Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: flyga framåt-bakåt

  1. #1

    Standard flyga framåt-bakåt

    Det har jag ännu inte lyckats med, med min 4 kanals helikopter Dubbel rotor. Det borde väl gå. Stiga den rakt upp går ju fint, samt rotera den runt. Något mer har jag inte lyckats göra. När vinden drar iväg med den lite vill man ju kunna få den tillbaka där man står med sin handkontroll.

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Generellt flyger inte dubbelrotorer speciellt bra om vi pratar manövrering. Dem är mest självstabila och vill behålla sin position. De billigaste (300kr) är helt värdelösa medans de lite dyrare (ca 1500kr) går att flytta hyffsat åt alla håll, men Vill du flyga kontrollerat åt alla håll så är det en riktig helikopter med en rotor som gäller.
    Superhero

  3. #3

    Standard

    nja den var väl inte så värst dyr 600 kr, men jag hade en med singel rotor tidigare och den var mycket svårflygen för mig som nybörjare, den total kvaddade jag ganska snabbt och kastade bort. Denna med dubbel var betydligt enklare att flyga, men det hade ju vart trevligt att få tillbaka den där man står när den dragit iväg en bit ifrån mig.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag anser att man borde förbjuda alla stora klumpar till helikoptrar som säljs på biltema och jula m.m
    sämre maskiner får man leta efter, man bara lurar folk på pengar.

    Nineeagles och några fler fabrikat gör bra maskiner som inte är 6kanalare som man faktiskt kan lära sig något av.
    Det finns enbladiga maskiner med stabiliseringssystem i som är mycket lätt flugna och bra.
    dubbelrotor ser jag inte riktigt vitsen med.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Reppson, med 4kanals borde det inte vara några problem med att få hem helikoptern igen.

    Då det är 4kanals förutsätter jag att spakarna är som följande.
    Vänster spak upp/ner höjer och sänker helikopterna
    Vänster spak vänster/höger vrider helikoptern
    Höger spak upp/ner lutar helikoptern och ger fart framåt och bakåt
    Höger spak vänster/höger lutar helikoptern och ger fart framåt och bakåt

    Dubbelrotor helikoptrar kan vara så stabila att de knappt får någon fart alls från höger spak, testa försiktigt i innomhusförhållanden där det är helt vindstilla (tex garage eller liknande mindre ömtåligt område).

    När du skall få hem en dubbelrotor helikopter skall det inte vara värre än att du antingen riktar stjärten mot dig med hjälp av vänster spak och sedan backar med hjälp av att dra höger spak mot dig. Eller vänder nosen mot dig med hjälp av vänster spak och sedan flyger frammåt med hjälp av att dra upp höger spak.

  6. #6

    Standard

    Tack jag får prova mig fram lite när det är helt vindstilla eller inomhus i en stor jympa hall som jag har tillgång till. Men när jag för spaken upp eller ner som du skriver, vill den helst börja rotera lite grand, men med lite trixade med kontrollerna kanske jag får till det tillslut. Någon skrev att billiga Hellis med dubbel rotor kan vara svåra att få att flyga bakåt Framåt och min var ju inte speciellt dyr ca 600. Denna lär väl inte hålla i all evighet, så nästa får väl bli en lite dyrare modell.

  7. #7

    Standard

    Det finns ett litet stag eller vad det kallas som håller Stabilisatorn på plats utöver en liten skruv i mitten. Det finns plats för ett sådant stag till på andra sidan. Skall det inte sitta något stag där? Stabilisatorn tippar över på på sidan med bara ett stag. Skall man dra åt skruven hårdare kanske så Stabilisatorn väger jämt ?

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Antagligen skall det vara ett stag där med. Men det underlättar om vi får veta vad det är för märke/modell du har

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Lägg gärna upp en bild så att vi får se vad du menar - annars är det svårt att veta. Har du ingen bruksanvisning där alla delar framgår ?
    Jag har för många år sen flugit en Esky Robins (dubbelrotor) och det var inga problem att flyga i alla normal flygriktningar. Sen kanske du inte själv är så duktig ännu och då kan det givetvis vara svårt.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Standard

    Här kan du se en bild.
    Det är det lilla svarta staget under stabilisatorn.
    Jag har tittat på fler helikoptrar och de flesta har bara ett sådant stag

    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-...ikopter-45773/

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du menar "stötstången" strax under den övre rotorn så är det nog helt rätt med en enda stötstång just där.
    //Roger

  12. #12

    Standard

    ja just det Stötstången. Så det är så dom heter. Vissa lite dyrare Hellis har dock 2 st har jag sett. Både dubbel rotor och enkel rotor Hellis har jag sett med 2 st sånna stötstänger. Det måste ju vara bättre med 2 st. Stabilisatorn hänger ju snett med bara en. Det har hänt att den trasslat in sig i de Övre rotorbladen vid start och förstört bladen och Stabilisatorn. Då har jag fått byta dessa delar.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Dom dyrare" har ett helt annorlunda rotorsystem därav skillnaden. Men jag är ingen heli-guru på nåt vis så djupare förklaringar kan nog nån heli-flygare ge dig om du vill ha.
    //Roger

  14. #14

    Standard

    Det blev bra så med det svaret. Det gick att dra åt mitten skruven lite så stabilisatorn väger jämt och inte tippar på sidan

  15. #15

    Standard

    Ok. Jag fick prova en lite dyrare maskin med dubbel rotor häromdan och den var lättare att få att flyga framåt eller bakåt och sidled. Det får väl bli en sådan framöver. Den jag har lär nog inte hålla i all evighet

  16. #16
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Den du har är en leksak, inte en "riktig" rc-heli. Vill du ha en riktig rcheli får du räkna med minst 3-4000 med en hyfsad radio. .. Oavsett om du vill "fisflyga" runt dig själv eller finflyga 3d...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  17. #17
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Den du har är en leksak, inte en "riktig" rc-heli. Vill du ha en riktig rcheli får du räkna med minst 3-4000 med en hyfsad radio. .. Oavsett om du vill "fisflyga" runt dig själv eller finflyga 3d...
    Apropå leksak enligt min fru är även min FPV rigg för omkring 10000 också en leksak. Så det beror nog på vem man frågar!

    Tapatalk 2

  18. #18
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Apropå leksak enligt min fru är även min FPV rigg för omkring 10000 också en leksak. Så det beror nog på vem man frågar!
    Det har du rätt i!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Det har du rätt i!
    +1

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

Liknande ämnen

  1. Wookong flyger snett framåt??
    Av evilaid i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-05-27, 08:09
  2. Helikopter flyger bakåt
    Av Petter i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-11, 22:34
  3. Flyga eller bara flyga?
    Av Ernie i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 22:49
  4. Vandrar vänster och bakåt HBK II
    Av 018niklas i forum Helikopter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 08:36
  5. Östersund Meeting NU och nåra dar framåt
    Av Ludde i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 10:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •