca 15A med det. Både motorn.batteriet och fartreglaget kan hantera upp till 23A så det går att sätta dit en större propeller senare när jag känner mig mogen för lite djärvare flygning.

    motor: Turnigy 2217 16turn 1050kv 23A Outrunner
    fartreglage: Hobbyking SS Series 25-30A ESC
    batteri: Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo
    propeller: GWS EP Propeller (DD-9050 229x127mm)
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  20. #20

    Standard



    Tänker döpa det till toapapperglidaren.

    flygvikten kommer bli ca 900-950g och motor+9x5 propp ger 950g drag. vilket ger mig ett 1:1 förhållande som skall vara mer än nog för alla typer av manövrar.

    Jag vet att den är skrynklig och att det kommer sänka farten men det är mitt första bygge och jag har inget tålamod. Det kommer lite sandpapper och färg i närheten av den när limmet torkat.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

Liknande ämnen

  1. Ompa bygger Cub
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 13:30
  2. Gullan Bygger!
    Av Gullan i forum Bilar
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 19:52
  3. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  4. Henry bygger....
    Av DrHanke i forum Byggdagboken
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 22:57
  5. Så här bygger man en stor jet!
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •