Reklam

 
Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 86

Ämne: En nybörjare bygger utan ritning

  1. #61


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo, webbar vore nog på sin plats. Men detta kanske inte var den "riktiga" vingen utan en testvinge - eller ?
    Sen kan du gärna helplanka mellan de 2 innersta spryglarna. Om du bygger 2 vinghalvor så får nu nog också fundera lite över hur du skall sätta ihop dessa för att få tillräcklig styrka... När sen klädseln kommer på så ökar ju styrkan avsevärt. Jag tycker absolut att du är på helt rätt väg !
    Hälsningar
    Roger

  2. #62

    Standard

    Det var bara en testvinge för att kolla vad som krävs av mig som byggare. Den "riktiga" vingen blir nog inte 2 delad utan en rak vinge på ca 50-70cm vingspann för att göra det hela enklare för mig som nybörjare. Vill planka hela vingen då jag verkligen inte har lust att skaffa strykjärn och hålla på med plaster och papper samt dopa. Den blir ju klart tyngre då och kommer kräva mer fart för att flyga men jag är villig att prova och samla ihop fliset när jag kraschar.

    Vill inte "prova" att göra en vinge efter ögat då jag inte vill slösa med mitt ack så magra lager av balsa då jag gott får vänta tills löning innan mer kan skaffas. Vill ju göra det rakt och propert. Jag tänkte verkligen inte på att göra en typ av vingbalk så det var bra att ni säger det. Måste sätta mig ner någon dag och göra en ritning och slänga upp så ni kan se vad jag vill göra.

    Fråga: Är biplan knepigare att flyga? Jag vet att de har en tendens att bli baktunga men förutsatt att man har balans och viljan. Kan jag bygga ett biplan som flyger snällt nog för mig som novis?

    Blir 2 raka vingar rakt ovanför varandra placerade lite mer mot mitten för balans utan en massa lull och extra. Funktion framför design. Blir interna servon och generösa roderytor. Inga skevroder om inte detta rekommenderas. Tanken är att den skall kunna liknas vid STOR parkflyer som lojt flyger runt på halvgas.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  3. #63


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Några korta och inte speciellt motiverade råd (lite brådis just nu):
    * Skippa biplan - bara ännu mera som måste göras rätt.
    * Bygg med större spännvidd - säg runt 100 cm - så får du enkelt lägre vingbelastning.
    * Helplanka inte en liten kärra utan klä istället med nån form av plast eftersom klädseln förstärker konstruktionen högst avsevärt till en relativt liten viktökning. Och en vinge är inte speciellt svår att klä. Din testvinge var en hyfsad början med lite förändringar som redan diskuterats..
    Hälsningar
    Roger

  4. #64
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Biplan har egenheten att de kan vara luriga att komma runt i svängarna, ungefär som en CUB. För att svänga krävs ibland kombinerat skev och sida.
    Jag rekommenderar större spännvidd, på biplan ca 800mm, på enkelvinge 800-1000mm. Det räcker att ha 1/3 av spännvidden på stabilisatorn. Fenan ska ungefär vara stor som ena halvan av stabilisatorn.

    DU MÅSTE HA WEBBAR. - lodrät förstärkning från övre vingbalk till nedre kanske i 2mm balsa, annars går vingen av när du flyger. Fibrerna ska vara lodräta på webbarna. Webbarna ska göras så stora att de sitter kvar utan lim, dvs de ska tryckas på plats. Men när de monteras ska de givetvis limmas. Det går förstås också att göra webbar i 0,8mm plywood.
    Dina vingbalkar ser klena ut. Vingbalkarna ska vara i furu. De bör vara 5x3mm eller 6x4mm för 1000mm spännvidd. Långsidan ska vara horisontell. Vingbalkarna + webbarna blir en H-balk.

    Det finns en artikel på svensktmodellflyg du ska läsa. Just nu är siten nere så jag tar länken till webcashen i stället

    http://webcache.googleusercontent.co...&hl=en&ct=clnk

    artikel http://www.svensktmodellflyg.se/arti...de=1&msgid=126

    Om du ska kunna svänga med din raka vinge MÅSTE DU HA SKEVRODER. Alternativet är 6 graders v-form och svänga med sidoroder.
    fredrik

  5. #65

    Standard

    Fan vad dåligt väder vi har haft . Blir nog inget flygande utomhus innan våren ifall inte vädergudarna samarbetar lite. Jag har dock inte varit sysslolös. Jag kallar den Flugviktaren och den väger just nu 40g. Vingen är 2mm balsa med skelett av 3x3mm furulist. Kroppen är helt i 3mm balsa och V-stabilisatorn är 1mm balsa limmat på en ram av 3x3 furulist. Roder består av 2 stycken 1mm balsabitar som limmats med fibrerna korsade för styrka. Gångjärn av paketeringstejp som förstärkts med CA lim för att inte gå upp. Det skall dit lite förstärkningar så som en bit plywood att montera motor på och lite mer CA i fogarna för att göra den starkare.

    Vingspann: 600mm
    Vingchord: 100mm
    Stabilisator: V-form som är 30% av vingspann med 90 graders vinkel.

    Här är vad jag knåpat ihop som skall i denna lilla kärra.

    OrangeRx R410 DSM2
    18-11 2000kv Micro Brushless Outrunner (10g)
    SF E-Prop 7x5 / 178x127mm w/ Adapters Black (5pcs/bag)
    TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller
    Turnigy nano-tech 300mah 2S 35~70C Lipo Pack
    Hobby King 3.7g / .4kg / .10sec Micro Servo

    Flygvikt blir strax under 100g och motor+propp bör ge mig 130g+...

    synpunkter?

    Det andra projektet kommer fortsätta enligt planen. Dock vet jag inte om den blir klar innan snön faller.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flugviktaren3.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	36,7 KB 
Id:	31920   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flugviktaren2.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	50,9 KB 
Id:	31921   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flugviktaren1.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	28,9 KB 
Id:	31922  
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  6. #66

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hur det funkar med vinge utan skevroder och sidoroder på en V-stabbe vet i tusan, jag hade försökt att pilla dit skevroder på vingen. Annars är det nog bra bärighet i vingen. Med den profilen ska riggingsvinkeln vara en eller två grader positiv gentemot datumlinjen/stabben. Ska du sen ha motor så ska den vara neråtriktad ett par grader för att kompensera lyftkrafterna när/om farten ökar över glidfart.
    Men för tusan, livet är fullt av prövningar!
    Provar man inte, får man inget veta....
    Retroholic!

  7. #67

    Standard

    vet när jag flög segel att v-stabben helst skulle ligga runt 110-120 gr vinkel för o fungera som bäst .

  8. #68
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    SF E-Prop 7x5 ger lite mer ström än motorn tål på 2S, det ska helst vara GWS prop till den, fast GWS går av i landningen... Du ska vara försiktig på gas så klarar det sig nog. Max tid för fullgas är cirka 5 s.

    Jag har bytt mina
    18-11 2000kv med 7x4 till C2020 3500kv och kör med GWS 4x2.5. Fast då går det snabbare än vad ditt plan ser ut att kunna flyga.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=5380
    fredrik

  9. #69


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    V-stabbe i sig innebär ju att man mixar höjd och sida så visst bör den svänga utan skevroder - om mixen är rätt och vinkeln i stabben vettig men i mixningen är det lätt att göra fel...Tänk "tvärtom" jfr med hur skevrodren skall gå vid t ex en vänstersväng så blir det i alla fall utslag åt rätt håll - och fråga mig inte hur jag kan veta det...
    Tycker att kroppen framför vingframkanten ser extremt kort ut i kombination med en, troligen, förhållandevis tung stjärtdel (tjockt material) så att få till TP rätt kan vara ett problem. Generellt är detta en såpass liten kärra så du borde minimera användandet av relativt tunga furulister och onödigt tjock balsa och t ex istället göra konventionella spryglar i balsa och tunnare material i kroppen - då i kombination med några kropps-spant..
    Är det säkert att flygvikten verkligen hamnar på 100 g med allt iplockat inkl acken ? Det låter relativt lätt när man tittar på den på bilderna där den ser tyngre ut genom de relativt kraftigt tilltagna virkesdimensionerna. Detta med att bedöma flygfärdig vikt på småkärror innan dom är helt klara har jag märkt erfarenhetsmässigt att det är svårt för det bygger ofta på gran här och gram där och till slut är det rätt många gram tillsammans...
    Lycka till hursomhelst hälsar
    Roger

  10. #70
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En jämförelse är Multiplex Fox. Den väger cirka 45 gram plast. På min har jag

    3.7grams servo * 2
    1 grams stötstång * 3
    4 grams mottagare Futaba 4004
    6 grams reglage Turnigy Plush 6A
    11 grams motor Turnigy 2020 3500kv
    27 grams batteri Turnigy Nano 370mAh 2S eller 33 grams 460mAh.
    0.5 grams propeller 4x2.5
    1 grams kardborre för att hålla batteriet

    Det blir 60 grams utrustning i ett 45 grams plan!
    Spännvidden är 500mm och den flyger rätt snabbt
    fredrik

  11. #71

    Standard

    Vingen är flyttbar och skall monteras först efter att elektronik har installerats och testats. Då kan CG justeras. Modellen väger utan elektronik 45g. Det skall ju sägas att 100g flygvikt är målet men jag kommer säkert dra över med lite. Kan nog justeras med batterivikten men då får man acceptera en kortare flygtid.

    beställer från hobbyking idag och hoppas på lika snabb leverans som det senaste paketet.
    Har ju fått mitt nya fartreglage av märke turnigy. Hoppas bara att detta inte brinner upp när jag kopplar in batteriet.
    Ska nog göra ett nytt plan för att husera min nuvarande setup. Min kusin tyckte att min motor var monstruös och löjligt overkill men jag anser att jag har hellre marginal upp än ner.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  12. #72

    Standard

    ändrade lite i ordern och bytte motor till en något starkare. enligt hobbyking skall den med 6x3 propp ge 250g drag. ESC:n blev en 10A annars är ordern samma.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  13. #73

    Standard

    Fick mina grejor idag! Snart är den lilla jäveln klar! Ska bocka till pianotråden och fästa mottagaren med gummiband. Vingen sitter med ett större gummiband och blir där jag vill ha den. Gjorde ett fack till batteriet och har kollat rotationsriktningen samt centrerat mina servon. Det som är kvar är lite lödning och att fästa landningsstället. Sen ska jag bara invänta lite lugna vindar och regnfritt så kan jag provflyga den.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120918_212617.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	50,8 KB 
Id:	32204   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120918_212525.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	67,8 KB 
Id:	32203   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120918_212512.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	52,8 KB 
Id:	32202   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120918_212428.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	55,0 KB 
Id:	32200   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120918_212506.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	81,0 KB 
Id:	32201  

    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  14. #74

    Standard

    Så då var den klar! Batteriet laddat och propeller samt landningsställ är på. V-tail mixen var enkel att göra och jag är förvånad över inställningsmöjligheterna på ESC:n....

    Den spelar Auld Lang Syne när den räknat cellerna och fått kontakt med sändaren

    Vikt:120g!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120919_183259.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	60,8 KB 
Id:	32211   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120919_183319.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	68,4 KB 
Id:	32212   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120919_183336.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	46,9 KB 
Id:	32213  
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  15. #75
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Sweet! Ser fram emot premiären med den, ser absolut proffsigare ut än PappersBygge MK1. Ser ut som något man kunde förvänta sig från en 70tals hobbytidning ritning eller liknande

    Mycket imponerad av din entusiasm att bara kasta sig in med huvudet först och lära sig på vägen. Du är redan inne på din 2a egenbyggda konstruktion, inte nog med det, din första i balsa dessutom.

  16. #76
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Du är antagligen medveten om detta (någon som redan skrivit detta säkert) men "svängen" på V-tail mixen blir tvärtemot skevroder, höger roder upp på V-tail och kärran svänger vänster och vise versa

    Fint flygplan i alla fall och lycka till med Maiden

    /Nicke

  17. #77

    Standard

    Japp jag har kolla hur man mixar V-tail. Det blir maiden idag efter att jag spelat mechwarrior online som stjäl lite tid just nu från mitt byggande. Fick även leta upp ett gummiband till proppsavern då mina o-ringar har försvunnit. Vart vet jag inte men det blir inget flyga utan något som håller propellern. Visst blev den bra! Är riktigt nöjd över mitt bygge och om den flyger så kommer jag blir så lycklig att man får slänga mig i tvångströja.

    Återkommer med resultatet.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  18. #78

    Standard

    5 krascher sen gick propellern av.

    orsak:baktung

    lösning:flytta vingen och justera vinkeln på v-tail.

    Annars gick den som en skållad råtta när man drog på.
    Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

  19. #79
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Wohoo! Stort grattis till en fungerande MK2

  20. #80

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Måste säga att jag är mäkta imponerad av din envishet och ditt resultat. Inte minst av att du verkar ha en klar bild av vad du vill göra, att du gör det och drar lärdom av misstagen. Känner igen mig lite i det du gör

    Lite besviken blev jag på att du inte filmade din provflygning med Mk2 bara eller i vart fall inte lagt upp nån film... fortsätt bygga!

Liknande ämnen

  1. Ompa bygger Cub
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 12:30
  2. Gullan Bygger!
    Av Gullan i forum Bilar
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 18:52
  3. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 11:41
  4. Henry bygger....
    Av DrHanke i forum Byggdagboken
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 21:57
  5. Så här bygger man en stor jet!
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 20:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •